Vevor dieselvarmer, ny 5 kW installation i sejlbåd {{forumTopicSubject}}
Så kom sejlbåden på land efter første sæson hos mig. Den har en 5kW Webasto dieselvarmer, som indtil for nyligt startede ved andet forsøg. Så blev det fjerde forsøg, og til sidste ville den ikke rigtigt. Meldte for lav spænding. Men jeg har målt alt igennem, og det kan ikke være rigtigt.
18 år gammel, skal man sætte den til rep, eller rive plasteret af og købe en ny??
Jeg er allerede startet på forårsklargøringen, så det blev en Vevor 5 kW til 750 kr mod ca. 10.000 kr for en ny Webasto.
Levering tog 4 dage, blev testet i værkstedet hjemme inden næste skridt. Installation- og brugervejledning er mildt sagt mangelfuld, men lidt omhyggelighed og tolerance, ja så virkede det hele faktisk.
Langt de fleste af de gamle huller i båden og slanger passer, og stedet for at trække nye ledninger, har jeg med lidt lodning genbrugt de gamle.
Montagen tog faktisk kun to timer, og så virkede den faktisk ved første forsøg.
Der er en udstødningslyddæmper med, som jeg ikke har monteret (endnu).
Resultater:
Larmer lidt mere fra udstødning end den gamle, men da lyddæmperen ikke er egnet til monteret i et stuverum, men under en bil, er den ikke monteret.
Har lidt på fornemmelsen at de 5 kW ikke helt er lige så gode som de gamle 5kW, men det er jo koldt udenfor, så måske er det ikke helt retfærdigt.
Det digitale display med ur, og 5 knapper mister opsætningen når strømmen afbrydes, men egentlig er det ikke vigtigt. Vi har tidligere kun brugt varmeapparat for at tørre ting, ikke for at få varmen, så varmeapparatet har altid bare fået fuld drøn. Man kan bare tænde det.
Måske skulle jeg have givet en 50'er mere og fået en 8kW.
Men summa summarum, det ser ikke så dumt ud endda.
Kommer der problemer, skal jeg nok opdatere...
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 139 Både: 1 Emner: 5 Svar: 173
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 256
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 3 Svar: 223
https://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/241914-oliefyr_fra_kina_
Men egentlig positiv læsning. Og det med varmemængden/effekten er også observeret.
Min nye har også et CE-mærke, et UK-CA (Brexit), og et mere som jeg ikke lige kan huske.
Det eneste EU-direktiv jeg kan finde som CE-mærket kan omfatte er RoHS-direktivet, som mest omhandler forbudte stoffer som bly, kviksølv, cadmiun osv af hensyn til recycling. Apparater som dette er ikke omfattet af CE-regler i øvrigt.
Ikke nogen om sikkerhed osv, men det er der jo sådan set heller ikke for apparater produceret i EU, hvis der altså er nogen der virkelig produceres her...
Og effekten......0,51 liter GTL-diesel i timen, giver 4,8 kW. Da der ryger en del varme ud af udstødningen, er der jo ikke 5kW tilbage til mig
Men det virker altså fint, starter hurtigt, nemt at betjene, omend lidt kringlet brugsanvisning.
Som nævnt tidligere, larmer det lidt mere udenfor, men det er jo uden lyddæmper. Jeg overvejer stadig en sikker lyddæmperløsning, er den utæt, suges kabineluften jo ind lige ved siden af i samme stuverum.
Er der nogen der har erfaring med reel støjdæmpning af udstødning, kan der høres forskel?
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 3 Svar: 223
Jeg sparer lidt diesel, og tager en trøje på
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 28 Både: 5 Emner: 20 Svar: 760
Det sagde ikke en lyd når det kørte, og generede ikke nabobådene.
jan 2016
Følger: 18 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 1 Svar: 148
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.337
Hvordan vurderingen foregår, er op til producenten, men det sker under strafansvar. Men da risikoen for man bliver retsforfulgt i Kina for en ulykke i EU nok er forsvindende lille, indgår dette nok også i producentens samlede vurdering.
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 3 Svar: 223
Ikke noget med sikkerhed som sådan, mere noget om farlige stoffer når den skal recycles.
Men jeg har checket med et infrarød kamera, og har CO-måler i båden.
Udstødning, varmeudblæsning og elektriske forbindelser er helt OK og indenfor skiven.
Det er jo nødt til at blive varmt når man brænder diesel af. Kunsten består nok mere i hvad afgangsrøret ikke skal for tæt på inden det når slutstudsen, det er jo en del af installationen.
Af en eller anden grund har de tyske genier som har bestemt grunddesignet på dieselvarmerne, lavet udstødningen (som er op til 250 grader varm) ca 30 mm fra plastføderøret med dieseltilførslen. Der skal isoleres med noget fornuftigt
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
Hvis du er så nervøs for det sku ske, så er noget lignende dette https://www.biltema.dk/bil---mc/tuning/udstodningsror/udstodningsbandage-aluminiumsbelagt-52-mm-2000050150 ganske godt
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 3 Svar: 223
Den første er "bare" mangel på instruktion, egentlig ikke noget teknisk. Men afvist efter det "engelske maskindirektiv".
https://www.gov.uk/product-safety-alerts-reports-recalls/product-safety-report-vevor-diesel-air-parking-heater-2302-0090
Den næste er installationsfejl, og meget værre:
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/607572d2d3bf7f400b462d33/2021-03-Diversion-Report.pdf
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.337
Den anden case -tragisk- er jo mere forkert installation og manglende CO alarm, og dermed ikke produkt relateret. Men trist alligevel
Vevor dieselvarmer, ny 5 kW installation i sejlbåd