{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
418 visninger | Oprettet:

Ventilation af krumtaphus {{forumTopicSubject}}

Vores Mercedes 636 har overtryk i ventildæksel hvorved den smider lidt olie ud over hele motoren
Kan jo sætte en tykkere pakning i oliepåfyldningsdæksel men synes ikke det er det rigtige, når dækslet er af kan jeg mærke et overtryk,så derfor ville jeg hellere vide hvordan motoren ventilere krumtaphuset og om der er noget jeg skal kigge efter inden jeg borer et hul i ventildækslet og sætter en slange på som føres over i en ekstern beholder
Mvh Leif


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ventilation af krumtaphus
  • #1   24. okt Hej. Jeg har en ven som har denne motor i båden og der sidder et filter lignende hus på samme side som selvstarter hvor der går et onde rør ud og ned mod bunden. Har din ikke sådan et filterhus..?

  • #2   24. okt Hej Claus tak for svar det vil jeg lige undersøge

  • #3   24. okt Jf online manual er det position 6 på tegningen. Hvis du har overtryk i ventildækslet, kan det være udluftningen der er stoppet af "oliemayonaise", men kan også skyldes slidte stempler og "blow-through" fra forbrændingskammeret ned i krupmtap huset.

    I en "ideel" motor, vil udluftning af krumtappen være unødvendig, da stemplerne jo kører frem og tilbage i et lukket rum og totalt set ikke producerer mere luft.


    profilbillede
  • #4   24. okt Under kompression som skyldes defekt og slid kan løses ved at lave en 50 mm udluftning slange fra toppen af ventildækslet og føre det ned til indsugning. Der skal monteres et t-stykke mellem, indsugning og slange og indsugning ved luftfilter. Herefter suger motoren overskydende luft fra ventildækslet og luftfilter, ind i motoren og olietågen fra den nye udluftning bliver spist af motoren, så bliver fri for den olie luft som sikkert er i båden.

  • #5   24. okt #4 Hvis motor under komprimere er den jo slidt og det kan jo ikke repareres uden renovering. Du flytter bare luften på den måde vil jeg mene

  • #6   24. okt Du har ret, en renovering er en bedre løsning, men udluftning gør at båden kan sejle ( måske flere år ) uden kostbar løsning, jeg havde engang en motor i en Saab 900 som kørte meget længe på denne måde og ja den brugte olie, men kørte fint

  • #7   25. okt Leif, har du prøvet at køre motoren ved driftstemperatur og åben oliepåfyldningsdæksel? Hvis der står en "lind strøm" af varm luft ud af åbningen, er dine stempler/ringe ikke tætte, og den langsigtede løsning er nye stempler/ringe.

    Er tiden og lysten ikke til det, kan du godt løse oliespilds problemet som bla Jørgen beskriver, eller du kan måske finde et oliepåfyldningslåg med indbygget filter. Søg på "engine valve cover breather", så kommer der flere forslag

    Hvis der kun er en "svag vind" ud af motoren, betyder det at forbrændingstrykket forbliver indeni cylinderne og tryk/vaccum i krumtaphuset kun skyldes stemplernes bevægelse og en lille smule gas der slipper forbi stemplerne. I så fald kan det sikkert afhjælpes ved at rense krumtapudluftningen som nævnt ovenfor. Specielt ved drift i kold vejr kan udluftnings slanger blive sat til i oliemayonnaise, og en rensning kan gøre underværker


  • #8   25. okt Der er ingen mayonnaise dannelse og ja der er et let overtryk i ventildæksel men jeg vil prøve at rense udlufningsfiltret på siden af motoren samt montere et dæksel med udluftnings ventil
    Tak for velvillig assistance


  • #9   25. okt god arbejdslyst

Kommentér på:
Ventilation af krumtaphus

Annonce