{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
400 visninger | Oprettet:

For høj spænding? {{forumTopicSubject}}

Hej, Jeg har en gammel Mariner 25hk fra omkring 89(Hvad jeg lige kan slå den op til).
Jeg har skiftet ensretteren på det fordi den ikke ladet med den gamle. Nu måler jeg helt op til 16v ved fuld gas, synstes ikke jeg kan se en lade regulator på systemet. Er den nye enstretter defekt, eller skal jeg have fat i en regulator og sat på? Og hvor skaffer jeg evt den laderegulator hvis det bliver aktuelt?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  For høj spænding?
  • #1   13. okt Er de 16V med batteri monteret eller uden belastning? Hvis det er uden belastning, vil spændingen naturligt falde hvis der kommer et batteri på.

    En original spændingsregulator er nok svær at finde, men flere har med held brugt en scooter regulator som denne her https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/pgo/big-max/elektriske-komponenter/spaendingsregulator/n-814894398/pn-814885407/

    Den skal forbindes til stel, plus fra ensretteren og plus på batteriet


    profilbillede
  • #2   14. okt jeg har haft samme problem på en på en 4 cyllindret mercury 40 hk
    få en snak med Claus som er medlem herinde

    mekanikles : omc marine service

    jeg mener at jeg købte en brugt ensretter til evinrude / johnson og monterede den så virkede det fint


  • #3   14. okt De 16v bliver målt med batteriet monteret.
    Er det noget jeg skal være nervøs for at sejle med en kort stund? (Har to planlagte fisketure) Det behøver jo ikke forgå med fuld gas.

    Har bestilt en regulator hjem fra Aliexpress som regulere 8-40DCV til 13.8DCV og 15A


  • #4   14. okt Dit batteri har ikke godt af det, men dør nok ikke på 2 ture.

  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 43
    #5   17. okt De ladere jeg har her hjemme lader med mindst 14,4 volt.
    Har du målt spænding på batteriet mens den lader?
    Der kan jo også være spændingsfald i ledninger alt efter længde og tykkelse.
    Min bil kan lade helt op til 16,1 volt i perioder, når batteriet er nede omk. 12,0 til 12,3 volt.


  • #6   18. okt att: Grand
    Jeg vil de påstå at hvis din bil lader med over 16 volt så er der noget galt ???
    ALLE de udenbordsmotorer har ladet med 13,8 volt UNDTAGEN den ene ældre 40 hk 4 cyllindrede mercury classic som gav 16 volt ver fuld gas men dette blev fixet


  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 43
    #7   18. okt Det har den altid gjort. Den er 9 år og har aldrig fået skiftet en pære, så den må håndterer ladespændingen fint.
    Den lader i korte perioder med ca. 16.
    Og en lader jeg har fra Biltema lader med op til 14,7 volt (det har jeg ikke målt, med det kan den stilles på) og ca. 16 volt til LIfePo
    Havde du målt hvad den ladede med før den gik i stykker?
    Måler du på batteriets poler eller på udgang på motoren. Det er ikke så tydeligt i dine indlæg.
    https://www.thansen.dk/guides-og-artikler/bil/monteringstips/batteri/vedligeholdelse/n-451724802


  • #8   19. okt Det bliver målt både over polerne og direkte på ensretteren. Jeg var afsted på vandet i tirsdags i 8 timer, den kom ikke over 14 volt. Så ved ikke hvorfor jeg har målt så meget mens den har stået på traileren.

  • #9   20. okt att Christoffer
    Du skal helt klart måle volt på batteriet når motoren kører
    når min mercury gik med fuld hane slukkede min sprit nye navigator det var sådan jeg fandt ud af den fik 16 volt
    men det virker da underligt at din motor pludselig leverer de rigtige 13.8 volt .
    hvis jeg var dig ville jeg da nok montere et fast voltmeter og holde lidt øje med det
    fangede i nogle fisk på den lange fisketur i var på og hvor var i henne og fiske ???


  • #10   20. okt Jeg har monteret voltmeter, det var faktisk der jeg opdagede den ladet for meget den dag. Samt jeg kan se det på min garmin striker.
    Vi var på silkeborg søerne, vi fangede desværre intet. Vejreret var tilgengæld fantastisk.


Kommentér på:
For høj spænding?

Annonce