{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
490 visninger | Oprettet:

4t Olie erfaring {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Med fare for at stikle hånden i et hvepsebo, vil jeg hører hvad i har af erfaring med forskellige oliemærker.

Har en 2020 Mercury f50 efi eltp. I manualen ambefaler de deres eget brand quicksilver, som er er godt mærke. Men det koster også en del. Den kører med 10w-30 og skal have NMMA FC-W Godkendelse.

Det er okay hvis det er det eneste rigtige at gøre smiley

Men der findes jo flere andre mærker med samme godkendelse og viskositet som er billigere.

Har blandt andet Liqui Moly Marine 4T Motor Olie 10W-30 og Kroon Marine Atlantic 4T 10W/30. Der er sikkert mange flere.

Hvad er jeres erfaringer? Skal jeg holde mig til quicksilver? smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  4t Olie erfaring
  • #1   4. sep Hvis du spørger Mercury vil de altid sige at du skal bruge deres eget mærke. Jeg ville ikke have nogen problemmer med at bruge Liqui Moly hvis den har samme viskositet og godkendelse.
    Jeg har lige nu en DFI 2 takter og da jeg løb tør for olie i en lille havn i sverige på en weekend i 2020 ringede jeg ind til forhandleren i DK og spurgte om jeg kunne bruge enten en syntetisk motorcykel 2-takt olie eller en almindelig marine 2-takt olie og fik af vide at jeg kun skulle bruge deres egen olie, det var ikke en mulighed for os da de ikke havde den olie nogen steder. Efter en nytteløs snak valgte jeg at hælde marine olien i og sejle videre hjem og fik den rigtige DFI olie da vi kom hjem. Jeg lavede en kompressions test og motoren havde det fint selv om den osede lidt mere med den uoriginale olie. Lige nu bruger jeg Liqui Moly DFI 2-takt som er lavet til evinrude e-tek som er stort set det samme som optimax. Hvis jeg havde haft en Mercury 4-takter ville jeg have ingen problemmer med at bruge Liqui Moly til en 4-takter.
    Mvh. Alex


  • #2   4. sep @2 - der er vel forskel på kravene til en 2-takt olie der brændes af løbende og en 4-takts olie der forventes at holde en sæson?

    @1 Alle olier overholder specs når de er friske, hvor gode olier stikker af fra mindre gode er når du tapper dem af - med andre ord, hvor længe de vedbliver at overholde specs.

    Sejler du << end service intervallet angiver før du skifter olie, betyder det ikke så meget, mange sejler jo væsentlig færre timer på en sæson end service intervallet angiver


  • #3   5. sep 10W30 outboard motorolien kan du finde hos mange udbydere. Der er ikke noget specifikt ved den type. Fabrikatet på dunken er underordnet, men du skal selvfølgelig sørge for, at motoroliens krav og specifikationer bliver overholdt.

    Dette link gover dig mulighed for at købe den rigtige motorolie til en god pris - der er 5 liter i dunken:
    https://www.bildeleshop.dk/auto-motorolie/nmma-fc-w

    Husk at skifte oliefilteret ved hvert eneste olieskift.

    Jeg skifter mit oliefilter i bilen for hver 5000 km., og motorolien for hver 10000 km.
    Det gør jeg, fordi filtreringen gennem oliefilteret er uhyre vigtig. Motorolien er fra WOLF, og den overstiger producentens anbefalinger. Mine biler er Peugeot 307 HDI, Saab 9.3 Turbo og Vectra GTS med 3.6 liter V6 motor, turbolader og intercooler.

    Gearkasseolie skiftes een gang årligt på alle biler uanset kilometertal.

    Luftfilter skiftes to gange årligt.

    Kabinefilter to gange årligt.






  • #4   5. sep Tak for de gode svar smiley

    Producenten anbefaler også deres egen quicksilver corrusion guard. En dåse koster 232 kr.

    https://mercuryparts.dk/shop/28-fedt-plejeprodukter-og-additiver/15-corrosion-guard-korrosions-beskyttelse/

    Findes der gode billligere alternativer. Nogle har skrvet wd40, men hvad jeg kan se har den ikke de samme langtidsegebskaber.

    Det er et stort service, hvor jeg skal skifte tandrem, impeller osv i år også, så det løber jo hurtigt op, men vil samtidig ikke gå på kompromis med vedligehold smiley nogle gange koster det jo på den lange bane ar spare lidt nu, og det gider jeg ikke.

    har endnu ikke sejlet 100 + timer om året.


  • #5   5. sep En tilføjelse:
    Jeg mener at langt de fleste termostater på motorer der køles direkte af det vand de sejler i, åbner ved ca 60°. Sådan er påhængsmotorer og små ældre dieselmotorer.
    Monterer man ferskvandskøling på en dieselmotor, skal termostaten skiftes til en der åbner ved typisk 80-82°.
    Årsagen er, at korrosionhastigheden stiger ret kraftigt ved temperaturer over 60°, og at det derfor er en fordel at holde temperaturen lidt lavere.
    Men det betyder også, at motorolien skal være optimal ved 60° og ikke 82°. Derfor skal man bruge out-board olie, og ikke noget til biler eller indenbordsmotorer med ferskvandsvandkøling, uanset de fine godkendelser.
    Det er også derfor, at der er to (flere) forskellige to-takts-olier. En til vandkøling på en out-board, og en til alle de luftkølede scootere og græstrimmere, som kan køre på en højere temperatur som er mere optimal driftsmæssigt.


  • #6   5. sep Du skal bare holde dig til en olie der kan optage det kondensvand der dannes uden det mister smøre evnen

  • #7   6. sep Jeg har ikke set en bådmotor, der er ødelagt, fordi der er hældt forkert motorolie på, men jeg har set mange, hvor olieskiftintervallerne har været tilsidesat, og den slidte motorolie har givet et unødvendigt stort slid på de metalliske dele i selve motoren.

    Jeg har ikke erfaringer med uoriginale tandremme eller impellere, så der kan jeg ikke rådgive dig.

    Corrosion guard bruger jeg aldrig - det er noget klistret stads. Jeg vasker motoren, lader den tørre og giver den en kraftig gang silikonespray, som flere bruger til plastdele på bilen. Det kan du købe i thansen eller biltema fx. Koster vel 30,- for en spray på 400ml.

    Med fordel kan du afmontere tændrørshætterne, og blæse dem rene for fugt / kondens. Et forsigt spray med "Fugtfortrænger", så virker motoren også til foråret.

    Husk af drevolien skal pumpes op nedefra.
    Du kan bruge en alm. gearolie SAE 75W90 ( fuldsyntetisk ) eller SAE80W90 ( mineralsk ).

    Jeg handler mine originale reservedele hos Dansk Marine Center i Århus. De er hurtige til at skaffe varerne, og til de rigtige priser. Selvafhentning er muligt. Husk at oplyse serienummer på motoren, når du skal bestille.


Kommentér på:
4t Olie erfaring

Annonce