{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Maling med topcoat {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Min søn er ved at arbejde på en ældre Limbo 14, der trænger til nyt liv.
Han har malet den 1. gang med et nyt lag topcoat her engang i sidste uge hvor det var godt vejr og temperaturen var god (+20 grader).

Det er dog som om at malingen ikke er hærdet helt op og stadig er en smule klistret - dog ikke noget der smitter af.
Hvad kan der mon være sket i processen? Og kan det "reddes" ved næste lag under andre forhold/forudsætninger?

Mvh.
Morten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Maling med topcoat
  • #1   23. aug Hvad er det for en type maling han har brugt? Måske hærderen ikke har været blandet ordentligt op, eller lagtykkelsen har været for stor?

    Jeg har selv malet min gamle båd med Biltemas berømte topcoat i 5-10c varme, det hærdede fint op, faktisk så meget det var svært at få til at flyde sammen


  • #2   23. aug Han har brugt denne:
    https://marinelageret.dk/baadpleje-komfort-285/baadpleje-vedligeholdelse-2967/maling-olie-og-lak-1175/alexseal-2173/topcoat-i-hvid-119799.html

    Lag-tykkelsen er ikke for stor for med nuværende tykkelse, skal den have mindst 2 gange.


  • #3   24. aug Og han har brugt 2% hærder der hører til og blandet godt?

    https://marinelageret.dk/baadpleje-komfort-285/baadpleje-vedligeholdelse-2967/glasfiber-reparationer-mm-1172/professional-repair-kit-286/haerder-11423.html

    Ved malingen står der skal bruges 20ML til en liter. Det kan godt være svært at måle præcist op, og jeg vil tro det er årsagen

    En 2-komponent maling burde hærde fint op i 20c.


  • karl erik L
    karl erik L Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 4
    #4   29. aug Du har nok malet med Gelcoat- der er ikke voks i

  • #5   30. aug Hej Morten
    Hvis ikke han har fulgt blandingsforholdet ordentligt så er det helt fint.
    Hvis han ikke blander paraffinolie i det sidste lag gelcoat, så vil han få en maling der fornemmes lidt klæbende, men den skal nok holde. Gelcoat hærder bedst helt uden luft.
    Hvis han blander paraffinolie i gelcoat jf. anvisningerne, så bliver sker der det under hærdningen at olien flyder ovenpå gelcoaten og lægger en "vokshinde" ovenpå det hærdende gelcoat der sørger for at den yderste overflade hærder helt op da der bliver lufttæt og så vil gelcoaten ikke føles klæbrig.
    Det er noget man typisk kun gør ved sidste lag da der evt. ved yderligere lag skal renses med voksfjernemidler og slibes let hvis man nu vil have et nyt lag til at klæbe på.
    De 20 grader er supertemperatur.


  • #6   30. aug Tak for super svar, Claus smiley
    Inden jeg så dit svar, har han givet den det andet lag, og den er stadig let klistret, men meget fin. Det kan være den så skal have lag 3 med paraffinolie, eller kan man evt. vaske/slibe det klistrede af?


  • #7   30. aug @Claus:
    Han har jo brugt denne topcoat:
    https://marinelageret.dk/baadpleje-komfort-285/baadpleje-vedligeholdelse-2967/maling-olie-og-lak-1175/alexseal-2173/topcoat-i-hvid-119799.html

    Og betegnelsen er jo "topcoat" og ikke "gelcoat", så jeg forstår ikke hvorfor den så klistrer?


  • #8   30. aug Hmmm Morten det ser jo ganske fint ud og igen hvis han har overholdt blandingsforholdet så kan jeg kun tænke på een eneste typisk fejl og det er sidste salgsdato.
    Jeg ville aldrig selv bruge top/gelcoat der er over et år gammelt - uanset lager forhold.
    2 år gammel gelcoat er stort set ubrugelig og vil ikke hærde ordentligt op.
    Prøv at tjekke indkøbsdatoen.
    Fejlen i disse tilfælde ligger ikke nødvendigvis hos brugeren, men nogengange osse hos sælgeren.


  • #10   5. sep En topcoat bruges kun som sidste lag. En topcoat er bare en gelcoat tilsat paraffinolie. Hvis man bruger topcoat på topcoat så skal parrafinlaget vaskes af med voksfjernemidler inden man igen bruger topcoat, da der eller vil ligge et parrafinlag imellem de 2 lag og topcoaten vil så over tid begynde at falde af i flager.
    Gelcoat med parrafin er = topcoat. Topcoat må ikke føles klæbrig/svagt klistret.
    Gelcoat uden parrafin hærder ikke fuldt op på overfladen og derfor kan man typisk efter hærdning påføre mere gelcoat uden at rense for noget mellem lagene.
    Topcoat giver man typisk kun sidste lag og det er meget mere venligt at slibe og polere i, da det ikke som gelcoat fylder sandpapiret med klæbende støv.
    Hvis topcoat klæber efter hærdning - så er mit bedste bud at den har overskredet sin alder på max 1 år.
    Jeg håber det lykkes:)


  • #11   5. sep I post #2 linker trådstarter til den maling der er brugt - den hedder "topcoat", så hvorfor snakker I om det er gelcoat?

    profilbillede
  • #13   6. sep Ja Per det er Mortens søn der har lavet arbejdet.
    Kun gelcoat er klæbrig efter påføring, så der kan være tale om en misforståelse.
    Hvis der KUN er brugt den der, iøvrigt fine topcoat, i rette temperatur/blandingsforhold - så vil den ALDRIG føles klæbrig. Den vil føles glat og være hård.
    Som Michael skriver, så er topcoat blot gelcoat med parrafin i.
    Men færdigblandet topcoat, typisk osse med farve pigment tilsat, den bliver hurtigt dårlig i spanden. Personligt bruger jeg aldrig topcoat som er over et år gammelt, da det ganske enkelt ikke hærder ordentligt op. Det holder heller ikke godt på båden.
    Topcoat over 1,5 - 2 år er ubrugelig.
    Så for Mortens søn gælder det:
    Enten er topcoaten for gammel, eller der er kommet for lidt hærder i.


  • #14   11. sep Hej alle.
    Lige en lille opdatering på projektet.
    Båden er nu blevet malet 2. gang her mens det var sommervejr og den er nu fint hærdet op og ikke længere "klistret" nogen steder. Samme topcoat er blevet brugt begge gange.
    Måske det har været overfladetemperaturen på båden som ikke har været høj nok første gang. Hvem ved...

    Uanset - tak for jeres svar og jeres tid smiley


Kommentér på:
Maling med topcoat

Annonce