{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
278 visninger | Oprettet:

75 hk Mercury motor: Hvid røg, våde tændrør, og benzinlækager efter sejlads med knækket skrue {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har en 2-takts 75 hk Mercury fra 2006, og jeg har for nylig oplevet nogle problemer, som jeg håber, nogen kan hjælpe med at diagnosticere.

Hvid røg ved opstart: Motoren udleder meget hvid røg ved start, som aftager efter et par minutter.
Tomgangsproblemer: Motoren vil kun holde tomgang, når chokeren er fuldt aktiveret, men kan køre normalt efter lidt tid.
Genstart problemer: Motoren starter ikke igen efter at være slukket, før jeg tørrer tændrørene, som ofte er våde af benzin og nogle gange med en lille prik sort olie.
Benzinlækager: Der er betydelige benzinlækager, og motoren sprutter benzin i tomgang.
Vibrationseffekt: Disse problemer opstod primært efter at have sejlet med en knækket skrue, hvilket forårsagede kraftige vibrationer.

Jeg håber, at I har nogle ideer til, hvad der kan være galt, og hvordan det kan rettes? På forhånd tak!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  75 hk Mercury motor: Hvid røg, våde tændrør, og benzinlækager efter sejlads med knækket skrue
  • #1   13. aug Hvid røg tyder på vand i cylinderne, så en toppakning er måske gået? Det samme gælder startproblemer, ujævn tomgang og olie på tændrørene.

    Dine benzin lækager må jo løses een efter een. Rystelser efter skrueskade tyder på skæv skrueaksel og/eller skader i gearkassen.

    Det er nok lidt ambitiøst at hovedreparere motoren vha råd herindefra. Men var jeg dig, ville jeg starte med at få en kompressionstest på motoren og så vurdere evner/økonomi til at fixe den.


  • #2   13. aug Mange tak for dit svar. Og det kan ikke “blot” være nogen beskadigede tændrør? Som gør den drukner ? Eller at den skal efterspændes ?

  • #3   14. aug Jeg tror desværre det er mere alvorligt. Dårlige tændrør kan naturligvis give ujævn motorgang, men det forklarer ikke hvid røg f.eks. Udfra dine spørgsmål har jeg forsøgt at skrive hvad der KAN være galt.

    Jeg tror desværre der er mange ting galt med motoren, og måske ikke noget du umiddelbart selv kan fikse. Men du kan jo starte med at købe 4 nye tændrør, og har du mulighed for at få en kompressionstest vil det også afsløre hvor galt det står til

    Hvid røg ved opstart: Motoren udleder meget hvid røg ved start, som aftager efter et par minutter. -> Hvid røg=vanddamp, dvs der er vand i cylinderne. Tyder på revne i topstykke eller utæt toppakning

    Tomgangsproblemer: Motoren vil kun holde tomgang, når chokeren er fuldt aktiveret, men kan køre normalt efter lidt tid.
    KAN være normalt at den skal have choker som kold. Svært at bedømme udfra din beskrivelse. Men skal den have choker for at køre når den er varm, er det fordi den normale blanding er for mager. Det kan skyldes tilstoppede dyser eller falsk luft, eller manglende kompression jf 1

    Genstart problemer: Motoren starter ikke igen efter at være slukket, før jeg tørrer tændrørene, som ofte er våde af benzin og nogle gange med en lille prik sort olie.
    At tændrørene er våde af benzin KAN skyldes du kører med choker for længe jf ovenfor. En sort prik olie lyder underligt, hvordan kan du se det er olie?
    Når en varm motor ikke kan starte, KAN det skyldes manglende kompression. Derfor anbefaler jeg du får taget en kompressionstest. Det vil også afsløre om du har en utæt toppakning jf 1


    Benzinlækager: Der er betydelige benzinlækager, og motoren sprutter benzin i tomgang.
    Sprutter benzin? Fra indsugningen, så er det måske din brug af choker? Det er jo noget man IKKE kan se via baadgalleri, så du må jagte alle utætheder een efter een

    Vibrationseffekt: Disse problemer opstod primært efter at have sejlet med en knækket skrue, hvilket forårsagede kraftige vibrationer.
    Du siger det selv, en knækket skrue har nok ødelagt et leje eller akslen er skæv -> reparation af gearkassen


  • #4   18. aug 1.PRIORITET!!!!
    Benzinlækage er potentielt livsfarligt, så gå alle dine slanger efter og evt hiv bundkar af karburatorer og kontroller at svømmerne lukker.!!!!!!
    når der er styr på den del kan du kontrollere om der er gnist på alle tændrør. osv

    2takter der ryger ved koldstart=rimelig normalt især hvis den ikke går ordentligt ved normal drift heller
    når du skriver choker mener du så når du trykker på nøglen(enrichment) eller bare armen der hæver omdrejninger når motor ikke er i gear? det sidste er også helt normalt ved kold motor.

    hvis du har været på grund kan dine ophæng eller gearkasse have taget skade


Kommentér på:
75 hk Mercury motor: Hvid røg, våde tændrør, og benzinlækager efter sejlads med knækket skrue

Annonce