730 visninger
|
Oprettet:
Udstødningsmanifold marinisering 1.9 TDI {{forumTopicSubject}}
Render og leger lidt med tanken om at smide en 1.9 TDI VW motor i min båd…
Er nemlig lige blevet tilbudt en motor med ledningsnet lavet til at sidde udenfor en bil.
Men er det virkelig nødvendigt at have en vandkølet udstødningsmanifold, og hvorfor?
Min tanke var at få lavet motorophæng så den kan ligge i båden, lave noget rem drevet impellerpumpe og få lavet en adapter mellem svinghjulet og den gearkasse som ligger i båden. Nogen der har nogle erfaringer med at ligge en bilmotor i en båd?
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
jul 2024
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.351
Har du overvejet om omdrejningerne på motoren passer til den gearkasse/skrue båden har?
Og har du overvejet at den adapter du skal lave mellem motor og gearkasse skal kunne holde til 250/300NM som sådan en gammel pumpedyse motor leverer?
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
Projektet, du gerne vil i gang med, er mere eller mindre dødsdømt på forhånd. Hvorfor begynde at opfynde den dybe tallerken til de gule ærter to gange......?
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 5 Svar: 224
https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/79-bygning_af_staalbaad
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 196
Dog ser det ud til deres 1.9 tdi er udgået nu om dage kan ikke finde den lige nu, men de 2 andre er der stadig, men mon ikke du kan finde lidt marine dele og skrue på din.?
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
De andre 2.5 og 3.0 TDI, men her passer intet over på den mindste 1.9 TDI.
Projektet er dødsdømt, fordi alt til 1.9 TDI skal produceres i egen hånd. Der findes ingen reservedele, der passer over på fra andre motorer.
Derfor er det skudt over målet med marinisering af 1.9´eren med mindre man keder sig bravt ude i hobbyværkstedet......
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 73 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.351
... men en gammel pumpedyse motor havde nu karakter.... og min Seat Cordoba 130TDI lavede hjulspin i 3. gear hvis man ikke passede på
jul 2024
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
Jeg har ikke sagt det skal være nemt, men jeg har set en nordmand ligge en 1.9 TDI i sin båd…
Nu har jeg aftalt med en bekendt at han kan svejse en udstødningsmanifold til mig i rustfri stål for et par tusinde kroner.
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
Som sagt: Har du tid nok i værkstedet og de rette remidier, så gå i gang.
Personligt ville jeg aldrig opfinde den dybe tallerken til de gule ærter igen
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
jul 2024
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
Hvis det løste problemet ville producenterne uebtinget vælge den løsningen.
Kombinationen af rustfrit stål, saltvand og varme er ikke en perfekt cocktail. Du vil stadig tæringer selv om du bruger syrefast 18/8 stål.
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 196
Den første 1.9tdi var med en ganske "almindlig" fordelerpumpe dog elektrisk styret og blev lagt i de første Tdiér, intet hokus pokus med pumpedyse... samme system som 2.5 tdi i T4 modeller, hvor dyserne sidder udvendigt modsat en pumpedyse. Pumpedyse kom først i ca. 1998 da Passat B5 kom ud
2.0 TDI fandtes også som pumpedyse, Passat 3c havde pumpedyse og Ca 2010 udgik de først helt fra programmet
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 5 Svar: 224
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.043
Jeg skrev for hurtigt. Tak for opmærksomheden.
Udstødningsmanifold marinisering 1.9 TDI