{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
730 visninger | Oprettet:

Udstødningsmanifold marinisering 1.9 TDI {{forumTopicSubject}}

Render og leger lidt med tanken om at smide en 1.9 TDI VW motor i min båd…
Er nemlig lige blevet tilbudt en motor med ledningsnet lavet til at sidde udenfor en bil.

Men er det virkelig nødvendigt at have en vandkølet udstødningsmanifold, og hvorfor?

Min tanke var at få lavet motorophæng så den kan ligge i båden, lave noget rem drevet impellerpumpe og få lavet en adapter mellem svinghjulet og den gearkasse som ligger i båden. Nogen der har nogle erfaringer med at ligge en bilmotor i en båd?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning til en loftlampe 300 kr.
  • udskiftning af opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Vaskemaskine gider ikke centrifugere/tømme vand. 1.100 kr.
  • Ophæng af 2 rullegardiner 450 kr.
  • Skift af toiletbræt 500 kr.
  • Light wall mounting and drilling for hanger and install washing machine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstødningsmanifold marinisering 1.9 TDI
  • #1   22. jul 2024 Hvordan vil du komme af med den udstødningsvarme der vil være uden et vandkølet udstødningsmanifold?

  • #2   22. jul 2024 Det havde jeg netop håbet på i kunne svare på

  • #3   22. jul 2024 Tror svaret er at få en vandkølet manifold smiley

    Har du overvejet om omdrejningerne på motoren passer til den gearkasse/skrue båden har?

    Og har du overvejet at den adapter du skal lave mellem motor og gearkasse skal kunne holde til 250/300NM som sådan en gammel pumpedyse motor leverer?


  • #4   23. jul 2024 For at holde temperaturen nede i motorrummet, skal du have et vandkølet udstødningsmanifold, ellers går det helt galt.

    Projektet, du gerne vil i gang med, er mere eller mindre dødsdømt på forhånd. Hvorfor begynde at opfynde den dybe tallerken til de gule ærter to gange......?


  • #5   23. jul 2024 søg evt på VW i fotoalbum

  • #6   23. jul 2024 Ja det er bare at gå i krig jeg har gjort det samme som Nicky med en Mercedes om615 til min stål båd Og ja udstødningsmanifold SKAL være vandkølet
    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/79-bygning_af_staalbaad


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 196
    #7   23. jul 2024 Nu laver VW jo både 1.9, 2.5 og 3.0 tdi motorer til marine brug, så projektet er ikke dødt før det er startet, det kommer an på hvor meget du vil bruge på det.

    Dog ser det ud til deres 1.9 tdi er udgået nu om dage kan ikke finde den lige nu, men de 2 andre er der stadig, men mon ikke du kan finde lidt marine dele og skrue på din.?


  • #8   24. jul 2024 1.9 TDI er udgået for mange år siden.

    De andre 2.5 og 3.0 TDI, men her passer intet over på den mindste 1.9 TDI.

    Projektet er dødsdømt, fordi alt til 1.9 TDI skal produceres i egen hånd. Der findes ingen reservedele, der passer over på fra andre motorer.

    Derfor er det skudt over målet med marinisering af 1.9´eren med mindre man keder sig bravt ude i hobbyværkstedet......


  • #9   24. jul 2024 1,9TDI var en pumpedysemotor, hvor en 3. knastaksel gav pumpetryk til hver enkelt dyse, dermed kunne man opnå et hidtil uhørt højt dysetryk. I praksis var det en meget dyr løsning at producere, og blev afløst af 2.0TDI med commonrail indsprøjtning omkring 2003-2004, der gav 2-3 gange højere dysetryk og styrede indsprøjtningen elektronisk i stedet for mekanisk

    ... men en gammel pumpedyse motor havde nu karakter.... og min Seat Cordoba 130TDI lavede hjulspin i 3. gear hvis man ikke passede på smiley


  • #10   24. jul 2024 Rambo du får det til at lyde som om det er umuligt…
    Jeg har ikke sagt det skal være nemt, men jeg har set en nordmand ligge en 1.9 TDI i sin båd…

    Nu har jeg aftalt med en bekendt at han kan svejse en udstødningsmanifold til mig i rustfri stål for et par tusinde kroner.


  • #11   25. jul 2024 Nej, det er ikke umuligt, men et tåbeligt projekt. Der findes færdige alternativer plug-and-sail.

    Som sagt: Har du tid nok i værkstedet og de rette remidier, så gå i gang.

    Personligt ville jeg aldrig opfinde den dybe tallerken til de gule ærter igen


  • #12   25. jul 2024 Du skal undersøge om kombinationen af rustfrit stål og saltvand er den bedste cocktail.....

  • #13   25. jul 2024 Det skulle ikke være det store problem hvis man monteret en zinc anode.

  • #14   25. jul 2024 #13

    Hvis det løste problemet ville producenterne uebtinget vælge den løsningen.

    Kombinationen af rustfrit stål, saltvand og varme er ikke en perfekt cocktail. Du vil stadig tæringer selv om du bruger syrefast 18/8 stål.


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 196
    #15   26. jul 2024 #9
    Den første 1.9tdi var med en ganske "almindlig" fordelerpumpe dog elektrisk styret og blev lagt i de første Tdiér, intet hokus pokus med pumpedyse... samme system som 2.5 tdi i T4 modeller, hvor dyserne sidder udvendigt modsat en pumpedyse. Pumpedyse kom først i ca. 1998 da Passat B5 kom ud

    2.0 TDI fandtes også som pumpedyse, Passat 3c havde pumpedyse og Ca 2010 udgik de først helt fra programmet


  • #16   4. aug 2024 RAMBO nu har 18/8 stål ikke noget med syrefast at gøre syrefast hedder 316

  • #17   5. aug 2024 #16
    Jeg skrev for hurtigt. Tak for opmærksomheden.


Kommentér på:
Udstødningsmanifold marinisering 1.9 TDI

Annonce