{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Havne strøm til båd
  • #1   16. jun Jeg har det ikke, men tror helt sikkert det er en go ide 👍

  • #2   17. jun Vil da tro en moderne batteri opladers output (12VDC) er galvanisk adskilt fra 230V input?

  • #3   22. jun Det er jo en kompliceret diskussion, og det er vist jordledningen det kommer til at dreje sig om. Den er lovpligtig af sikkerhedshensyn til personer, men prisen er jo nok at man risikerer at visse dele bliver forbundet elektrisk.
    Der er flere artikler om emnet
    http://www.baadteknik.dk/El-tek/Jordledning/Jordledning.htm
    https://www.victron.dk/shop/39-galvanisk-isolator/
    https://www.sundet.dk/wp-content/uploads/2020/11/Udvidet-soemandskab-El-installationer-og-batterier-2019-20.pdf
    Min "nye" sejlbåd fik sidste år "spist" stort set alle anoder. Her i min første sæson har jeg monteret en Victron isolator, og jeg skal nok berette om status, når båden kommer på land. Noget af problemet sker vist fordi mange både står med landstrøm på hele tiden, og lidt afhængigt hvad man ligger ved siden af og selve broen, kan der stå en svag spænding på neddyppede metaldele. Og selv guld kan tære når der kommer strøm på.
    Med strøm på, ryger zinkanoderne hurtigt.
    Og har man ingen anoder så tærer motor, køl, propel, aksler osv. smiley


  • #4   22. jun Okay, en så er det vel ikke galvanisk isolation vi taler om?

    Mht beskyttelsesjord er vi jo i den unikke situation, at 90% af det elektriske udstyr vi bruger ikke kan benytte den jord vi har i stikkontakterne, der mangler jo det 3. ben!

    Historien er, at LK var med til at skrive stærkstrømbekendtgørelsen og indføre vores unikke stikdåser for at beskytte eget marked..... Det har så foreløbig betydet vi i 40 år hra skullet montere stikkontakter med jord der reelt er nytteløse, da alle elektriske apparater er monteret efter europæiske standarder med schuko stik og ikke 3-benet stik!

    Så går vi tilbage til laderen, er den med stor sandsynlighed monteret med schuko stik og dermed ikke jordforbundet. Men den er galvanisk adskilt fra 230V da den bygger på en switch-mode strømforsyning


    profilbillede
  • #5   22. jun #2 Per, Tja, men som jeg læser det er det vist to sider af samme sag, fordi den lovpligtige jordledning kan give en potentialforskel der er stor nok til at give galvanisk korrosion. Men isolatoren cutter alle spændinger under 1,5 volt, og stoppe dermed tæringsprocessen.
    Så hvis man undlader jordledningen sker der ingenting med korrosion, men man risikerer stød. Så må man jo (ud over lovligheden) gøre op med sig selv hvad der er mest vigtigt.


  • #6   24. jun @5 min pointe var, at jordforbindelsen "forsvinder" så snart man kobler elektrisk udstyr (med shuko-stik) i de unikke 3-benede stikdåser der er lovpligtige i DK, hvilket jeg på alle måder finder vanvittigt.

    Så selvom man kobler sig på landstrøm med et 3-ledet rundt blåt CE-stik, er der ingen jord i ens apparater - med mindre man har dem permanent forbundne til ens installation, og det formoder jeg ikke trådstarters lader er ?


Kommentér på:
Havne strøm til båd

Annonce