783 visninger
|
Oprettet:
Havne strøm til båd {{forumTopicSubject}}
Hej skal man have monteret Galvanisk isolator hvis man bruger havne strøm til oplader på båden ?
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 139 Både: 1 Emner: 5 Svar: 173
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 3 Svar: 224
Der er flere artikler om emnet
http://www.baadteknik.dk/El-tek/Jordledning/Jordledning.htm
https://www.victron.dk/shop/39-galvanisk-isolator/
https://www.sundet.dk/wp-content/uploads/2020/11/Udvidet-soemandskab-El-installationer-og-batterier-2019-20.pdf
Min "nye" sejlbåd fik sidste år "spist" stort set alle anoder. Her i min første sæson har jeg monteret en Victron isolator, og jeg skal nok berette om status, når båden kommer på land. Noget af problemet sker vist fordi mange både står med landstrøm på hele tiden, og lidt afhængigt hvad man ligger ved siden af og selve broen, kan der stå en svag spænding på neddyppede metaldele. Og selv guld kan tære når der kommer strøm på.
Med strøm på, ryger zinkanoderne hurtigt.
Og har man ingen anoder så tærer motor, køl, propel, aksler osv.
mar 2014
Mht beskyttelsesjord er vi jo i den unikke situation, at 90% af det elektriske udstyr vi bruger ikke kan benytte den jord vi har i stikkontakterne, der mangler jo det 3. ben!
Historien er, at LK var med til at skrive stærkstrømbekendtgørelsen og indføre vores unikke stikdåser for at beskytte eget marked..... Det har så foreløbig betydet vi i 40 år hra skullet montere stikkontakter med jord der reelt er nytteløse, da alle elektriske apparater er monteret efter europæiske standarder med schuko stik og ikke 3-benet stik!
Så går vi tilbage til laderen, er den med stor sandsynlighed monteret med schuko stik og dermed ikke jordforbundet. Men den er galvanisk adskilt fra 230V da den bygger på en switch-mode strømforsyning
mar 2015
Så hvis man undlader jordledningen sker der ingenting med korrosion, men man risikerer stød. Så må man jo (ud over lovligheden) gøre op med sig selv hvad der er mest vigtigt.
mar 2014
Så selvom man kobler sig på landstrøm med et 3-ledet rundt blåt CE-stik, er der ingen jord i ens apparater - med mindre man har dem permanent forbundne til ens installation, og det formoder jeg ikke trådstarters lader er ?
mar 2015
Der sidder anoder 3 steder:
1) på (primet?) og malet jernkøl, ca 1 kg, og med stort areal, kølen har intern stelforbindelse, med vist nok mast. Sikkert tænkt som lynafleder.
2) på primet og malet alu sejldrev, dette bør være isoleret fra motor, og derfor ikke forbundet med noget
3) på primet og malet bronzepropel, som er elektrisk forbundet med sejldrev
Den eneste der kan genbruges er den på sejldrevet. De andre er tæret væk.
Der er monteret Victron galvanisk adskiller, og båden har stået med landstrøm ca. halvdelen af tiden.
Nu havde jeg kun båden nogle få uger i 2023, så jeg kender ikke hele forløbet, men zinkanoderne var ca. tæret på samme niveau.
Kølen er ikke for godt primet, der kommer rustpletter, dog færre i år end sidste år. Propellen har misten en stor del af primer og bundmaling, men var ikke begroet.
Konklusion: Galvanisk adskillelse virker nok en lille smule.
Men måske er det lige som hvis man har købt en 1000 kr's magnetisk afkalker til sine rør, så er man jo nødt til at sige at den virker.....
På vedlagte foto kan man se forskellen på tærede og nye anoder
mar 2014
Anoden på kølen er vel forbundet direkte med metallet og ikke blot skruet ovenpå den primede overflade?
mar 2015
Og ja, de har begge forbindelse til kølen med en bolt, og jeg har målt efter....
Og jeg primede under den ene, og gav propelfedt under den anden. Bare for at se. Men nu kan jeg ikke huske hvad der var hvad, og kan man heller ikke se det. Skulle nok have taget et foto.
Nu vil jeg lige tænke lidt over hvad jeg skal måle på før og efter den skal i vandet næste år
Og læse lidt på lektien (fra side 27).
https://www.sundet.dk/wp-content/uploads/2020/11/Udvidet-soemandskab-El-installationer-og-batterier-2019-20.pdf
Båden ligger ved flydebro med stor galvaniserede dele i berøring med vandet.
Tomt ved siden af, og en af samme type med hyppig landstrøm på den anden side.
Det kunne jo være interessant at måle mellem stel på båden og på broen, Hvad nu hvis det er mere end 1,5 volt og isolatoren derfor ikke isolerer. Mange installationer stod under vand sidste år, og er måske ikke 100% OK.
Og hvad der faktisk er forbundet elektrisk på båden, ikke hvad der burde være forbundet/adskilt.
Alt andet lige vil en køl med tæt primer nok hjælpe noget. Men sådan er der jo så mange projekter man kan gå i gang med.
Jeg holder jo på at man skal sejle mere end man polerer. Sådan i bred forstand
Havne strøm til båd