{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Christian V
Christian V
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4

Mercury 4 HK vil ikke starte {{forumTopicSubject}}

Hej alle gæve bådfolk!

På min 4HK Mercury påhængsmotor som jeg kun bruger til at sejle ind og ud af havnen med, blinker olielampen. Jeg har fyldt på så der er 450 ml. som der max må være.

Men lampen blinker endnu og motoren vil ikke starte.

Når jeg hiver i startersnoren lyder det første ret metallisk/raslende fra topstykket. Kan der mangle olie deroppe?

Skal jeg prøve at dræne den helt for olie og så hælde nyt på?

Håber på at få et par gode input smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mercury 4 HK vil ikke starte
  • #2   8. aug 2023 Jeg går udfra det er en 4-takter du taler om?

Blinker olielampen når motoren kører eller kun når du forsøger at starte den? Lampen måler olietrykket, og under start kan den kortvarigt slukkes når du trækker motoren rundt, men den skal komme igen når motoren ikke springer igang.

Hvis lampen blinker under drift er det tegn på for lidt olietryk - det kan måske hænge sammen med raslelydene du nævner, f.eks en skade på lejerne der gør olietrykket ikke kan opretholdes.

Forsvinder raslelydende under startforsøget eller bliver de ved? Det kan jo være indkoblingen af træksnoren der larmer lidt?

• #3   8. aug 2023 Hej Per!!
    Yes, det er en 4-takter!

Olielampen blinker kort 1 gang, måske 2 gange idet jeg trækker i startersnoren. Motoren tænder ikke når jeg trækker. Jeg kan derfor ikke se om olielampe blinker under drift, fordi motoren ikke kommer i gang.

Ja, raslelyden bliver mindre efter at jeg har trukket en 5-10 gange i snoren. Så ja, det kunne nok godt være “indkoblingen”. Dvs. det er ikke alvorligt?

Hvis der er en skade på lejerne, er det vel et konkret nok problem, som jeg så kan gå videre med?

vh. Christian

• #4   8. aug 2023 Hej Christian
    Hvis din olielampe blinker under start, er det ganske normalt, den skal bare slukke og forblive slukket under drift.

Raslelyde er svære at diagnostisere på email, men hvis den kørte fint sidste gang uden at lyde som en pose søm i en blikspand vil jeg nok ikke være altfor bekymret. Var der på nogen måde noget unormalt ved sidste sejltur?

Bliver tændrøret vådt af benzin under dine startforsøg? Og er der gnist på tændøret? Det kan jo være noget så banalt som dødmandsknappen der driller?

• #5   8. aug 2023 endelig - er der tydelig kompression når du trækker i snoren? Raslelydene KAN jo være en ventil der er knækket, men så vil du ikke kunne mærke modstad overhovedet når du forsøger at starte den

• #6   8. aug 2023 Hej igen!

Sidste sejltur kørte motoren fint. Men da jeg så skulle sejle i sidste uge ville den ikke starte. Jeg så at oliestanden var lav, så jeg hældte på og var omhyggelig med den rette mængde.

Der er bestemt modstand/tydelig kompression i startersnoren.

Hvordan kan jeg troubleshoote på dødmandsknappen? Den klips, der holder den ude, ser ud til at holde en fin afstand. Skal jeg prøve at skabe mere afstand, sådan at dødmandsknappen er trukket længere ud?

• #7   8. aug 2023 Du skal checke at der er gnist på tændrøret. Er der det, virker dødmandsknappen. Skru tændrøret ud, sæt hætten på og læg gevindstykket an mod motor delen og træk i startsnoren, så skal der komme en flot blå gnist mellem elektroderne

• #8   9. aug 2023 Jeg tror dette er service manualen på din motor (på engelsk selvom det er en spansk hjemmeside), tror den vil være interessant at kigge i:
    http://elrincondepitagoras.es/PAGINAS%20DEFINITIVAS/documentos/MANUALES/Mercury%20Mariner%204,%205,%206%204%20Stroke%20Sevice%20Manual.pdf

Hvis du har gnist på tændrøret og tændrøret bliver vådt under startforsøgene, tror jeg desværre fejlen ligger i mangelende kompression. I så fald vil jeg anbefale at tage ventildækslet af og se om der er noget unormalt under det, du kan finde beskrivelsen på side 116 og fremefter, det er ikke svært

profilbillede
  • #9   3. sep 2023 Hej Per!!! (og andre der læser med)

Tusind tak for link til manualen!

Jeg er lidt usikker på hvad du mener med "læg gevindstykket an mod motor delen og træk i startsnoren"

Mener du, at jeg skal lægge tændrørets gevindstykket an mod en del af motoren? Og hvilken del af motoren? (Tak for papudskæring :-))

Hvis jeg tager tændrøret af og hiver i startsnoren, så kommer der IKKE noget benzin ud - burde der ikke det?

Alt efter om det er ok eller ikke ok, så vil jeg se videre i manualen og evt. tjekke kompressionen.

gode hilsner
    Christian

• #10   3. sep 2023 Yderdelen af tændrøret skal røre metallet på motoren.

Der kommer ingen benzin ud af motoren når du trækker i snoren, der er ingen vaccum i motoren uden tændrør og der suges ingen benzin/luft ind i cylinderen

profilbillede
  • #11   3. sep 2023 Super, det prøver jeg!

Kommentér på:
Mercury 4 HK vil ikke starte

Annonce