1.305 visninger
|
Oprettet:
Opladning af batteri {{forumTopicSubject}}
Hej,
Vi har en båd med en Mercruiser 5.0 motor fra 2004.
Vi er begyndere inden for dette, og mangler simpelthen sådan en rigtig god begynderguide.
Vores største problem er, at vi aldrig kan være sikre på om motoren vil starte.
Når vi ligger i havn, og ikke sejler et par uger, har vi landstrøm på, men er ikke sikre på at der lades.
Mit spørgsmål er: skal hovedafbryderen stå på 1, 2, all on eller off for at batterierne oplader?
Med venlig hilsen
Lisbeth
jan 2023
Følger: 12 Følgere: 36 Emner: 11 Svar: 21
Hvis de er sat parallelt på burde de begge blive opladet. Men vil tro du bare kan lade på det ene hvorpå begge bliver opladet samtidig.
Mvh Jan
jan 2023
Følger: 12 Følgere: 36 Emner: 11 Svar: 21
maj 2023
Følger: 12 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3
Spørgsmålet går egentlig på om der er hul igennem, hvis den står på off?
Jeg føler jo det er mest sikkert at efterlade båden helt slukket, men hvis det betyder at den ikke lader nytter det jo ikke noget.
jan 2023
Følger: 12 Følgere: 36 Emner: 11 Svar: 21
På dansk - tror de lades op selvom kontakterne er slukket…
Men det er et skud - kender ikke opsætningen på kredsene
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 458
Men jeg vil tro der lades på jeres batterier , bare der er sat Landstrøm til .
Normalt vil man sætte laderen direkte på start batteriet og så vil et skillerelæ slå laderen over på forbrugsbatteriet , når start batteriet er ladet op .
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Den nemmeste måde ar om i lader på er at måle batteri spændingen, lader i skal den være omkring 14v over terminalerne, uden ladning mellem 12,5 og 13v
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
maj 2023
Følger: 12 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3
Vi har en idé om at det kan være starteren der er røget. Den er dog forholdsvis ny, da vi har har det problem før.
Tak for svarene indtil videre - nye input er meget velkomne
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Hvad er batteri spændingen når i forsøger at starte og i hvile tilstand? Et dårligt batteri vil have meget lav spænding når man forsøger at starte motoren og atart relæet vil klikke som di beskriver
maj 2023
Følger: 12 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 3
Begge batterier er nu fuldt opladet via direkte forbindelse, og motoren starter uden problemer.
Så vi er tilbage ved det oprindelige spørgsmål ift hvad vi gør galt når vi oplader ‘via båden’, og om der altid er hul igennem, når kablet er tilsluttet.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Jeres batterier er enten dårlige eller jeres motor lader ikke som den skal. Eller begge dele. Hvis i vil fejlfinding på båden skal i have et voltmeter op terminalerne af batterierne og måle når i sejler, når i lader og når i logger i havn efter en sejltur.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 458
Men er der landstrøm til , burde der lades lige meget hvordan hovedafbryderen står .
Et batteri der er i orden , og uden forbrug , skulle ikke have problemer med og give strøm til i kan starte .
Virker jeres lader ?
Lader jeres motor ordentligt ?
Er jeres batterier gode i orden ?
Nicolai
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
1) køb et multimeter f eks https://www.biltema.dk/varktoj/malevarktoj/maleinstrumenter/multimeter/digitalt-multimeter-2000018521
Eller https://www.thansen.dk/elektronik/elartikler/universalt-multimeter/n469331449/pn490975327/
2) Mål spændingen over batteri terminalerne
a) når I sejler - bør være 14,4V hvis der lades korrekt
b) når I er i havn og motoren ikke kører - et fuldt opladet batteri bør have 12,7-12,8V, er der 12,5V eller derunder efter I har sejlet, er batteriet færdigt
c) Når I lader med landstrøm skal batterispændingen stige, og i alt fald ligge over 13V. I kan "lege" med jeres afbrydere og se om det giver en forskel, hvis spændingen pludselig falder har I afbrudt for laderen.
Opladning af batteri