{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.774 visninger | Oprettet:

Volvo Penta - tæret udstødningsport på topstykket {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er gået i gang med at renovere kølesystemet, varmeveksler og udstødning på min Volvo Penta AQ145B motor.

Da jeg afmonterede udstødningsmanifolden fik jeg øje på, at én af udstødningsportene på topstykket er tæret/rusten i kanten.
Det er kun udstødningsporten på cylinder 4 (den port der sidder tættest på drevet bagerst på motoren), der er tæret - de andre porte er helt fine.

Jeg kan læse på andre fora i Sverige og Tyskland at det er et velkendt problem ved AQ-motorerne, der skyldes at den bagerste port lettere kommer i kontakt med det saltvand og vanddampe derfra, der løber igennem udstødningsmanifolden ifm. køling af denne.

Der er foreslået flere forskellige løsningsmuligheder på nettet. Men de to løsninger der oftest tales om er;

1. enten at svejse noget nyt aluminium i porten og derefter polere porten og planslibe den igen...
2. fræser porten rund og derefter presse en stålring / indsats ind i porten. Volvo har tidligere tilbudt et specialværktøj til denne opgave, og metoden skulle efter sigende kunne anvendes uden at topstykket skal afmonteres.

Det gode spørgsmål er; hvilken fremgangsmåde ville i vælge, hvem har erfaring med dette her i Danmark og hvem kan i anbefale til at udføre opgaven?

mvh. JSK


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo Penta - tæret udstødningsport på topstykket
  • #2   25. aug 2015 Hej Jens,

    Tak for dit hurtige svar - jeg kan godt se din pointe mht. varmeudvikling ifm. svejsning i alu-topstykket... En bøsning ser umiddelbart ud til at være en mere enkel løsning.

    Kender du et godt maskinværksted i Østjylland, der kan klare opgaven? Topstykket er stadig monteret - jeg venter lige med at afmontere det indtil jeg har fundet den rigtige person, der kan hjælpe mig med opgaven.


  • #3   26. aug 2015 prøv evt iversen cylinderservice, yderst rimelige priser

  • Jesper P
    Jesper P Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Svar: 4
    #4   27. aug 2015 Hej JSK

    Jeg havde samme problem på en AQ151 motor for nogle år siden.
    Det var en B230 motor, så der var det nemt at køre til en ophugger og hente et topstykke fra en brugt bil. Gav 500,- for det.
    Satte nye ventiler i og flyttede knastaksel osv over, da det er specielt til dnne motor. Den kører fint igen.


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Svar: 41
    #5   31. mar 2016 JSK kan du ikke skrive hvordan du fik det lavet. For som jeg kan se på billedet så ligner det et stålrør som er presset i, Hvis det er korrekt så er det det der er skyld i tæringen. Og så er det jo nok ikke den optimale løsning.

    Mvh. Allan Levisen


  • #6   1. apr 2016 Hej Allan og til alle jer andre. Problemet er fixet - jeg har fået et cylinderværksted til at fræse en passende aluring som efterfølgende er presset ind i udstødningsporten. Denne løsning blev valgt i stedet for TIG-svejsning, idet varme udviklingen fra en svejsning i visse tilfælde kan få topstykket til at skævvride sig. Tak for alle jeres råd og hjælp smiley
    Mvh JSK


Kommentér på:
Volvo Penta - tæret udstødningsport på topstykket

Annonce