Reperation af Alu-skrue 10-11/13 / Valg af stigning ved nykøb? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle,
Har ældre 55 Mariner/Yamaha fra 85 med Alu skrue 10-11/13, som har prøvet sit - er meget slidt og flosset/hakket. Havde tænkt mig at gå i gang med filen og udjævne det værste, så de 3 blade er nogenlunde ens.
(Har hørt/læst at selv mindre ubalance kan give skader – men det er gammel motor, så slidt er den vel i forvejen ;-)). Hvad er jeres råd/erfaringer – er det umagen værd?
Evt. ny Alu skrue – valg af stigning. Nogen bud?:
Tryg ved motoren, starter og kører godt, alderen i betragtning – så vil nok ofre en ny skrue/hub (ca. 1100-1200 kr.?) Så lige et par novice spørgsmål om stigning til de kyndige:
Ved at nuværende skrue har stigning 13. Motor max. 5.500 – arbejdsområde 4.500 – 5.500. Udveksling 1.,84.
Båden 15 fod vejer MAX lastet. 550 kg. Med 1 pers går den på GPS 28-29 kn med 2 pers 26-27 kn. Jeg har ikke omdr.tæller – men fornemmer at båden meget hurtig når max. Bruges på fjord og ikke til vandski mere – sjælendt mere end 2 personer.
Undskyld at det bliver lidt langt/bøvlet – bare spring over hvis du har andet at lave *g* ;-).
Der er et super regneark i nedenstående link 1, som er brugt til sammenligning. Selvom det er TEORETISK giver det god vejledning:
Stigning 13: Ved normalt slip på 12% for alu-skrue, max 5.500 vil hastigheden være: 28,1 kn
(Det bekræfter mig i at den gamle kører godt, men altså også med absolut max omdrejninger – og OK med 2 pers)
Stigning 14: Som ovenfor = 30,3 kn (samme max. hastighed som 13 ved 5.100 omdr.)
Stigning 15: Som ovenfor = 32,5 kn (samme max. hastighed som 13 ved 4.800 omdr.)
Stigning på 14 mener jeg så er helt OK ?(og har gl 13 i reserve) – men hvad med 15 ?
Tak for tålmodighed og for et godt forum (og til vejrguderne for at vi ENDELIG fik sommer og stille vejr! :D)
M.v.h.
PS: links til interesserede:
Link 1: Svensk link med regneark – og til forståelse af stigning, slip samt valg af skrue & type - super: http://www.drev.se/propellerskolan
Link 2: Test, som siger noget om skuer/stigning på småbåde (17 fod – 50 HK)
http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/gode-rad/18631-vaelg-den-rigtige-propel/page
Link 3&4: Til andre novicer som mig, der gerne vil forstå lidt om valg af skrue
http://billigpropel.dk/articles/valg-af-propel-1/
http://www.j-s-k.dk/index.php?action=forum_showposts&bid=13&tid=206&page=0
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 27 Både: 3 Emner: 1 Svar: 58
Tak for svar – og du har ret, også med de 2 cyl.!
Bilder mig ikke ind at motoren er frisk (efter 30 år)….netop derfor er det jo ”low–budget” . Det er teori – så længe man ikke har alle facts. Og omdr. er jo vigtigt parameter. Beklager at jeg er novice/dum nybegynder udi motorer: Hvad er berøringsfri omdr.tæller? – eller hvordan kan jeg (eller nogen fagfolk) måle det enkelt?
Nå, men under alle omstændigheder file lidt på den gamle skrue….da jeg er klar til at købe en ny
Mange Tak for indspark
M.v.h.
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 27 Både: 3 Emner: 1 Svar: 58
Takker for info og link
Lyder fint. Det må jeg undersøge nærmere.
M.v.h.
Reperation af Alu-skrue 10-11/13 / Valg af stigning ved nykøb?