Trailer-bugsering? {{forumTopicSubject}}
Med en ny og større båd er min gamle havetraktor kommet på overarbejde som bugserlokomotiv. Dels er hydrostaten ikke glad for at bakke, dels mangler der spær på de trækkende hjul.
Jeg går derfor og pusler med tanken om at lave en trailer-bugseringsmaskine af en gammel fejemaskine. Simpelthen skære kosten af og montere en knop hvor kardan'en går ud, så tæt på maskinens aksler som muligt. Det skal være "een af de store", helst med spærredifferentiale så den ikke glider på vådt græs.
Ideen er så, at maskinen udbalancerer kugletrykket, evt med let tryk på styret og man har en nem og meget fleksibel hjælper når traileren skal trilles rundt derhjemme, specielt når den skal bakkes ind i udhuset hvor der er 2½ flækkede k....hår at give af i hver side.
Er der andre der har gode ideer eller ligefrem prøvet noget lignende?
Billede til inspiration - det skal naturligvis ikke være sådan en fin maskine der skal under kniven
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
De kan åbenbart påmonteres
https://www.silvan.dk/trolla-traekkugle-t-atv-og-havetraktor-16-mm?id=7270-9685841
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.379
Omvendt er sådan en fætter du har Jens jo en rigtig mandeklipper og ikke sådan noget robotfis
Jesper, kunne jeg lokke dig til at skyde et foto eller 2 af din trækker? Hvor stor båd flytter du med den?
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Jeg kan som idé anbefale dig en elscooter, fx en calypso som du nærmest får i nakken på diverse handelssider. Den starter hver gang og kan monteres med knop. Ser det smart ud tænker du? Nej det gør det ikke, men det virker og opmærksomheden er god og så er den meget adræt.. Jeg har gjort det her hjemme, og det den ikke har trukket er ikke værd at nævne 😅 men kommer self an på hvilken båd det er.?
mar 2014
Mener du en "drankerknallert" Anders? Det var da en interessant ide, men jeg skal også køre offroad på græs, så der tror jeg måske en elscooter kommer til kort?
Og ja, jeg har ikke fået lagt den nye båd ind. Det er en 18 fods alubåd med 80hk suzuki motor, på 1000kg Variant. Har pt kun et billede af mig og drengene nede ved værftet i Polen da vi hentede hende i marts
jan 2021
Følger: 15 Følgere: 63 Både: 1 Emner: 17 Svar: 110
Ja det var lige netop en bodega scooter jeg mente. Men off-road er det nok ikke super. Men her hjemme er den et hit hos alle, unge som gamle. Og trækker ofte en trailer eller lignende igennem haven hehe.
mar 2014
Jeg har tænkt på at sætte en ekstra knop på spiltårnet og så have en stabiliseringsstang på maskinen så den låses fast til traileren og ikke vipper, se skitse.
Tror du ikke det vil løse problemet?
Det bliver så lidt mere omfattende at lave koblings anordningen, til gengæld skal man ikke have skåret i maskinen for st jomme tæt til hjulene.
Desværre ser alle billige fejemaskiner ud til at være øst for Storebælt....hmm
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 255
Hvor er du i landet. Jeg køre / kommer over det meste af landet, bare hvis
skal have noget fragtet
mar 2014
Jeg skriver lige til dig i privat besked når/hvis jeg finder drømmemaskinen på Sjælland... eller Bornholm
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 255
okt 2022
Følger: 34 Følgere: 54 Både: 1 Emner: 11 Svar: 105
mar 2014
Den har 43hk og et moment som en kampvogn, så det går som en leg med at skubbe båden
Trailer-bugsering?