{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

Trailer-bugsering? {{forumTopicSubject}}

Med en ny og større båd er min gamle havetraktor kommet på overarbejde som bugserlokomotiv. Dels er hydrostaten ikke glad for at bakke, dels mangler der spær på de trækkende hjul.

Jeg går derfor og pusler med tanken om at lave en trailer-bugseringsmaskine af en gammel fejemaskine. Simpelthen skære kosten af og montere en knop hvor kardan'en går ud, så tæt på maskinens aksler som muligt. Det skal være "een af de store", helst med spærredifferentiale så den ikke glider på vådt græs.

Ideen er så, at maskinen udbalancerer kugletrykket, evt med let tryk på styret og man har en nem og meget fleksibel hjælper når traileren skal trilles rundt derhjemme, specielt når den skal bakkes ind i udhuset hvor der er 2½ flækkede k....hår at give af i hver side. smiley

Er der andre der har gode ideer eller ligefrem prøvet noget lignende?

Billede til inspiration - det skal naturligvis ikke være sådan en fin maskine der skal under kniven

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailer-bugsering?
  • #3   9. aug 2021 Tror du får et problem med at holde den i balance, det kunne måske virke hvis trækkuglen sad lige på aksen mellem de to hjul. Du kan måske bruge støttehjulet på traileren til at holde kuglevægten, det er lidt risky om det kommer til at virke. Er det ikke nemmere at købe en ATV/havetraktor med en kugle på?

De kan åbenbart påmonteres
    https://www.silvan.dk/trolla-traekkugle-t-atv-og-havetraktor-16-mm?id=7270-9685841

• #5   9. aug 2021 Tak for svarene - min havetraktor er en 16år gammel craftsman, så den skal udskiftes indenfor nærmeste fremtid alligevel. Og jeg går og overvejer en robotklipper i stedet, den kan vist ikke fås med kuglekobling smiley

Omvendt er sådan en fætter du har Jens jo en rigtig mandeklipper og ikke sådan noget robotfis smiley ... så måske det var den vej jeg skulle gå?

Jesper, kunne jeg lokke dig til at skyde et foto eller 2 af din trækker? Hvor stor båd flytter du med den?

• #8   9. aug 2021 Hvilken båd har du opgraderet til Per? Synes ikke den er at finde i dit galleri? ☺️
    Jeg kan som idé anbefale dig en elscooter, fx en calypso som du nærmest får i nakken på diverse handelssider. Den starter hver gang og kan monteres med knop. Ser det smart ud tænker du? Nej det gør det ikke, men det virker og opmærksomheden er god og så er den meget adræt.. Jeg har gjort det her hjemme, og det den ikke har trukket er ikke værd at nævne 😅 men kommer self an på hvilken båd det er.?

• #9   9. aug 2021 Tak Jesper, det er jo lige sådan een jeg havde i tankerne, Hvor svær er den at bakke med, skal man trykke meget ned på håndtagene for at holde maskinen lige?

Mener du en "drankerknallert" Anders? Det var da en interessant ide, men jeg skal også køre offroad på græs, så der tror jeg måske en elscooter kommer til kort?

Og ja, jeg har ikke fået lagt den nye båd ind. Det er en 18 fods alubåd med 80hk suzuki motor, på 1000kg Variant. Har pt kun et billede af mig og drengene nede ved værftet i Polen da vi hentede hende i marts

profilbillede
  • #10   9. aug 2021 Fed båd! Er spændt på at se den i galleriet.. Var det let at hente i Polen? Og var der noget at spare eller sælges den ikke dk?
    Ja det var lige netop en bodega scooter jeg mente. Men off-road er det nok ikke super. Men her hjemme er den et hit hos alle, unge som gamle. Og trækker ofte en trailer eller lignende igennem haven hehe.

• #12   10. aug 2021 Hej Jesper, ja det tænkte jeg nok ville være problemet. Og da jeg skal over en ujævn græsplæne/mark og op af en flisebelagt rampe vil det nok give problemer.

Jeg har tænkt på at sætte en ekstra knop på spiltårnet og så have en stabiliseringsstang på maskinen så den låses fast til traileren og ikke vipper, se skitse.

Tror du ikke det vil løse problemet?

Det bliver så lidt mere omfattende at lave koblings anordningen, til gengæld skal man ikke have skåret i maskinen for st jomme tæt til hjulene.

Desværre ser alle billige fejemaskiner ud til at være øst for Storebælt....hmm

profilbillede
  • #14   12. aug 2021 Hej Per T

Hvor er du i landet. Jeg køre / kommer over det meste af landet, bare hvis
    skal have noget fragtet smiley

• #15   12. aug 2021 Hej Claus, det var da et fornemt tilbud. Jeg befinder mig syd for Kolding, postnr 6093.

Jeg skriver lige til dig i privat besked når/hvis jeg finder drømmemaskinen på Sjælland... eller Bornholm smiley

• #16   13. aug 2021 😁 Helt I orden per. Bornholm er der lidt længere leverings tid smiley

• #17   27. jun 2023 fik du lavet noget der virker

• #18   27. jun 2023 Jeg endte faktisk i en lidt anden retning, jeg er den lykkelige ejer af en Ferguson 35X der var helt sat til i dieselpumpen med slam og dieselpest. Men jeg fik den renset og justeret, og nu har jeg lavet en knop foran, så jeg kan se hvor jeg kører med traileren.
    Den har 43hk og et moment som en kampvogn, så det går som en leg med at skubbe båden

Kommentér på:
Trailer-bugsering?

Annonce