4.190 visninger
|
Oprettet:
Vand i olien {{forumTopicSubject}}
Hej har lige haft en del vand i olien på min 4,3 L v6 mercruiser , en mekanikker har fortalt mig at det er pga af at jeg har brugt øreklapper til at køle motoren , da vandet kan passere gennem vandpumpen når den ikke er startet , vil bare høre om der er nogen der har haft samme oplevelse her i forumet
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
jun 2004
Følgere: 1 Svar: 59
okt 2014
Følger: 3 Følgere: 21 Både: 1 Svar: 2
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.041
Vand i motorolien skyldes en af følgende eller flere årsager:
- Gennemtæret udstødningssystem
- Gennemtæret topstykke(r)
- Gennemtæret indsugningsmanifold
- Defekt pakning imellem udstødningsmanifold/afgangsknæ
- Defekt toppakning
- Gennemtæret motorblok
- Frostsprængning i motoren
Er dine tændrør "våde" af vand ?
Hvad årgang er din motor og har du one-piece eller two-piece udstødningssystem monteret ? evt. billede, tak..:)
okt 2014
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.041
okt 2014
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
okt 2014
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.041
Du læner dig op af et nyt udstødningssystem - se mere på dette link:
http://www.nytdrev.dk/mercruiser_4_3_liter_v6___komplet_sæt-p-1639.html
nytdrev.dk giver 6 års garanti imod gennemtæringer på alle udstødningssystemer - naturligvis Made in USA. Det aut. Mercruiser værksted giver 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamationsret !
jul 2014
Følger: 1 Svar: 4
Nu kender jeg ikke den type manifold, men normalt fungerer den lidt som en varmeveksler, hvor vandet passerer igennem, og på den måde køler udstødningen, uden at komme i kontakt med selv udstødningsgassen før længere nede, hvor det til sidst blandes og ledes ud sammen. Det sidste for at køle gasserne inden de passere igennem gummibælgene.
Men kunne tanken ikke være, at hvis dine manifolde er tæret igennem, så kunne kølevandet jo ledes ind i udstødningskamrene og ind og stå på cylindrene. Da du har sejlet, har trykket fra udstødningen holdt vandet tilbage, men har du haft vandslangen på derhjemme med hørebøfferne på knæet, og haft vandet tændt med slukket motor. Så vil vandtrykket jo måske kunne løbe igennem vandpumpen, igennem motorens kølekanaler, ud i manifolden og så fordi motoren er slukket, stille og roligt ud igennem tæringen og ind i topstykket og ned på cylindrene. ????
Men på nogle af seadoo´s motorer, f.eks rotax, der må man ikke have tryk på slangen uden motor er startet. Heller ikke sejle med twin motor, hvor den ene motor f.eks. har nedbrud og man tøffer hjem på den anden, uden at man har klemt køleslangen på den nedbrudte motor. I modsat fald vil vandtrykket kunne passere ind i motoren gennem udstødningen.
okt 2014
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.041
Jeg ville afmontere udstødningssystemet og trykprøve det - du kan jo også være så heldig, at det blot er pakningen imellem manifold/afgangsknæ, som er beskadigt. I det tilfælde kan der komme vand i den ene cylinderrække, en enkelt eller to "propper"......
At starte med at adskille motoren pga. mistanke om defekt toppakning er ikke den rigtige måde i min optik.
Start med det sandsynlige og billigste i første omgang - herefter videre.
1) Adskil udstødningssystemet og kontrol den omtalte pakning
2) Hvis OK pakning, trykprøves udstødningssystemet
3) Hvis OK udstødningssystem afmonteres det topstykke den cylinderrække, hvor der er konstateret vand i. Topstykke trykprøves inden montering.
4) Det hele samles igen med nye pakninger.
okt 2014
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 6
Vand i olien