4.382 visninger
|
Oprettet:
Johnson 50 HK 1967 lader ikke? {{forumTopicSubject}}
Hejsa hR en gammel Johnson 50 HK fra 1967 den går rigtig godt i motoren og starter fint, den er med el start, købte den for ca 2 år siden og den har ikke kunne lade batteriet mens jeg har haft den, så ved ikke om den overhoved er lavet til at kunne lade, men det vil jeg tro da det er el start. Håber nogen kender til et generelt problem med Johnson eller evinrude det ikke vil lade. Tak på forhånd
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 531
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Hvis det nu er en 50HK fra 1971, så ser el systemet ud som dette her.
http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1971&hp=50&model=50ES71S&manufacturer=Johnson§ion=Ignition+System
Og helt korrekt, at når du har startmotor, ja så er den også født med en ladekreds til et batteri.
Jeg kan ikke finde et diagram til sådan en motor, men se lige dette her for en lidt større motor. Opbygning af el systemet er næsten det samme.
http://www.maxrules.com/graphics/omc/wiring/100-125_1971-72.jpg
Start med at måle spænding på batteriet. Start her efter motor. Hvis spænding ikke stiger til over 13Vdc, ja så lader den ikke.
Mål så spændingen fra stator ( gule ledninger som komme oppe fra svinghjulet ). Her skal der så kunne måles 13-18Vac når motor kører. Disse gule ledninger er forbundet til en ensretter. Mål igen på ensretteren, at spænding fra stator stadig er 13-18Vac på de gule ledninger. Hvis dette er ok, så mål på den anden side af ensretteren. Altså den røde og sorte ledning iflg. vedhæftet diagram. ( De kan have andre farver på din motor !!!! ). Her skal du så kunne måle 13-18Vdc. Følg den røde ledning hele vejen til dit batteri, for at sikre at der ikke er brud på den.
Mon så ikke fejlen hedder, en afbrændt ensretter når du har målt færdig.
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Vedhæfter lige eldiagram til din motor.
Men mål igennem som tidligere beskrevet. Din ensretter sidder imellem de to tændspoler.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1983&hp=50&model=J50BELCTA&manufacturer=Johnson§ion=Ignition+System
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Tændspolerne har jo intet med ladning til dit batteri at gøre. Tændspolerne giver jo bare høj spænding over til dine tændrør.
Og batteri skal du IKKE koble fra når motor kører. For så kan du brænde ladekreds af. Du skal måle på ensretteren, og du skal IKKE tage ledninger af når motor kører. Du kan også måle ensretteren igennem uden motor kører i.h.t. min tidligere klip fra manualen.
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Det er denne her.
http://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=OMC0763770
Hvis det er fra en 25HK årgang 1980, 81 eller 82, så er det den samme model.
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
jul 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Og man kan derfor ret nemt bygge en snorstart om til en model med elstart
Og hvis man kun lige har startrelæ og en startmotor, som man bygger på en med snorstart, ja så ender det med en model, som den 55HK Johnson du havde. Hvis man ikke laver ret mange start/stop, ja så kunne man jo krydre sådan et set-up med solceller, samt ellers sætte en lader løbende på batteriet.
Men alle jeg kender til, som er født med elstart, er også født med en ladekreds.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
apr 2015
Følger: 20 Følgere: 203 Både: 1 Emner: 7 Svar: 96
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
apr 2015
Følger: 20 Følgere: 203 Både: 1 Emner: 7 Svar: 96
Johnson 50 HK 1967 lader ikke?