Hjælp til bådtrailer - bremser {{forumTopicSubject}}
Hej, har et par spørgsmål til en 1-akslet 1500kg brenderup trailer jeg er ved at gøre klar til syn.
Først påløbsbremsen. Denne er ret hård at presse ind, og efter jeg har fyldt en del fedt i niplerne, så vil den ikke længere selv presse sig ud (bremser afmonteret og vi snakker ved håndkraft) Kan det være rigtigt?
Andet spørgsmål. Har nogen prøvet at montere nye ankerplader, som skal boltes på der hvor de gamle sad ved boring af huller? (det er en KNOTT aksel). Tænker mere om det er til at gøre?
Skal siges der allerede er købt nye komplette bremser på ankerplader, tromler, lejer og kabler.
Mvh.
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 47
Ankerpladerne har jeg ikke rørt. Kun tromlerne med de vandtætte lejer...Håber du får den synet
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 259
Og trækøjer med : https://nettotrailer.dk/shop/12063-knott-sorte/1680-knott-traekoeje/
For når de først er rustet fast er de ikke til at få ud af bremsekablet.
Har endnu ikke været tvunget til at skifte ankerplade, den kommer nok om et par år.
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 3 Svar: 37
maj 2019
Mvh. Alex
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.379
Selve den bevægelige del holdes fremad af en fjeder indeni, ellers kan du ikke bakke uden bremserne begynder at virke. Men bremser du hårdt (eller bakker pludseligt eller opad bakke) presses delene sammen og bremserne begynder at tage fat.
Jeg har selv 2 1000kg's trailere (en last og en bådtrailer) og jeg kan ikke presse delen sammen med håndkraft, fjederen er for hård. HVIS du kan presse en 1500kgs trailerbremse med håndkraft er du enten OL atlet ELLER også er fjederen i systemet for slap. Den kan sandsynligvis justeres med en omløber bagerst i bremsedelen.
Til syn vil man sikkert teste bremserne ved at trække håndbremsen, så den kan måske gå igennem syn alligevel, men den vil ikke virke ordentligt som bremse i trafiken.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.379
Det er som Rasmus K skriver en støddæmper der overfører kraften til bremserne (position 29) men jeg er ret sikker på der er en fjeder indeni til at bringe den tilbage til neutral når der ikke er belastning på. Om den kan justeres er jeg ikke helt sikker på, men check om der sidder en stor omløber bagerst på din bremsedel
maj 2019
https://www.youtube.com/watch?v=U_-kaT2GDZQ
Jeg forsår ikke helt hvordan den ikke kan komprimeres, du skal ud og køre lidt med den et par meter og bremse hårdt, så er det en fordel og have en til at trække i håndbremsen på traileren så den ikke bliver skubbet ud igen eller evt. holde ned af en bakke for at have bremsen komprimeret. Der skal hjulene være bremset og der skal være mindst 15mm afstand der hvor pålæbsbremsen og trailer metalet bevæger sig mod hinanden. Det er ikke gummi kappen, men selve metalet du skal kunne mærke de mindst 15mm.
Mvh. Alex
maj 2021
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 4 Svar: 5
Det blev nye ankerplader, komplet bremseindmad, tromler og kabler. Påløbsbremsen virker og bremser. Desuddn er traileren dd blevet synet!💪🏼
Vil dog overveje diverse muligheder for at sikre bremserne fra at sætte sig?🤔
maj 2019
Den originale skyllesystem er ikke effektiv nok, den spillter vandet i to slanger der kører til begge hjul og derved mister en del at vandtrykket. Har ofte tænkt på om jeg skal have en i hver side af traileren for at få mere tryk på vandet når den kommer ind i bremsetromlen.
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 9
https://smaabaadsfiskeri.dk/b%c3%a5den/b%c3%a5dtraileren.html
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Det tager ikke så lang tid,når man så er i gang..
Hjælp til bådtrailer - bremser