{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.632 visninger | Oprettet:

Hjælp til bådtrailer - bremser {{forumTopicSubject}}

Hej, har et par spørgsmål til en 1-akslet 1500kg brenderup trailer jeg er ved at gøre klar til syn.

Først påløbsbremsen. Denne er ret hård at presse ind, og efter jeg har fyldt en del fedt i niplerne, så vil den ikke længere selv presse sig ud (bremser afmonteret og vi snakker ved håndkraft) Kan det være rigtigt?

Andet spørgsmål. Har nogen prøvet at montere nye ankerplader, som skal boltes på der hvor de gamle sad ved boring af huller? (det er en KNOTT aksel). Tænker mere om det er til at gøre?

Skal siges der allerede er købt nye komplette bremser på ankerplader, tromler, lejer og kabler.

Mvh.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til bådtrailer - bremser
  • #1   6. maj 2021 Jeg har en trailer magen til og uden at have efterprøvet det, så tror jeg ikke du skal være bange for at du ikke kan trykke bremsen ind. Til gengæld splittede jeg hele systemet ad på min campingvog (knott) og der kunne jeg ikke presse påløbsbremsen ind. Husk, der siddet en støddæmper inde bagved, og hvis du kan presse den ind med de bare næver, er den jo ikke meget bevendt, når 1500kg maser på bagfra.
    Ankerpladerne har jeg ikke rørt. Kun tromlerne med de vandtætte lejer...Håber du får den synet smiley


  • #2   6. maj 2021 Håber du har fået knæled: https://nettotrailer.dk/shop/12084-knott-200x50-bremse/1681-knaeled-f-knott-200x50250x40/
    Og trækøjer med : https://nettotrailer.dk/shop/12063-knott-sorte/1680-knott-traekoeje/
    For når de først er rustet fast er de ikke til at få ud af bremsekablet.

    Har endnu ikke været tvunget til at skifte ankerplade, den kommer nok om et par år.


  • #4   8. maj 2021 Når du har det hele skilt ad, så hæng dine kabler op, og hæld lidt olie gennem dem. Det tager lidt tid, start med en meget tynd olie. Når du montere dem, så hæng dem op så de buer lidt op på midten. Er de lavest på midten vil der kunne stå lidt vand, og de kan sætte sig.

  • #5   8. maj 2021 Der findes en plastik dims så bremsekablerne ikke hænger. https://nettotrailer.dk/shop/12063-knott-sorte/831-knott-holder-for-bremsekabler/

    Mvh. Alex


  • #6   8. maj 2021 Jeg tror svarerne (undtagen nr 4) ikke forholder sig til spørgsmålet: Trådstarters "master del" om man vil, altså den bevægelige del lige bag kuglekoblingen går ikke fremad når den ikke er belastet og det er forkert, men har intet med selve bremserne at gøre-

    Selve den bevægelige del holdes fremad af en fjeder indeni, ellers kan du ikke bakke uden bremserne begynder at virke. Men bremser du hårdt (eller bakker pludseligt eller opad bakke) presses delene sammen og bremserne begynder at tage fat.

    Jeg har selv 2 1000kg's trailere (en last og en bådtrailer) og jeg kan ikke presse delen sammen med håndkraft, fjederen er for hård. HVIS du kan presse en 1500kgs trailerbremse med håndkraft er du enten OL atlet ELLER også er fjederen i systemet for slap. Den kan sandsynligvis justeres med en omløber bagerst i bremsedelen.

    Til syn vil man sikkert teste bremserne ved at trække håndbremsen, så den kan måske gå igennem syn alligevel, men den vil ikke virke ordentligt som bremse i trafiken.


  • #7   8. maj 2021 Du kan faktisk se en eksplosionstegning her https://www.knott-trailer-shop.com/kf_10_c-1.html eller her https://www.alko-tech.com/sites/default/files/uploaded_files/UK/Brochures/BrochurePDFs/499738_bradley_overrun_brochure_2019.pdf

    Det er som Rasmus K skriver en støddæmper der overfører kraften til bremserne (position 29) men jeg er ret sikker på der er en fjeder indeni til at bringe den tilbage til neutral når der ikke er belastning på. Om den kan justeres er jeg ikke helt sikker på, men check om der sidder en stor omløber bagerst på din bremsedel


  • #8   9. maj 2021 Der er en glimrende youtube video hvordan man servicerer bremsen.
    https://www.youtube.com/watch?v=U_-kaT2GDZQ

    Jeg forsår ikke helt hvordan den ikke kan komprimeres, du skal ud og køre lidt med den et par meter og bremse hårdt, så er det en fordel og have en til at trække i håndbremsen på traileren så den ikke bliver skubbet ud igen eller evt. holde ned af en bakke for at have bremsen komprimeret. Der skal hjulene være bremset og der skal være mindst 15mm afstand der hvor pålæbsbremsen og trailer metalet bevæger sig mod hinanden. Det er ikke gummi kappen, men selve metalet du skal kunne mærke de mindst 15mm.

    Mvh. Alex


  • #9   11. maj 2021 Hej alle! Tusind tak for de fremragende svar!
    Det blev nye ankerplader, komplet bremseindmad, tromler og kabler. Påløbsbremsen virker og bremser. Desuddn er traileren dd blevet synet!💪🏼

    Vil dog overveje diverse muligheder for at sikre bremserne fra at sætte sig?🤔


  • #10   12. maj 2021 Når du finder ud af hvordan de holder op med at ruste kunne jeg godt tænke mig at få det af vide. Min egen erfarng er at de skal serviceres mellem 2 til 3 år. Første gang ventede jeg 4 år og der var jeg ved at miste et hjul da kuglelejen faldt fra hinanden (plastik skærmen var det eneste der holdt hjulet på plads). Nu har jeg også en trailerbåd som jeg kører i vandet ca. 20 gange om året så den kommer ofte i saltvand. Nogen af de ramper jeg bruger har svag hældning og der skal man ud til tromlen for ikke at skrabe bunden.
    Den originale skyllesystem er ikke effektiv nok, den spillter vandet i to slanger der kører til begge hjul og derved mister en del at vandtrykket. Har ofte tænkt på om jeg skal have en i hver side af traileren for at få mere tryk på vandet når den kommer ind i bremsetromlen.


  • jann B
    jann B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 9
    #11   17. maj 2021 giv det hele engang prolan se evt her
    https://smaabaadsfiskeri.dk/b%c3%a5den/b%c3%a5dtraileren.html


  • #12   25. maj 2021 Jeg skiller mine bremser ad en gang om året renser og smør bevægelige dele/kabler, og bruger også prolan. Justerer/afprøver så det virker til sæson start..
    Det tager ikke så lang tid,når man så er i gang..


Kommentér på:
Hjælp til bådtrailer - bremser

Annonce