Mercruiser 4,3 sætter ud og tar ikke gassen {{forumTopicSubject}}
Hej Sejlere.
Jeg har virkelig brug for at blive guidet i den rigtige retning ifm. et motorproblem. Kan I hjælpe?.
I går var jeg ude i sønnens nyindkøbte SeaRay (årg. 2008) med 4,3l Mercruiser. Vejret fint, vandet fladt og et par øller i rygsækken.
Alt gik fint, men allerede fra start havde motoren svært ved at tage den allerøverste del af håndtaget (i bund), men dette problem med gassen blev bare værre og værre som turen gik. Til sidst tøffede vi i havn i absolut tomgang ( ujævn) uden mulighed for at kunne gi gas. Hvad pokker er problemet??
Dette er hvad jeg har observeret:
Motoren føles ikke varm. Termometret virker og viser ca. 55 grader. Kun allernederst på manifolden brænder jeg mig.
Hvis vi alligevel pressede den og gav gas (uden at den "tog imod") lød der et knald fra motoren - åbenbart uforbrændt benz.
På et tidspunkt bemærkede jeg at omdrejningstælleren hoppede en del, men på et tidspunkt holdt den helt op og kom aldrig igang igen. Har dette måske noget med den elektroniske tænding at gøre...?
Kan der være en begyndende utæthed i udstødningen, selvom problemet med omdr. tælleren tyder på noget andet.
Til info lugtede der aldrig af benzin (og tanken 3/4 fuld) og al service er foretaget af forhandler, med tændrør, olie, filtre osv.
Hvor pokker skal jeg kigge henad. Hjælp virkelig tiltrængt. Takker.
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 47
Motoren er startet op (dejlig kold) her til morgen med vand på muffer. Og det viser sig at omdr. tæller virker fint. Dog kun undersøgt i tomgang. Nu lader sønnen den køre varm, og ser om problemet med ujævn gang indtræder igen.
Mon det kan være tegn på dårlig tændspole?
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 3 Svar: 37
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 47
jun 2012
Følger: 1 Svar: 4
Mercruiser 4,3 sætter ud og tar ikke gassen