{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.167 visninger | Oprettet:

Hvordan henter jeg 10-15 knob ekstra? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Har denne limbo 460 med 40 hk
Den går lige 21-22 knob og jeg vil meget gerne hente 10-15 stykker mere.

Det er meget at hente ud af den og den eneste mulighed for så meget er vel en større motor?

Hvad siger jeres erfaringer på området,
Hvor meget fart kan man hente på 10 eller 20 hk?

Jeg ved godt det er risikabelt at montere en større motor og at sejle i høj fart, der lukker flere klip på nettet hvor det går helt galt.
Men jeg er af den overbevisning at det først går galt når man lader hovedet ligge i land.
Fordi man kan sejle 30-35 knob, betyder det ikke at man skal gøre det hele tiden.

Vind og vejr kan gøre forholde så dårlige man kun kan sejle 5-10 knob
Så når alt kommer til alt skal man vurdere siturationen ikke bare hver tur men hele tiden på hver tur.

Patrick

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan henter jeg 10-15 knob ekstra?
  • #2   1. nov 2020 Jeg har haft en limbo ht 19 med 60 hk den gik 35 knob

• #4   1. nov 2020 Lyder som om der er noget med din motor eller set op du skulle gren kunne sejler ca 30knob med det sæt

• #5   1. nov 2020 tommelfinger regel.. dobb hastighed kræver 4x så stor motor

• #6   1. nov 2020 Som Frederik p skriver, den bør gå omkring 30 knob med 40 hk, så det burde langt fra være umuligt at finde 10 knob smiley

• #7   2. nov 2020 Hvis du skal op på 35 knob, så er mit bud at du skal i mindst 60 hk motor - dog skal det siges at jeg ikke har specifikke erfaringer med netop en Limbo.
    Om din Limbo kan klare 60 hk ved jeg intet om.

• #8   2. nov 2020 Frederik P og Morten A

Der er en Grund til den ikke går det nu og det er måske at fiskeudstyret “elmotor, batteripakke, grej, livewell” inklusiv os selv svare til 4 voksne mænd.
    Det må da tynge noget på farten

• #9   2. nov 2020 Ja med det i får du nok ikke mere fart end du har nu

• #10   2. nov 2020 regne stykke ud fra tommelfingerregl:
    motor power ganget med 4 = 160hk for ca at nå 43 knob.
    DVS. 160/43=3,721hk pr knob
    Og du vil gerne sejle ca 35 knob.
    3,721 x 35 = 130hk.
    Sådan ca. der omkring smiley smiley
    Måske du kan optimere lidt på dit set op med en anden propel, hvis der ellers er lidt kraftoverskud tilbage i din motor.

• #11   6. nov 2020 Thomas dit svar er helt hen i vejret!!! Limbo 4.60 eller limbo 16 er godkendt til 40hk. Du kan ændre hastighed ved at skifte skrue, er motoren tiltet rigtigt. Sæt ikke en større motor på end hvad den er godkendt til!!
    Mvh Lars

• karsten e
    karsten e Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
    #12   6. nov 2020 Din båd alene vejer kun 260 kg, så der er noget galt et sted; selv med den belastning, du beskriver. Du bliver nødt til at få målt dine omdrejninger, for her henter du indikationerne om, hvad der evt. er galt. Jeg har selv sejlet i en 420 kg Askeladden Fighter 475, som med alt udstyr og 2 mand á 100 kg vejer 830 kg og den går 30 kn. med 60 hk på hækken.

• #13   6. nov 2020 Karsten E,
    De er jo 4 voksne mænd af sted så det er 400kg+, dertil grej og øl og proviant 100kg, motor og brændstof 150kg, plus anker og diverse reb kæder lanterner fendere, fish-finder, batteri, Camping toilet, mm. 50kg. Dvs små 1000 kg som skal skubbes af sted med 40hk, "den er kommet på arbejde". smiley smiley

• #15   7. nov 2020 En lille ekstra kommentar.
    En HT 19 har en helt anden skrogform. Jeg kan fortælle at en Limbo 585 med 40HK sejler op til 25knob målt med gps og en mand ombord. Jeg mener at vores Limbo 460 har en 25hk Mercury og sejle op til 25knob med en mand, en Limbo 699 med en 90HK, også med en mand sejler op til 25knob. arbejder v/thf.dk som har udlejningsbåde på sydlangeland.
    Mvh Lars

• #16   7. nov 2020 Er næsten enig med #5. Tror bare det er endnu værre.
    Den kraft fra vandmodstanden der skal overvindes stiger kvadratisk, dvs en fordobling af hastigheden giver en 4 x så stor kraft. Men effekt er lig med kraft gange hastighed, så det bliver en 8-dobling af den nødvendige effekt ved en fordobling af hastigheden.
    Men båden vil jo plane lidt mere ved en større hastighed hvorved vandmodstanden vil falde, så vi havner jo nok kun lidt over.
    Yamaha har en lang række båd-motortest, og ser man på benzinforbruget pr time ved forskellige hastigheder, får man et ret godt indtryk af den nødvendige effekt
    https://www.bluebay-marine.dk/dokumenter/Yamaha%20Koerefakta%20Blaa.pdf
    se på side 28. Her skiftes fra en 40 hk til en 50 hk. Det giver ca 2 knob med 4 mand, godt nok ikke en Limbo, men en let og letplanende båd som Limbo.
    Gevinsten ved en 60 hk er nok ikke ikke 10-15 knob, nok max 5 knob. Tror der først skal optimeres med vægt, propel, begroning trim osv.

• #17   15. nov 2020 Vi har nok inklusiv mandskab og udstyr ca. 400 kg udstyr 150 kg motor og brændstof

Så total vægt inkl. båd 810 kg +-

Vi går 40-42 km i timen
    Bunden kunne måske godt blive mere glat.
    Motoren kan trimmes så den danser på vandet, vi har den lige inden den danser.
    Det giver ca 4 km/t
    Den er hurtig og let af vandet.

Men vi må have målt omdrejningerne og så have kigget på bunden.

• #19   17. nov 2020 K.K
    Det sker når jeg trimmer motoren for langt op.
    Og den begynder at hoppe med snuden.
    Så plejer jeg at trimme den lidt ned igen til det stopper og skifter lidt for at finde lige inden den gør det.

Du siger hastigheden er for høj til skroget?

Så båden vil altså ikke kunne nå en højere topfart uden det giver problemer?
    Eller skal den bare trimmes anderledes ved højere fart?
    Motor hæves sinkes ?

• #21   17. nov 2020 K. K
    Båden er en fladbundet “katamaran” så uanset hvor højt den ligger i vandet vil den stadig have en lille køl på hver side.

Jeg forstår den teori.
    Båden har en køl på hver side igennem hele vandlinjen, den er vel 7-10 cm høj vil jeg tro.
    Det der sker når den planer er jo at den bliver løftet op af vandet og når jeg trimmer motoren bagud så vil den løfte snuden op af vandet, derfor bliver længden i vandlinjen kortere.

Hvis vi leger med tanken om at båden den vil løfte snuden og vi giver den lidt mere vægt i forenden, alt imens vi forsøger at trimme den, længere bagud.
    Så vil vægten tynge den lidt ned, og gøre vandlinjen længere, og motoren vil stadig løfte den af vandet.
    Kan den så måske løfte båden op mere vandret end den kan hævet snude?
    Eller vil den bare blive tynget ned?

Det burde være forholds vis let at teste, da vi har en dam “livewell” i båden. I den forreste bænk den skal fyldes manuelt med spand, så ikke selvforsynende med vand.

• #22   17. nov 2020 Tror K. K har misforstået hvad Patrick mener med "danser".
    Som jeg læser Patricks beskrivelse ("begynder at hoppe med snuden") så er der IKKE tale om "Chin Walk".
    Jeg tvivler også meget på at en Limbo 460 med 40 HK og 22 knob er i nærheden af en hastighed hvor der kan blive tale om "chin walk" - Så bare rolig Patrick, din båd kan sejle meget hurtigere inden du ryger ind i det problem K.K beskriver smiley

• #23   17. nov 2020 Jens B
    Hvad er problemet så når den begynder at danse “hoppe”?

• #25   17. nov 2020 K. K

Det er ellers der den går Allerbedst
    Man kan ikke gøre noget for at flytte vægts og ændre det

• #26   17. nov 2020 Det hedder chine walk(ing) og er når båder vipper fra side til side.
    Chine er groft sagt overgangen fra underside til fribord.
    https://www.wikiwand.com/en/Chine_(boating)
    Chine walk har åbenbart mange årsager og mange små bidrag kan hjælpe til at reducere eller udskyde. Havde selv en RIB der gjorde dette fra ca 38 knob og højere. Var der ingen bølger ved en lidt højere hastighed, og når den først kom i gang skulle den trimmes eller hastigheden ned på under 35 knob. Så blev den rolig igen. Fik af andre årsager en motor på med lavere tyngdepunkt (Suzuki FT115 hk) og samtidig en 4-bladet propel som gav bedre hækløft. Det hjalp lidt, men en let RIB med 115 hk rører næsten ikke vandet ved den hastighed.
    http://www.kencook.net/Chinewalk.html
    http://www.speedboatsim.com/chine-walk-tech/

Hastigheden for en Limbo med læs på skal nok op på den dobbelte hastighed før det opstår. Med mindre der altså sidder noget løst, eller motoren er monteret forkert

• #27   17. nov 2020 Hej Patrick N,
    Jo du kan lege lidt med at hæve din motor på hækken. Det du gør ved at trimme er faktisk det samme, og ulempen ved det er at det får båden til at vippe. På grund af at motorens kraftstråle nu begynder at peger op ad, og derved prøver at skubbe båden ned ad i vandet.
    Man kan købe en jack plate, som fås enten som manuel eller man kan få dem hydraulisk.

https://www.google.com/search?q=jack+plate+til+salg&rlz=1C1CHWL_daDK861DK861&oq=jackplate&aqs=chrome.1.69i57j0i10l2j0j0i10l3j0.4910j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Men kan man finde det optimale punkt undgår du at den vipper så meget. Man skal selfølgelig være opmærksom på om kølevandsindtaget er dækket. Og hvis propellen begynder at slippe for meget i sving så er du måske kommet for højt op.
    smiley

• #28   17. nov 2020 Kan se at din motor er boltet på, så du kan bare hæve den et hul eller 2. smiley

Kommentér på:
Hvordan henter jeg 10-15 knob ekstra?

Annonce