Hvordan henter jeg 10-15 knob ekstra? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Har denne limbo 460 med 40 hk
Den går lige 21-22 knob og jeg vil meget gerne hente 10-15 stykker mere.
Det er meget at hente ud af den og den eneste mulighed for så meget er vel en større motor?
Hvad siger jeres erfaringer på området,
Hvor meget fart kan man hente på 10 eller 20 hk?
Jeg ved godt det er risikabelt at montere en større motor og at sejle i høj fart, der lukker flere klip på nettet hvor det går helt galt.
Men jeg er af den overbevisning at det først går galt når man lader hovedet ligge i land.
Fordi man kan sejle 30-35 knob, betyder det ikke at man skal gøre det hele tiden.
Vind og vejr kan gøre forholde så dårlige man kun kan sejle 5-10 knob
Så når alt kommer til alt skal man vurdere siturationen ikke bare hver tur men hele tiden på hver tur.
Patrick
maj 2006
Følger: 1 Følgere: 29 Emner: 15 Svar: 179
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 42 Både: 7 Emner: 24 Svar: 185
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Om din Limbo kan klare 60 hk ved jeg intet om.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Der er en Grund til den ikke går det nu og det er måske at fiskeudstyret “elmotor, batteripakke, grej, livewell” inklusiv os selv svare til 4 voksne mænd.
Det må da tynge noget på farten
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 42 Både: 7 Emner: 24 Svar: 185
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
motor power ganget med 4 = 160hk for ca at nå 43 knob.
DVS. 160/43=3,721hk pr knob
Og du vil gerne sejle ca 35 knob.
3,721 x 35 = 130hk.
Sådan ca. der omkring
Måske du kan optimere lidt på dit set op med en anden propel, hvis der ellers er lidt kraftoverskud tilbage i din motor.
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 5
Mvh Lars
feb 2009
Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
De er jo 4 voksne mænd af sted så det er 400kg+, dertil grej og øl og proviant 100kg, motor og brændstof 150kg, plus anker og diverse reb kæder lanterner fendere, fish-finder, batteri, Camping toilet, mm. 50kg. Dvs små 1000 kg som skal skubbes af sted med 40hk, "den er kommet på arbejde".
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 2 Svar: 5
En HT 19 har en helt anden skrogform. Jeg kan fortælle at en Limbo 585 med 40HK sejler op til 25knob målt med gps og en mand ombord. Jeg mener at vores Limbo 460 har en 25hk Mercury og sejle op til 25knob med en mand, en Limbo 699 med en 90HK, også med en mand sejler op til 25knob. arbejder v/thf.dk som har udlejningsbåde på sydlangeland.
Mvh Lars
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 244
Den kraft fra vandmodstanden der skal overvindes stiger kvadratisk, dvs en fordobling af hastigheden giver en 4 x så stor kraft. Men effekt er lig med kraft gange hastighed, så det bliver en 8-dobling af den nødvendige effekt ved en fordobling af hastigheden.
Men båden vil jo plane lidt mere ved en større hastighed hvorved vandmodstanden vil falde, så vi havner jo nok kun lidt over.
Yamaha har en lang række båd-motortest, og ser man på benzinforbruget pr time ved forskellige hastigheder, får man et ret godt indtryk af den nødvendige effekt
https://www.bluebay-marine.dk/dokumenter/Yamaha%20Koerefakta%20Blaa.pdf
se på side 28. Her skiftes fra en 40 hk til en 50 hk. Det giver ca 2 knob med 4 mand, godt nok ikke en Limbo, men en let og letplanende båd som Limbo.
Gevinsten ved en 60 hk er nok ikke ikke 10-15 knob, nok max 5 knob. Tror der først skal optimeres med vægt, propel, begroning trim osv.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Så total vægt inkl. båd 810 kg +-
Vi går 40-42 km i timen
Bunden kunne måske godt blive mere glat.
Motoren kan trimmes så den danser på vandet, vi har den lige inden den danser.
Det giver ca 4 km/t
Den er hurtig og let af vandet.
Men vi må have målt omdrejningerne og så have kigget på bunden.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Det sker når jeg trimmer motoren for langt op.
Og den begynder at hoppe med snuden.
Så plejer jeg at trimme den lidt ned igen til det stopper og skifter lidt for at finde lige inden den gør det.
Du siger hastigheden er for høj til skroget?
Så båden vil altså ikke kunne nå en højere topfart uden det giver problemer?
Eller skal den bare trimmes anderledes ved højere fart?
Motor hæves sinkes ?
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Båden er en fladbundet “katamaran” så uanset hvor højt den ligger i vandet vil den stadig have en lille køl på hver side.
Jeg forstår den teori.
Båden har en køl på hver side igennem hele vandlinjen, den er vel 7-10 cm høj vil jeg tro.
Det der sker når den planer er jo at den bliver løftet op af vandet og når jeg trimmer motoren bagud så vil den løfte snuden op af vandet, derfor bliver længden i vandlinjen kortere.
Hvis vi leger med tanken om at båden den vil løfte snuden og vi giver den lidt mere vægt i forenden, alt imens vi forsøger at trimme den, længere bagud.
Så vil vægten tynge den lidt ned, og gøre vandlinjen længere, og motoren vil stadig løfte den af vandet.
Kan den så måske løfte båden op mere vandret end den kan hævet snude?
Eller vil den bare blive tynget ned?
Det burde være forholds vis let at teste, da vi har en dam “livewell” i båden. I den forreste bænk den skal fyldes manuelt med spand, så ikke selvforsynende med vand.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Som jeg læser Patricks beskrivelse ("begynder at hoppe med snuden") så er der IKKE tale om "Chin Walk".
Jeg tvivler også meget på at en Limbo 460 med 40 HK og 22 knob er i nærheden af en hastighed hvor der kan blive tale om "chin walk" - Så bare rolig Patrick, din båd kan sejle meget hurtigere inden du ryger ind i det problem K.K beskriver
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Hvad er problemet så når den begynder at danse “hoppe”?
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Det er ellers der den går Allerbedst
Man kan ikke gøre noget for at flytte vægts og ændre det
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 244
Chine er groft sagt overgangen fra underside til fribord.
https://www.wikiwand.com/en/Chine_(boating)
Chine walk har åbenbart mange årsager og mange små bidrag kan hjælpe til at reducere eller udskyde. Havde selv en RIB der gjorde dette fra ca 38 knob og højere. Var der ingen bølger ved en lidt højere hastighed, og når den først kom i gang skulle den trimmes eller hastigheden ned på under 35 knob. Så blev den rolig igen. Fik af andre årsager en motor på med lavere tyngdepunkt (Suzuki FT115 hk) og samtidig en 4-bladet propel som gav bedre hækløft. Det hjalp lidt, men en let RIB med 115 hk rører næsten ikke vandet ved den hastighed.
http://www.kencook.net/Chinewalk.html
http://www.speedboatsim.com/chine-walk-tech/
Hastigheden for en Limbo med læs på skal nok op på den dobbelte hastighed før det opstår. Med mindre der altså sidder noget løst, eller motoren er monteret forkert
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jo du kan lege lidt med at hæve din motor på hækken. Det du gør ved at trimme er faktisk det samme, og ulempen ved det er at det får båden til at vippe. På grund af at motorens kraftstråle nu begynder at peger op ad, og derved prøver at skubbe båden ned ad i vandet.
Man kan købe en jack plate, som fås enten som manuel eller man kan få dem hydraulisk.
https://www.google.com/search?q=jack+plate+til+salg&rlz=1C1CHWL_daDK861DK861&oq=jackplate&aqs=chrome.1.69i57j0i10l2j0j0i10l3j0.4910j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Men kan man finde det optimale punkt undgår du at den vipper så meget. Man skal selfølgelig være opmærksom på om kølevandsindtaget er dækket. Og hvis propellen begynder at slippe for meget i sving så er du måske kommet for højt op.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Hvordan henter jeg 10-15 knob ekstra?