Køling indenbordsmotor {{forumTopicSubject}}
Jeg har en 1972 amerikaner speedbåd indenbords med z-drev.
Sidste tur på vandet blev den varm på kølevandet.
Impeller er ny, så ikke der problemet opstår.
Sikkert stoppet i kølekanaler I motor, så blev forslået at gennemskylle med halv eddike/halv vand.
Hev den på land og startede op med eddike I en stor balje.
Gjorde det af 2 omgange og, vandet i baljen var superskummelt.
Da jeg ville køre ferskvand igennem, kunne motor ikke længere suge, så der må være opstået en prop af okker/kalk/skidt.
Efter 14 dage med eddike i motor, fik jeg hul på det vha. vådstøvsuger på værkstedet.
Har jeg gjort det rigtigt, da jeg ikke kender motorens opbygning og kølefunktion?
Se billeder for forklaring på mit forsøg.
Afmontering af toppen på termostathus.
Termostat fjernet.
Afblænding af kølevand ind fra impeller.
Kraftigt sug på kølevand til motor.
Tilførsel af ferskvand i termostathus.
Med det kraftige sug kunne jeg tømme motor for eddikeopløsning.
Med sug kunne jeg tilsætte ferskvand direkte i termostathuset, hvor der var kraftigt undertryk.
Endelige og vigtigste spørgsmål:
Har jeg gjort noget rigtigt, og kan jeg vide mig sikker på, der er flow igennem motor til køling fremover.
Eller skal jeg gøre noget helt andet?
Gode råd og kommentarer modtages med kyshånd.
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 15 Både: 2 Emner: 3 Svar: 13
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 15 Både: 2 Emner: 3 Svar: 13
Har ovevejet at skille den ad, men er nervøs for hvor mange problemer, der opstår undervejs.
Tror jeg vil overveje yderlige udsyring hen over vinteren, da der nu er kommet hul igennem.
Opstart til foråret, må blive efter din anvisning.
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 15 Både: 2 Emner: 3 Svar: 13
Dog er det sikkert, at det slam jeg fik ud af motoren var en stor del af problemet.
Tak for kommentaren og ja den er saltvandskølet
Køling indenbordsmotor