769 visninger
|
Oprettet:
Motorviden ved køb af speedbåd {{forumTopicSubject}}
Jeg leger med tanken om at købe brugt speedbåd. Noget med en heftig motor, gerne udenbords. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvad man bør se efter, når man køber brugt motor for at sikre sig, at den er i god stand? Findes der måder at teste den på på land? Hvad er forskellen på 2 og 4 takt i praksis, og hvorfor er nogle motorer med mange heste nogle gange relativt små i størrelse - måske mindre end andre motorer med færre heste? Jeg håber, at nogen har lyst til at hjælpe med svar på disse spørgsmål til en nybegynder På forhånd tak,
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 45 Både: 2 Emner: 10 Svar: 52
Kontroller gerne hækken for råd og bådens tilstand da det heller ikke er fedt at have en ok motor på et rådden skrog.
2 takt bruger olie der blandes i benzin.
4 takt har motor olie der smører der bevægelige dele med en pumpe.
Vægten kommer meget an på konstruktion af motoren. Mange ældre både er bygget til de ældre lettere 2 takt. Men kan godt blive lidt tunge i hækken med en stor 4 takt.
Held og lykke
aug 2015
Følger: 51 Følgere: 7 Svar: 4
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
som nr. 1 skriver, og husk en 2takt stinker ... lidt som en knallert der kører forbi..
2takt er hurtigere i optræk som regel, men jeg har nu aldrig haft en 2takt der var billigere i benzin end mine 4takt.. ikke med de samme heste da..
kan huske min 225hk mariner... av av den drak mere end muremester Hansen... 50 liter forsvandt som ingenting..
aug 2017
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 76
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Desværre produceres evinrude e-tec ikke længere
jun 2019
jun 2019
man kan ikke fjerne stanken af brændt olie uanset olietype...
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Motorviden ved køb af speedbåd