Søger hjælp til Mercury 2takts 60hk på Fyn {{forumTopicSubject}}
Jeg kan simpelthen ikke få rigtigt liv i den motor jeg går og skruer i.
Stator og cdi boks er skiftet, og der er gnist og benzin.
Motor kan starte fra kold tilstand, så kører den lidt ujævnt i tomgang, lidt op, lidt ned, indtil den dør efter 5-10-15 minutter i tomgang.
Her efter sker der INGENTING.
Når jeg kører med starter, så slår starter til, men den slår fra efter 2-3 sekunder. Jeg kan altså ikke køre på starter længe nok til, at jeg kan høre om den begynder at starte.
Den slår fra med det samme, EFTER den har været startet op i tomgang første gang.
Hvis der var en flink bådmekaniker, eller bare en nørd i påhængsmotorer som ville hjælpe, så ville jeg blive glad
Hvad er den bedste Facebook gruppe til påhængsmotor problemer eller lign ?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Og nu er den jo med karburator, og mange km trailer kørsel på ujævn vej, kan forårsage svømmersystemet i svømmerhuset blive slået ud af justering.
Og benzin pumpen kan være træt, har du prøvet at pumpe med bolden mens den er igang?
Har du målt ohm på tændrørs kabler og spoler?
Fikset alle ledninger som er irret i indgangen på kabel sko?
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Jeg har prøvet at koble dødmandsknap fra og til oppe ved håndtaget. Umiddelbart virker den som den skal derfra.
Jeg har ikke målt kabler osv, kun konstateret at der er gnist og at motor starter fint i første forsøg, når den har været slukket længe.
Så dør den cirka efter 10 minutter og vil ingenting herefter.
Jeg tænkte netop også på de gamle karburatorer der, at de sikkert er helt tosset indstillet. Jeg har en idé om den måske får for meget benzin, og simpelthen drukner sig selv.
Jeg har prøvet at pumpe imens vi prøver at starte den, ja.
Men gnist er der, så det er da positivt, da det var derfor jeg brugte 4000kr på en ny stator
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Ja der er alm gas håndtag hvor jeg godt kan give den noget gas. Hvor lang tid tænker du den skal stå med gas på ?
Båden på Midtfyn:)
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Er det bedre at sænke drev osv i en stor balje med vand ?
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Men mht køling, er det nok med vandslangen på ribberne ?
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Der er godt nok en masse løse ledninger i ledningsnettet, men det har der hele tiden været siden køb.
Og den har da sejlet halvanden sæson.
Der var sidste sommer efter olieskift, at den døde på første sejltur.
Tror kun jeg kan give gas ved at sætte den i fremad gear og give alm gas. Men det gør vel ikke noget, at skruen drejer med rundt ?
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Og så er der et par ledninger fra den nye stator, som jeg ikke har tilsluttet noget, blandt andet Rev. limiter
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Jeg prøvede alt ovennævnte. Rense tændrør IGEN, tømme alt benzin ud af tanken minus 1 liter som skrevet, hældt ren benzin i cylindre og tørne motor uden tændrør.
ALT sammen uden nogen som helst form for start af motor. Intet !
Jeg prøver og prøver at rense diverse filtre, adskille hvad jeg tror var pumpen. Hjalp intet.
Jeg beslutter mig efter 4 timer for, at droppe det for i dag og søge flere råd herinde.
Jeg samler motoren og sætter motorskjoldet på, hæver motoren op og gør klar til at køre den på plads.
Her tænker jeg, at jeg prøver da lige en sidste gang , og Bang, så sprang den igang ! Skynder mig at løbe efter vand og få det koblet til så hurtigt som muligt, da jeg ikke turde slukke den igen.
Så fik den noget gas og fik lov at køre i 20-30 minutter indtil tanken var tom for de 2 liter benzin og motor gik ud af sig selv.
Så fyldte jeg mere brændstof på og havde den til at stå med omdrejninger i yderligere en times tid uden problemer.
Hvorfor startede den i hævet tilstand her til sidst, det aner jeg ikke.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Jeg lagde også mærke til, at motor ændre omdrejninger, hvis du hæver eller sænker den. Er dette meget normalt med den type motor ?
Jeg har prøvet at rive og flå i gas og gearkabel, men det ændrede ingenting. Kun ved hæve eller sænke
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Jeg målte batteri igår ved tomgang og gas, og det lå kun på 11,7 volt.
Hvor en bil jo ligger på cirka 14 volt på batteri ved tomgang eller kørsel
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
De 2 gule ledninger er vekselstrøm fra statoren og det bliver rettet ud gennem begge typer endheder til +"12Volt". Dvs. den afgiver mere end 12volt afhængig af batteri. når jeg har sejlet et stykke tid og jeg stopper motoren viser mit batteri 12,9Volt men faldet til ca 12,7volt efter lidt tid med fishfinderen tændt.
Hvis den er stået af og du idag kun har en ensretter, vil jeg helt klart anbefale at købe en voltregulator evt. fra CDI.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Normalt er det batteriet der levere power til trim, men måske en kombi med dit problem med ladning. Er dit Batteri nyt eller monster gammelt?
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Har så haft en lille "powerbank" sat på til sidst for at den kunne tørne.
Så startede jeg motoren og tog powerbank af og målte 11,7 volt på batteri med motor startet.
Kan de to gule ledninger vende forkert ? Kan de være blevet byttet rundt, men det er vel ligemeget, er det ikke ?
Fandens også, så er der sikkert nogle ledninger som sidder forkert👎
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Det nytter ikke noget at bytte de to gule? Så vidt jeg har forstået, så er det ligemeget hvordan de vender.
Men ja den skal sku have en gang kærlighed, det er bare svært hvor man skal begynde Stator og cdi boks er skiftet og den giver gnist nu, så noget må da sidde rigtigt Men derfor kan lade delen selvfølgelig godt være defekt andet sted end stator
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Jeg må prøve at lade det helt op og se om det ændre noget
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Er det tændrør som skal kunne det, eller tændkabler uden tændrør i ?
Der er tydelig gnist på tændrør, men tvivler på den er kraftig nok til at kunne trække den 20mm.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Man kan lave en tester med noget bremserør og noget instaletions ledning (ledning i massivt kobber tråd) nogle skruer træ ledning.
https://www.youtube.com/watch?v=CwwZfb_bdgc
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 48 Emner: 11 Svar: 94
Føj for dælen, der er stor prisforskel fra bådmotor til bilmotorer !
Så nu skal den fandme også snart bare spinne stabilt!
Søger hjælp til Mercury 2takts 60hk på Fyn