{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problemer med hjullejer på Variant 1500kg
  • #1   10. maj 2020 Du bør undgå at køre dem under vand.
    Men hvis lejerne kun har en såkaldt metaltætning som er mest beregnet som at holde fedtet inde og støv ude. Der findes indenfor standard lejer nogle med gummitætning, de er formentlig bedre end de før omtalte. Men uanset om det er det ene eller det andet så begynder de at ruste når de kommer i kontakt med Vand/saltvand. Når tæringen så er begyndt at grave sig ind i mellem tætning og leje. Så er de i teorien blevet lidt utætte.
    Det der sker er at når du har kørt med trailer et stykke tid, så bliver lejerne varme og det luft der er derinde udvider sig og siver ud af den begyndende tæring. Når du så ned-sænker dette opvarmede leje i koldt vand, køler du det ned og luften trækker sig sammen og skaber undertryk. Og suger dermed vandet ind i lejet, og så går det stærkt.
    Der findes en række standard lejer i rustfri stål, men de har ikke sammen belastnings index som almindelige. Og om de findes som trailer lejer ved jeg ikke.
    Har du spurgt trailer fabrikanten?

• #2   10. maj 2020 Det burde ikke være nødvendigt at bakke ud så vandet kommer op til dine lejer, bak ud til vandet når max op til fælgkanten.
    Få sat bund ruller og side ruller ( evt super ruller ) på, der bare er så velsmurte at både SELV ruller LET af, de skal så smøres RET TIT... giv dem lidt smørelse hver gang du tager både af ( bare et lille sprøjt på hver rulle ) brug gerne prolan, det er simpelthen så svært at tage/slide af...
    Dine lejer kan også være spændt for hårdt op ( altså hvis de er koniske ) ... så skal der ikke mange kilometer til for at de er færdige.... hvis lukket lejer er dem Thomas henviser til nok det eneste der har lidt bedre beskyttelse end de åbne uden gummi tætning ( og de skal også møjes ind i prolan på ydersiderne ... men vand kommer ind, uanset hvad hvis du bakker ud og de kommer ned i vandet...
    Når det er sagt sååååååå er det godt nok ikke meget de har kørt, lyder som et dårligt produkt der er sat på, eller at de ikke er PAKKET TOTALT med fedt inden brug...

• #3   10. maj 2020 lad være at spænde dine lejer med luftnøglen

• #5   10. maj 2020 Ved du at der sidder et lignende skilt på akslen ? tag et billede af det og læg det op her.
    har du monteret originale lejer så lyder det mærkeligt at de allerede er slidte.
    lejer på en sådan trailer skal spændes med 280 nm. men kan sådan set ikke spændes for hårdt da møtrikken bliver spændt op mod et bryst ( nej ikke sådan et bryst ) smiley

• #6   10. maj 2020 Hvis hældningen på rampen er lille er man tvunget til at køre trailer-hjulene i vandet. De lejer der er lavet af knott er forseglet men holder typisk kun 3-4 år med 20 dages brug (en gang i vandet og en gang ud af vandet). Bremsebakkerne skal også udskiftes når du udskifter tromlerne. Det er ikke helt nemt at presse kuglelejerne ud af tromlen uden det rette udstyr. De sidste par gange købte jeg hele tromlen da jeg ikke gad rode med de kuglelejer mere. Kablerne skal også udskiftes hvis de ruster. Jeg købte reservedelene her...

https://www.nettotrailer.dk/shop/frontpage.html

Jeg har en Brenderup 1500kg trailer og har oplevet 2 kuglelejer der er revnet. Den højre rumlede og blev udskiftet uden større problemmer (da møtrikken der holder den strammes i den retning som hjulet kører. Den venstre er en hel anden livsfarlig oplevelse. Møtrikken bliver skruet ud hvis kuglelejen svigter og så mister du hjulet. Det eneste der holdt hjulet nogenlunde på plads var plastik-skærmen. Jeg kørte ikke særligt stærkt da jeg havde hørt at den var helt gal, kørte ca 20 meter på den måde mens jeg bremsede. Nu udskifter jeg hellere lidt for tidligt kuglelejerne end for sent...
    Hvis der er bøvl med bremserne (f.eks. hvis bremsekablerne er rustet og ikke slipper bremsen) så bliver hjulene varme og koger smørelse ud af kuglelejerne og så går der ikke langt tid til de fejler. Kuglelejer og hjul må ikke blive varme under kørsel, så er der noget galt!

• #8   10. maj 2020 Tusind tak for de mange svar og ideer, som jeg går videre. Det er virkelig en stor hjælp.

• #9   17. maj 2020 Det knasede lidt fra bremserne så de skulle skilles ad, først højre, hvor jeg forventede mest arbejde. Billedet inden...

profilbillede
  • #10   17. maj 2020 De blev skiftet for ca 3½ år siden (september 2016).

profilbillede
  • #11   17. maj 2020 Kuglelejet så ikke voldsomt dårligt ud men vi tager ingen chancer, den skal ud.

profilbillede
  • #12   17. maj 2020 Det tager kun 20 minutter at skifte bremsen ud hvis der ikke er komplikationer, det var der så, det led der overfører kræften fra bremsekablet til bremsebakken var rustet fast, så den skiulle varmebehandles. Jeg køber nok en ny til næste gang.

profilbillede
  • #13   17. maj 2020 Så er den klar til at få tromlen på igen...(dvs først efter jeg jeg varmebehandlede det led, jeg tog billedet inden)

profilbillede
  • #14   17. maj 2020 Den nye tromle fik lidt smørelse som forhåbenligt holder noget af saltvandet væk...

profilbillede
  • #15   17. maj 2020 280nm på den store møtrik så er den klar til at blive testet...

profilbillede
  • #16   17. maj 2020 Gad vide om der kan indsættes video her...

profilbillede
  • #17   17. maj 2020 Jeg havde forventet mindre arbejde på venstre side, men der tog jeg fejl. Bremsebelægningen er gået løs, kuglelejet er fra sidste år så den genbruger jeg.

profilbillede
  • #18   17. maj 2020 Efter en varmebehandling og smørelse på knæledet (det heder det åbenbart https://www.nettotrailer.dk/shop/knaeled-f-knott-1681p.html ) blev den samlet...

profilbillede
  • #19   17. maj 2020 På med tromlen og så er der kun justering af bremsekablerne tilbage. Det var så den lørdag...

profilbillede
  • #20   17. maj 2020 Kan se at du ikke smøre de bevægelige dele. Det er altså en fordel at bruge noget højkvalitets keramisk pasta på alle de metal mod metal kontakt flader. Så fungere det bedre i længere tid.
    feks denne her.
    https://www.skanoil.dk/products/bardahl-keramisk-pasta-100-gr

Ved godt den koster kassen, men det er MEGET bedre end kobber pasta.

• hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
    #21   17. maj 2020 jeg ville sprøjte alle dele ind i prolan , så slipper man for sådan en gang rust.. kabler det samme. ja ikke selve belægning og der hvor de går på tromlen men ellers alle andre steder.

Citat: Ved godt den koster kassen, men det er MEGET bedre end kobber pasta.

det kan jeg kun give dig ret i, ja det er lidt dyrt men 500 gr holder selv til mit brug flere år.. laver biler og Trailere i fritiden og Kobberpasta er forbudt hos mig, da det ødelægger gummi...

Kommentér på:
Problemer med hjullejer på Variant 1500kg

Annonce