2.527 visninger
|
Oprettet:
Ingen gnist {{forumTopicSubject}}
Hej. Da jeg skulle tænde min båd efter vinteren her, er der desværre ingen gnist i nogen af tændrørene :((( Efter jeg har læst andre forskellige debater men samme problem kunne jeg læse mig frem til at det måske kunne være triggeren, cdi boksen eller statoren. Mit spørgmål er så hvordan jeg skal placere mit voltmeter på de forskellige ledninger og hvad Resistance skal være i de forskellige ting. Jeg oploader lige nogen billeder i håb om jeg hjælp
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
Billede 2: Er bare selve Statoren.
Billede 3: Er målning af de to gule ledninger.
Billede 4: Er de 4 ledninger fra triggeren
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Du burde købe en seloc eller clymer repair manual. der står rigtig mange ting i dem, og de kan købes på nettet til rimelige penge.
Nu ligner det en Mercury du har, men du har ikke fortalt noget om hvad det er for en du har?
Årgang?
Hk?
Evt. serie nummer?
Nu kan jeg jo se at du stadig har svinghjulnavet monteret, så når du finder et lednings diagram kunne du jo prøve at tjekke trigger efter som jeg gjorde her.
Lidt nørdet, meen sådan går det jo ind i mellem
https://www.youtube.com/watch?v=05CYgv2-9oQ&t=245s
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
de 2 gule er ladekredsen, den er reelt ligegyldig for om motor kan starte.
det er næsten aldrig trigger der dør... altid enten cdi eller stator nogen gange bare en tændspole med overgang
du kan google dig til de præcise præcise værdier, jeg fandt engang et chart over de værdier men officielt skal du bruge en dva adapter til dit voltmeter... i virkeligheden måler du bare mellem rød og blå mens du aktiverer starter(eller trækker i snoren) og håber de er over 85V så vidt jeg husker. så er stator i orden
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
apr 2015
Følger: 1 Svar: 12
Prøv at se den her video, han er meget god til at forklare det.
https://www.youtube.com/watch?v=MDbvkFM1V_c
lav din egen DVA adapter
https://www.youtube.com/watch?v=juhri_NxQcQ
Jeg har brugte guiden, da jeg skulle fejlfinde på min motor, og det var stratoren som gav for lidt spænding ( kun 48 volt ).
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
mar 2020
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 8
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Hvis du vil måle statoren ud statisk skal du frakoble statorledningerne nede på switchboxen derefter skal du måle ohm mellem rød og blå ledning og få en værdi mellem 3600 til 4200 ohm. Derefter måler du mellem rød ledning og motorblokken hvor du skullemåle en værdi mellem 90 til 140 ohm. hvis det er ok så skulle stator i første omgang være ok. Denne måde er med statoren monteret på motoren.
Trigger:
mål mellem brun og hvid/sort ledning (1100 - 1400ohm)
derefter mellem hvid og hvid/sort ledning (1100-1400)
derefter mellem violet og hvid/sort ledning (1100-1400)
Tændspoler som har farven orange:
afmonter tændrørskabel og tilslutningerne på + og -. derefter mål mellem + og - og få værdien 0,02-0,04ohm. mål fra der hvor tændrørskablet sidder i og til først + og derefter-. og du skulle ikke kunne måle nogen forbindelse. mål mellem fra der hvor tændkablet sidder i og motorblokken (tændspolen sidder på motoren) og mål mellem 800-1100ohm.
Tændspoler blå farve:
med alle ledninger forbundet måles der mellem + eller - til tændkabel indgang og 800-1100ohm skulle kunne måles.
Switchbox er mere mesværlig at måle på, så hvis alt andet er inden for de tilladte værdier så ville det være den jeg startede med at udskifte.
Men husk at du skal have alt skruet ordentlig på når du prøver at starte den. Det duer ikke at tændspoler hænger i det fri, og switch box skal være ordentlig jordet, altså sidde på motoren når du prøver at starte den. Og når du har afmonteret tændrørs kabler fra tændrør, og du vil dreje motoren skal de være ført til jord ellers kan du skade switchboxen.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
Ingen gnist