Vinter-hi for Mercruiser..frostfare..! {{forumTopicSubject}}
Hej
Kvalificeret hjælp søges...!
Een af mine venner er den lykkelige ejer af en Chapparal 260 Signaure med en 5,7 liters LX Mercruiser.
Han har fået den staldet op i en åben lade hos en landmand uden at få den vinterklarggjort !
Jeg er lidt i knibe, for hvad pokker gør man nu!
Jeg har afmonteret de blå propper (5 stk) på begge sider af motoren og har renset hullerne, Motorbenet er kørt i lod, vandet (det meste håber jeg) er rendt af.
Men er det nok???
Det vil være umådeligt besværligt at få den bakset ud endsige startet den igen for at køre frostvæske på.
Hvad siger I...kan den tåle vinteren og frosten?
Den har kørt i ferskvand inden optagningen.
Og den fik ny motorolie og gearolie en måned inden optagningen.
PS Jeg har styr på toilet og ferskvandstanke samt lænsebrønde og pumper.
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 8 Svar: 58
Den motor skal frostsikres! Det er sikkert ikke let nu, men nok mindre besværligt end at skifte motor?
Rolf T kan du ikke beskrive punkt for punkt hvordan du gør da jeg tror mange vælger selv at vinter klargøre deres båd, uden at vide om det de gør er det rigtige (mig selv inklusiv)?
Skal motoren først køres varm med ferskvand og hvorfor?
Hvordan påfylder du frostvæsken?
Hvordan genbruger du frostvæsken i baljen?
sep 2006
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25
Tak for jeres indlæg.
Det stemmer godt overens med det jeg fik oplyst idag af Siim Båd og Motor (importør af Chaparral).
De iblander lidt konserveringsolie i kølervæsken for at beskytte motoren mod korrosion, og det lyder som et rigtigt godt tips.
Gutten jeg snakkede med (rigtig fin service) fortalte at motoren skulle køre med blandingen indtil den begyndte at ryge, hvilket skulle være tegn på at olien nu var kommet helt ind på manifolden.
Det har jeg så fortalt min kammerat. Men han havde også været i gang og snakket med en anden bådmekaniker, som kommer ud og konserverer for ham i morgen..!
Ja, ja moralen er: hvis man har råd til at sejle Chaparral 260 Signature, så har man sgu også råd til ordentlig service
Til slut: jeg støtter Peer's forslag
Det lyder som en god ide, Rolf, hvis du har tid/lyst til at lave en "general manual" for " how to do".
Lad os kalde det "vinterkonservering for dummies".
Så kan jeg også være med
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 8 Svar: 58
Det her helt ok for mig..
Det lyder rigtig godt,det glæder jeg mig til at se. Min mail er peerjorgensen@hotmail.com
jun 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 145
du må meget gerne sende på henrik (a) unn.dk
tusind tak
mvh/Henrik
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
sep 2006
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25
Ja nu er jeg totalt forvirret.
Min kammerat havde besøg af en marine-mekaniker fra en bådforhandler i Østjylland, der skulle vintersikre motoren.
Det eneste han checkede (i følge min kammerat), det var om alle drænhaner var åbne...!
Så lindede han for slangen til termostathuset, og den nederste slange på fronten af motoren.
Ellers gjorde han intet.
Jeg så fakturaen fra firmaet, hvoraf det fremgik af teksten " Mercruiser 5,7 LX frostsikret og eftergået.."
Så nu må de vel hænge på den, såfremt den frostsprænger...!
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
Jeg har haft sådan en motor der i årevis og ser ingen problemer med frostsprængning af motoren, hvis alle de blå propper er ude.
Man kører jo kølemidlet igennem ligeså meget for at rustbeskytte motoren indvendig, da det jo er det de mest dør af.. rust altså.
Hvis man læser brugermanualen, står der jo netop også at den er sikret når propperne er ude.
Selvfølgelig er det bedst med kølevæsken igennem, men ingen grund til panik vil jeg mene, der sker jo ikke noget ved at et par få deciliter vand fryser inde i motoren, blot der er plads at ekspandere på.
manifoldene bliver også tømt, da der jo sidder en blå prop på hver. Husk også proppen i bunden ved vandpumpen fortil, den er nemlig nem at overse/glemme.
jul 2006
Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg kan godt se at det er ca. ét år siden der sidst blev skrevet til denne tråd, men håber der er liv i den endnu.
I snakker om kølervæske, men "min" tankstation (Q8) har kun noget kølervæske der hedder: monoethylenglycol og er blå-grønt. - kan det bruges??
Thomas
Vinter-hi for Mercruiser..frostfare..!