{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.726 visninger | Oprettet:

Svend C
Svend C
Tilmeldt:
3. sep 2006
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25

Vinter-hi for Mercruiser..frostfare..! {{forumTopicSubject}}

Hej
Kvalificeret hjælp søges...!
Een af mine venner er den lykkelige ejer af en Chapparal 260 Signaure med en 5,7 liters LX Mercruiser.
Han har fået den staldet op i en åben lade hos en landmand uden at få den vinterklarggjort !
Jeg er lidt i knibe, for hvad pokker gør man nu!
Jeg har afmonteret de blå propper (5 stk) på begge sider af motoren og har renset hullerne, Motorbenet er kørt i lod, vandet (det meste håber jeg) er rendt af.
Men er det nok???
Det vil være umådeligt besværligt at få den bakset ud endsige startet den igen for at køre frostvæske på.
Hvad siger I...kan den tåle vinteren og frosten?
Den har kørt i ferskvand inden optagningen.
Og den fik ny motorolie og gearolie en måned inden optagningen.
PS Jeg har styr på toilet og ferskvandstanke samt lænsebrønde og pumper.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinter-hi for Mercruiser..frostfare..!
  • #1   6. dec 2006 Jeg giver Rolf T ret...
    Den motor skal frostsikres! Det er sikkert ikke let nu, men nok mindre besværligt end at skifte motor?
    Rolf T kan du ikke beskrive punkt for punkt hvordan du gør da jeg tror mange vælger selv at vinter klargøre deres båd, uden at vide om det de gør er det rigtige (mig selv inklusiv)?
    Skal motoren først køres varm med ferskvand og hvorfor?
    Hvordan påfylder du frostvæsken?
    Hvordan genbruger du frostvæsken i baljen?


  • Svend C
    Svend C Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25
    #2   6. dec 2006 Hej Rolf og Peer
    Tak for jeres indlæg.
    Det stemmer godt overens med det jeg fik oplyst idag af Siim Båd og Motor (importør af Chaparral).
    De iblander lidt konserveringsolie i kølervæsken for at beskytte motoren mod korrosion, og det lyder som et rigtigt godt tips.
    Gutten jeg snakkede med (rigtig fin service) fortalte at motoren skulle køre med blandingen indtil den begyndte at ryge, hvilket skulle være tegn på at olien nu var kommet helt ind på manifolden.
    Det har jeg så fortalt min kammerat. Men han havde også været i gang og snakket med en anden bådmekaniker, som kommer ud og konserverer for ham i morgen..!
    Ja, ja moralen er: hvis man har råd til at sejle Chaparral 260 Signature, så har man sgu også råd til ordentlig service smiley

    Til slut: jeg støtter Peer's forslag
    Det lyder som en god ide, Rolf, hvis du har tid/lyst til at lave en "general manual" for " how to do".
    Lad os kalde det "vinterkonservering for dummies".
    Så kan jeg også være med smiley


  • #3   9. dec 2006 Tak

    Det her helt ok for mig..

    Det lyder rigtig godt,det glæder jeg mig til at se. Min mail er peerjorgensen@hotmail.com


  • #4   10. dec 2006 Hej Rolf,

    du må meget gerne sende på henrik (a) unn.dk

    tusind tak

    mvh/Henrik


  • #5   11. dec 2006 Hmm da jeg skulle frost sikre min kunne jeg altså ikke få den til at suge det op af vandet.. men isteddet for hældte vi det ned i det rør inde ved motoren hvor der skal stå vand når man sejler, og det løb ud af drevet.. er det ikke ligeså godt?

  • Svend C
    Svend C Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25
    #6   14. dec 2006 Hej igen

    Ja nu er jeg totalt forvirret.
    Min kammerat havde besøg af en marine-mekaniker fra en bådforhandler i Østjylland, der skulle vintersikre motoren.
    Det eneste han checkede (i følge min kammerat), det var om alle drænhaner var åbne...!
    Så lindede han for slangen til termostathuset, og den nederste slange på fronten af motoren.
    Ellers gjorde han intet.
    Jeg så fakturaen fra firmaet, hvoraf det fremgik af teksten " Mercruiser 5,7 LX frostsikret og eftergået.."
    Så nu må de vel hænge på den, såfremt den frostsprænger...!


  • #7   20. dec 2006 Hej Svend C
    Jeg har haft sådan en motor der i årevis og ser ingen problemer med frostsprængning af motoren, hvis alle de blå propper er ude.
    Man kører jo kølemidlet igennem ligeså meget for at rustbeskytte motoren indvendig, da det jo er det de mest dør af.. rust altså.
    Hvis man læser brugermanualen, står der jo netop også at den er sikret når propperne er ude.
    Selvfølgelig er det bedst med kølevæsken igennem, men ingen grund til panik vil jeg mene, der sker jo ikke noget ved at et par få deciliter vand fryser inde i motoren, blot der er plads at ekspandere på.
    manifoldene bliver også tømt, da der jo sidder en blå prop på hver. Husk også proppen i bunden ved vandpumpen fortil, den er nemlig nem at overse/glemme.


  • #8   16. sep 2007 Nå! - nu er det ved at være tid til konservering igen.
    Jeg kan godt se at det er ca. ét år siden der sidst blev skrevet til denne tråd, men håber der er liv i den endnu.
    I snakker om kølervæske, men "min" tankstation (Q8) har kun noget kølervæske der hedder: monoethylenglycol og er blå-grønt. - kan det bruges??

    Thomas


Kommentér på:
Vinter-hi for Mercruiser..frostfare..!

Annonce