Større karburator monteret men med problemer {{forumTopicSubject}}
Efter lidt research og nogle råd herinde fra har jeg købt 3 karburatorer fra en Yamaha 90 totakter fra 1998 og monteret den på min Yamaha totakter 75 fra samme år. Det er umiddelbart samme motorer med undtagelse af karburatorene. Der er 3 stk på den. Før jeg monterede karburatorene fra 90'eren rengjorde jeg dem med dieselstarter og bremserens. De var relativt pæne indeni, ingen olie, fedt eller mørke aflejringer. En af karburatorene havde dog nogle lidt hvide aflejringer af en art (fik desværre ikke taget noget foto), men det var ikke slemt.
Den venlige sælger fra England har fortalt mig, at karburatoren er taget ud af en 90 som kørte fint men som skulle bruges til en racerbåd og her skulle der nogle særlige raceregnede karburatorer på)
På videoen nedenfor kan man se det umiddelbare resultat. Tomgang: først høje omdrejninger i et pænt stykke tid, så går den ned men bliver meget ujævn. Før skiftet gik den perfekt. Håber ikke det skyldes udstødningen ikke matcher en 90er karburator.
https://www.youtube.com/watch?v=ErECB_Bt4lA
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jeg fik et komplet sæt fra usa til min 100hk, de var godt nok også fra en 100hk, men skulle også justeres.... du kan se på youtube hvordan man synkronisere dem "dangar marine" men det kræver et vacuummeter så ofte er det lettere at hyre en prof
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Nye pakninger og O-ringe og så som de andre skriver .... en indkøring og syncro af dem, så tror jeg de vil køre som de skal ..... det er en af de ting der virkelig kan drille, hvis de ikke "taler" sammen køre de af helved til .....
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Er der iøvrigt nogle herinde, der har et bud på, hvorhenne man køber repair-kits til karburatorerne?
jan 2007
Godt nok noget kina halløj men de virker rimeligt ( så giver man dem bare et par gange ), plus så kan man tilbyde at hjælpe andre
Og hvis man ikke er stive i at samle sådan nogle fætterer ... ja så er kameraet din ven
Nøhj det er mange penge for en rens.... så forstår jeg godt du helst vil undgå det..
Men det kan blive nødvendigt ... desværre
jul 2015
Hvordan udligner jeg disse forskelle?
jul 2015
Jeg har derfor valgt at afmontere karburatorerne og vil nu åbne nederste kammer med flyder og dyserne. Hvis alle kamrene og enkeltdelene ser fine ud, må det jo være et justeringsproblem? Noget der skal ordnes med et synkroniseringsmåling og justering eller hvad?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jul 2015
jul 2015
Hvordan begynder jeg? Skal jeg dreje dem helt i bund eller helt ud? Og gælder det så bede tomgangs- og luftskruen?
Og tak for de hurtige svar Morten!
jul 2015
jul 2015
jul 2008
https://www.slideshare.net/uekjmdkmwsed/yamaha-90aeto-90tr-b90tr-outboard-service-repair-manual-l-498690
jul 2015
feb 2006
jul 2015
Steffen: Hvis tomgangen blot justeres på armen, så må den skrue som kun sidder på den midterste være til noget andet, såvidt jeg kan se kaldes den for en kompressionsskrue i reservedelstegningerne, så den skal jeg nok ikke pille ved.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.379
Jeg tænker, at hvis motoren går langsommere og langsommere som på videoen uden du ellers rører ved noget, er det fordi noget ændrer sig i løbet af videoen. F. eks at benzinpumpen ikke kan følge med og karburatorerne derfor suger svømmerhuset tomt?
Skift også de O-ringe der sidder ml karburator og manifold.... de ser lidt tørre ud og falsk luft kan nemt slippe igennem
jul 2008
jul 2015
Per: O-ringene er fine og det er ikke dem du ser på billedet. Jeg har monteret de oringe, der sad på den anden karburator, som kørte glimrende.
Thomas: Ja det ser ud til ud fra de videoer jeg har set, at de fabriksmæssige indstillinger blot er vejledende, da små forskelle i karburatorene i forhold til blandingen, gør at skruerne ikke behøver være synkrone.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Jeg har haft en 115 Yamaha V 4 hvor jeg måtte skille dem ad 2-3 gange på en sommer fordi motoren gik AHT men efter jeg satte filter / vandudskiller på havde jeg ikke problemer siden
jan 2007
jul 2015
Nå men lige for at følge op: Jeg fik tjekket karburatorerne for skidt. Fik en gang dieselstart og lidt gnubbet med tandbørste og til sidst bremserens. Blæste jets/dyserne igennem, men de så nu fine ud. Herefter startede jeg moteren, den gik ujævnt. Jeg sammenligende luftskruerne med indstillingen på den gamle karburator og det viste sig, at 2 af dem var skruet alt for langt ind. Så langt ind at spiralfjederen var kravlet lidt uden om skruen. Da fjedrene er blevet udvidet lidt, kan jeg ikke skrue den i bund for at finde udgangspunktet. I i stedet prøvede jeg at indstille dem synkront ved optisk at måle afstand mellem skruehoved karburatorkant på den gamle karburator og justere de nye ind efter samme afstand. Herefter gik motoren jævnt i tomgang. Jeg kan lukke spjældene helt og den kører fint med dem helt lukket. Jeg forsøgte dreje lidt frem og tilbage på skruerne og den position jeg endte med var den, hvor motoren umiddelbart gik jævnt og udsendte mindst røg. Selve indstillingsprocessen er dog pokkers vanskelig ved at måle på afstand og ikke omdrejninger. Jeg har derfor meget svært ved at vurdere, og tænker der kan være op til en hel omdrejning forskel, uden dog at vide det med sikkerhed.
Udover over o-ringsproblemet som er blevet nævnt ovenfor er mit eneste spørgsmål umiddelbart, hvilken kulør røgen skal have - den er lys, hvidlig nu. Jeg lægger en video ud på youtube, som måske gøre det muligt at se det.
jul 2015
https://www.youtube.com/watch?v=sGmjJ1q3R5Y
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
mar 2014
https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/90hp
Den ring du søger er f eks pos 9 på denne tegning https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/90hp/90tjrw-1998/intake
Hvis ikke den lokale bådforhandler har den originale, har maskinhanderen sikkert een der passer til den halve pris
jul 2015
mar 2014
Prøv at skrue dem ud og se om de ser ok ud i spidsen. Hvis de er knoklede kan du evt prøve at bruge dem fra den gamle karburator, de er med stor sandsynlighed ens. Samme gælder for fjedrene
jan 2007
Nogle frabrikanter kan godt finde på lige at lave DERES O-ringe en my større/mindre end en standart ... så det kun er deres der passer 100%, så det skal lige tjekkes .
sep 2019
Følger: 1 Svar: 1
der også muligheder i
- reedventiler, som skal lukke fuldstændigt
- kompression, som skal være ens'agtigt
- strømforsyning til tændrør
- tændingstidspunktet
Mvh Tom
jul 2015
Per: Det er givetvis fornuftig at inspicere og udskifte, og ja, det er de samme på både 75 og 90eren ifølge reservedelskataloget.
Lige et opfølgende spørgmsål på Mortens kommentar. Kan jeg ikke tjekke tændrørskuløren, når den ligger på land? Det blæsende og våde efterårsvejr er ikke ligefrem indbydende for os små motorsejlere
mar 2014
Jeg kender måske svaret--- fordi man kan, og fordi du gerne vil have lidt flere hypper.
Jeg tror dog du let kan ende op i en blindgyde med en motor der går dårligere og et stort minus på tegnebogen. Så måske det var bedre at leve med den motor du har og sælge karburatorerne igen? eller sælge motoren med standard setup, de ekstra karburatorer og købe en større motor?
jul 2015
feb 2006
jan 2016
Følger: 18 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 1 Svar: 148
jul 2008
Det er egentlig ikke svært at synkronisere karburatore, hvis man altså har finger spitz gefül, og tålmodighed. Altså med omhu og teknisk snilde kommer man langt med. man kan jo se med det blotte øje om spjældene åbner samtidig, Og hvis man er i tvivl om man har ramt rigtigt, kan et lille trick være, at man kan tage en lille slange og sætter det op til øret. Og den anden ende ind til de enkelte spjæld, så kan man høre om suge lyden er den samme. Og det krittiske punkt er ofte der hvor spjældende begynder at åbne.
Man kan også købe forskellige instrumenter som kan måle vakuum trykket, men man komme rigtig langt med før omtalte omhu og teknisk snilde.
Og når spjældene står rigtigt kan du begynde at finjustere blandings-skruen. Mine erfaringer med en gammel Mercury 115hp med 3 karburatore, var at blandings-skruen skulle stå lige på grænsen til at den får for meget benzin. Ellers havde den et noget dødt punkt som den skulle over ved take-off. På den justerede blandings-skruen indtil den begyndet at hoste/4takte, og så drejede man den tilbage indtil hosten lige nøjagtig forsvandt. Og man skal over dem flere gange, for være sikker på at den står ordentlig. Og det var som sagt på en ældre Mercury, der kan være forskel fra mærke til mærke. Ligesom nyere motorer sikkert har bedre karburatore.
Men man skal selvfølgelig syntes, at det er sjovt at så der og nørde med det selv.
jul 2015
Grunden til jeg ikke bare lige kører den til mekaniker er, at der ikke lige ligger en i nærheden og samtidig, synes jeg også det er lidt sjovt og meget lærerrigt at pille ved den selv.
I relation til propel forventer jeg, at jeg kommer nærmere max omdrejninger eller, hvis den går over - går jeg en pitch op. Motoren er på en selco selstar 16 (den kan ses herinde under tidligere ejer - rød med yam motor) og min nuværende propel er 13 1/4, pitch 19. Jeg har en Yamaha 12 3/4 med pitch 21, som jeg overvejer at tage på, hvis den lidt mindre propel ikke går for meget ud over accelerationen, men det bliver vidst først i næste sæson, at det eksperiment bliver gennemført.
Jeg takker i hvertfald for hjælpen fra jer og ønsker jer en god weekend, måske efterårsferie.
mar 2014
Sådan af ren nysgerrighed, hvor stor forskel er der på de 2 karburatorer? Hvis de nye karburatorer har større venturi-diameter (hullet) kan du måske overveje om din manifold skal portes - dvs fjerne kanten der er ved overgangen til manifolden?
Jeg har selv leget med 36mm karburatorer til min gamle Motoguzzi, der var født med 32mm. Det krævede koniske manifolder for at skabe et jævnt luftflow og udnytte den større karburator. Den større diameter gav mere luft ved høje omdrejninger men mindre trækkraft ved lave.... men sådan er der jo så meget
feb 2006
Per hvis det er ligesom på mercury er de identiske udover karburatorer så det er ikke en decideret tuning han er ude i. han har bare bygget den om til en standard 90hk så det bør ikke være nødvendigt at bearbejde indsugning
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
Har trådstarter undersøgt om Brødrene Madsen i Holbæk ikke har en 76 hk stående med nogle karburatorer på til en billig penge ???
jul 2015
jul 2008
Og kan ikke huske om det har været nævnt, men svømmerstanden skal jo også være ens på alle karburatore, der er nævnt et mål de skal have i samme link. Og du har vel også haft luppen fremme og checket alle dyse størrelser er korrekte.
jul 2015
jul 2015
jul 2008
jul 2015
Undskyld de mange spørgsmål Thomas, men det lyder til du har noget viden her, og jeg finder det ganske interessant. Er akademiker, men inden for human- og samfundsvidenskabelige område, så jeg er i gang med at udvide min mekaniske forståelse her....
jul 2008
Der er skrevet bøger omkring totaks tuning og en af de mere kendte forfattere hedder Alexander Graham Bell.
https://www.amazon.co.uk/Two-stroke-Performance-Tuning-Graham-Bell/dp/1859606199
Men det er ikke noget man bare skal springe ud i uden at vide hvad man gør. Men det kan være interessant læsning, og give forståelse for principperene.
jul 2015
mar 2014
På en totakter kommer benzin/luft ind i cylinderen via en åbning ned til krumtap huset. Når stemplet går opad lukker det for porten og begynder at komprimere. Hvis porten gøres højere for at få mere luft/benzin ind falder kompression.
Hvis det giver mening...
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 113
jul 2015
Større karburator monteret men med problemer