{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.529 visninger | Oprettet:

Johnny R
Johnny R
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71

trim flaps til småbåd {{forumTopicSubject}}

Dette er kun info til andre der kan have samme problem. Jeg har en lille ryds 430 GT med styrepult. Når vi tog af sted 2 mand og skulle plane (især i modvind) stejlede den så meget at det var ret ubehageligt - fornemmelsen af at båden ville tilte bagover var ret kraftig :o) Motoren er monteret med el-trim og trimmet helt ned!
Motor, benzin tank, batteri, styrepult og "kaptajn" gjorde den naturligvis ret tung bagi og det var nødvendigt at bede passageren om at sætte sig ud i spidsen af båden!
Jeg har nu købt et sæt "smart taps" eller trim plader hedder de vist også. De er så effektive at det føles som en helt anden båd - jeg har endda været ude alene og fået den til at plane i modvind uden problemer. Jeg gav godt nok 1600,- for dem, men for mig var det alle pengene værd. Tøv ikke hvis det er samme problem du bøvler med (jeg har ikke aktier i noget firma smiley )

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  trim flaps til småbåd
  • #1   6. jul 2014 ja det er utroligt hvad en smule plastik kan udrette... Jeg prøvede for kort tid siden at pille hydrofoilerne(de vinger man montere på motorbenet af) og så gør båden præcis som du skriver, med at stikke næsen op i himlen.
    så ja der er løsninger på næsten alle problemer

• Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

#2   6. jul 2014 jeg har også prøvet hydrofoiler på en anden motor og båd, og du har ret i at de også kan hjælpe. Rygtet siger så at der tages lidt af topfarten med disse, men det er vel i bund og grund også lige meget, det er ihvertfald en billigere løsning. Men jeg har ikke fortrudt smiley

• #3   6. jul 2014 Jeg har selv en lille styrepultsbåd. Crescent 425 sport. Jeg har også købt smart tabs jeg vil ha monteret. Ikke fordi den stejler særlig meget, faktisk er den i plan næsten inden du får kigget dig om:-) Mit problem er at den vil læne sig til enten den ene eller anden side når den går topfart. Den krænger også ret meget i sving. Håber smart tabs vil løse de 2 problemer og samtidig give en mere stabil sejlads.

Ps. Jeg gav 1200 for mine:-)

• #4   6. jul 2014 Hvor kan de købes til 1200 ?? Jeg mangler til min!

• Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

#5   6. jul 2014 Kim M - jeg har netop været ude og sejle en tur mere, og på min båd har det også hjulpet med de to problemer du beskriver - så det er bare at få dem monteret, det tog mig max 30 min.
    Et 5,5mm bor, en tusch til at mærke huller op med, lidt sealer til hullerne og en skruetrækker - så er det klaret.
    Dog vil jeg råde dig til at åbne pakken (hvis du ikke allerede har gjort det) og tjekke at alle delene er der - det var de ikke i min pakke, og heller ikke i den næste!! Bare lige så du er forberedt på at det kan ske :o)

• #6   6. jul 2014 Jonas J

EFI (Esbjerg Fiskernes Indkøb)
    De koster 1199 lige nu. Sæt fra 30-80 Lb.

• #7   6. jul 2014 Hydrofoils er normalt en løsning man bruger til små både med små motorer, der ellers ville have problemer med at komme op at plane, men på alt andet, er de ikke løsningen, da de udsætter både transummen og motorens ophængsdele for rigtigt meget belastning, det er nemt at forestille sig, når man tænker på fysikken, som jo er kraft gange arm, og da hydrofoilerne jo løfter alleryderst på hele setuppet, skal der overføres alt for mange kræfter, gennem ophænget og ophængsstedet.

Efi er de billigste i Danmark med Smart tabs, og her følges pris og service ikke ad, for servicen er i top hos dem..

http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motorpleje-anoder-motorbeslag-olie-aftapning-osv/smart-tabs.html

• #8   6. jul 2014 det er måske derfor powertrim systemerne altid er revet i stykker når man kigger motorer fra starten af 90erne når man kan se huller fra hydrofoils, tænkte bare at de var slidt pga alder???

• #9   6. jul 2014 Hej Steffen M. Det ved jeg ikke, men det lyder meget sandsynligt, da hele båden, jo bliver løftet/belastet op gennem ophænget, og alt der hører med til det, når man har hydrofoils på..

Jeg ved fra en af mine venners båd, at hydrofoils kan få hækken til at slå revner, han monterede nemlig hydrofoils på sin 40 hp motor, for at få den hurtigere op at plane, når han træk vandski, og efter kort tid, bemærkede han, at hækken slog revner helt ind i siderne af brønden..

Han afmonterede dem, og skærfede nyt glasfiber i revnerne, gav det nyt gelcoat, og den har ikke fået nye revner siden, så det er meget sandsynligt, at synderen var de omtalte hydrofoils ...

Båden er en lille Engelsk Dolphin, som er godkendt til noget større motor, hvor meget kan jeg ikke huske..

• #10   6. jul 2014 arr det er nu også set på ældre både at de slår revner alligevel, vel oftest fordi de tidligere har været overmotoriseret.. eller folk sejler forkert når der er sø

• Levi H
    Levi H Tilmeldt:
    okt 2018

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #11   29. jul 2019 Hvad skal jeg vælge,min Bandholm jolle på 16 fod løfter stævnen voldsomt og virker ustabil ved fuld gas.tænkte på hydrofoil på motor men kan se i fraråder detog anbefaler at montere på hækken af båden

• Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

#12   30. jul 2019 Jeg har kun erfaring med at montere på hækken. Det virker stadigvæk og der er ingen revner i glasfiberen.

• Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

#15   30. jul 2019 Ja - det er mit indtryk at den planer ved lavere fart. Jeg er ikke meget erfaren på vandet men det føles ikke længere som et problem - heller ikke ved lavere fart. Jeg plejer at give den fuld gas og får den op at plane i en fart hvorefter farten faktisk kan tages meget af igen inden den "synker" igen.

Kommentér på:
trim flaps til småbåd

Annonce