6.114 visninger
|
Oprettet:
Propel 3 til 4 bladet {{forumTopicSubject}}
Jeg kan se at der er mange i forummet der har forstand på propeller, jeg har lige købt båd hvor der sidder en ny 3 bladet 15x15 alu propel.
Den passer til setuppet, og rammer klokkerent max omdrejninger.
Men jeg læser i forummet at man kunne få mere økonomi ved en 4 bladet, på bekostning af topfart.
Men skal jeg så vælge en i samme størrelse, når der nu er 4 blade?
Ved søgning på nettet, kan jeg en finde 4 forsellige Solas alu propeller (4blad) som passer på mit AQ280 drev.
14,3x19 - 14,5x17 - 14,8x15 - 14x21
Jimmi
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Du kan få bedre benzinøkonomi ved at gå til stålpropel med 15x13P (i teorien)... jeg har ingen erfaring med volvo så...
Det ser ikke ud til at de har en stål propel i 13p, du må spørge en volvo forhandler...
https://www.volvopenta.com/content/dam/volvo/volvo-penta/master/marine-leisure-engines/for-owners/parts/propellers/Propeller%20Guide.pdf
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
Og jeg er lige glad max fart, jeg sejler kun march da jeg kommer langt omkring med 14 knob, og det er mere økonomisk
Men er der nogen der ved hvilken 4 bladet ALU propel jeg skal erstatte nuværende propel med, hvis den "skal være magen til den gamle"
Er det bare lige ud af landevejen 15x15 i 4bladet også?
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Normalt vil jeg mene at man går 1-2P ned, når man går fra 3 bladet til 4 bladet for at kompensere for dette, men du er nok nødt til at prøve dig frem.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
en 4 bladet holder bedre fat i vandet men hvis din båd sejler og accellererer som du vil have det er det spild af penge at skifte
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Skal propellen bruges til den store båd der er billeder af i din profil ??
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28800/enertia-15-6-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m0070074
Der er også en 15-1/8 x 14p men den kommer du til at miste omdrejninger på så det kan ikke anbefales:
https://www.amazon.com/Mercury-Enertia-3-Blade-Stainless-Propeller/dp/B009CZAI0Q/ref=sr_1_fkmr0_1?dchild=1&keywords=enertia+15+14p&qid=1569516847&s=gateway&sr=8-1-fkmr0
Hvis du får 10% bedre økonomi skal du spare for 7000kr som propelen koster, dvs du skal bruge benzin for 70000kr, du kan regne ud om du nogensinde kommer til at få noget ud af det. Hvis vi antager at du sejler 1km pl liter, så skal du sejle ca 7000km for at spare noget hvis benzinprisen er 10kr/l.
Mvh. Alex
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
Hvor mange omdr ved de 14 knob går den?
Kender du gearingen på drevet?
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
Jeg er lidt i tvivl om alt på nær max omdr og hastighed
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jeg lavede en test med en mercury spitfire alu propel på mit set up. Og syntes faktisk at den havde et rigtig pænt træk i mellem området. Dog mistede jeg væsentlig topfart kontra min Tempest- Plus propel i rustfrit stål. Men Alu propeller er jo heller ikke anbefalet til High Performance setups.
Men jeg tror at en mercury spitfire propel i alu. kunne være noget for dig. Hvis du ikke vil investere i rustfrie propeller.
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
Hvis der ikke er ville jeg kraftigt overveje det, da de 14 knob faktisk er et fart område som vil have stor fordel af ekstra løft i hækken.
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
Jeg har en kammerat der har en 15 x 15 4 bladet i stål. Skal jeg høre ham om du må få lov at teste den?
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
Jeg brugte ca 150 L brændstof på 22 timers sejlads.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Hvis den pt går ved det max tilladte omdrejningstal så er det vel fint,,,. Og fordi din motor ikke spinner så mange rpm. Og det kun er midrange du sejler mest i så tror jeg godt du kan beholde samme stigning. den mister sikkert et par 100 rpm på toppen, men er der ikke plads til det. Og hvis det er en rustfri prop du køber så er det ikke sikkert der er ret mange rpm du mister. De fleste motore har et inter valg som er optimal for motoren. Ved du havde din motors er?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Spar dine penge og brug dem på konen det får du en meget større besparelse af.
Att Kurt .
du kan da overhovedet ikke sammenligne din båd med Jimmi`s og hans hans båd trækker ok og sejler så stærkt han vil have den til med de rigtigt omdrejninger vil det da være 100 % spild af penge at skifte til en 4 bladet
Din båd er en Ørnvik klinkbygget med en lille køl bagerst i bunden og med 40 hk som jå ????? og med det setup troe jeg da slet ikke at du han se nogen forskel MEN istedet for at forsvare din dårlige opgradering burde du da sige sandheden istedet for at resfærdig gøre dit dårlige køb over for konen
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Denne båd vejer 3,5 ton eller endnu mere
Det KOSTER at sejle så store både og en større propel vil gå med lavere omdrejninger JA
og så vil motoren sejtrække og bruge endnu mere benzin Båden sejler 15 knop ???? og er jo ikke en speedbåd
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Det er da fantastisk at du bliver ved ??????
hvis du tager prisen for en 4 bladet i betraktning så vil det tage flere år før den har tjent sig ind HVIS den overhovedet giver nogen besparelse .
Du kan overhovedet ikke sammenligne din lille båd med et skib der vejer flere tons og da SLET ikke hvis skibet sejler med de rigtige omdrejninger så STOP nu med dit
" kloge åge " lort
Hvis Jimmi vil sejle mere økonomisk skal han lade være med at sejle fuld gas ELLER anskaffe sig en mindre båd
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Det er ikke HELT rigtigt HVIS det drejer sig om hurtige både !!
Jeg har testet mine hurtige både med rigtig mange forskellige propeller så jeg vil da påstå at jeg ikke er grøn på området jeg har en 17 fof Thundercraft som går 45 knop med en 3 bladet 21" viper stål
men jeg har testet med 1 lidt højere setup med en 22" high five / 5 blade og der havde jeg den oppe på lige over 46 knop men omdrejninger var alt for lave til at være mere end 1 i båden men det var også kun for fis og ballade .
Jeg har også haft en 20 " 4 bladet men den gik langsommere og en 22 " Raker propel som har lidt længere slanke og tyndere blade her går den også 45 knop + en sjat men den laver mere ballade med chinewak end de andre propeller
men på sådan en stor båd som denne er det spild ag penge at prøve sig frem men det er vi da vist rørende enige om .
Hav en rigtig god afen
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
Hvor i det jeg har skrevet ser du at jeg sammenligner med min båd? Det er som jeg også skriver generelle betragtninger, og udelukkende et udtryk for hvad jeg mener. Hvorfor du mener at jeg er mere "kloge åge" end andre i denne tråd, dig selv incl, er mig lidt en gåde. Om det kan betale sig at købe en anden propel, kommer jo an på mange ting, ikke mindst prisen af propellen. En ting er sikkert, den propel der eungefer perfekt til en båd, kan være elendig til en anden. Feks har jeg lige prøvet en high-five til min egen båd og den var fantastisk i optrækket, men til alt andet var den elendig. Topfarten var 3 knob mindre end min alu propel, og forbruget var Ca 15 procent højere på trods af 1 tomme større stigning. Den havde alt for stort et slip. Vi må bare konstatere at vi ikke er enige, men det behøver vi jo heller ikke at være.
Ha en god weekend.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Du sammenligner STADIG med din lille båd og det kan ikke bruges til en skid !!!
det KOSTER at flytte så mange tons gennem vandet og længere er den bare ikke
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
OK der kan vi godt blive enige langt hen ad vejen MEEEN
Jeg tror bare ikke at det vil blive nemt for ham at " låne " propeller til at teste det med ?
Jeg lånte selv en 21 tommer rustfri stål propel ud til en der skulle " Prøve " den og jeg har kontaktet ham mange gange siden men har har ledt efter den men mener da at han har leveret den tilbage til mig ???? så jeg er da FÆRDIG med at låne propeller ud for det er jo temmelig tydeligt at lige så snart folk har haft tingene mere end i en måner har den skiftet ejer øv øv
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 3 Svar: 21
Jeg mener aldrig at det er spild af tid at blive klogere.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Ja du har ret
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
Kan opfølgende fortælle at jeg har fundet en Solas "new saturn" stainless 15x15 3 bladet propel, hos en forhandler i Sverige til 2600dkr som jeg har købt.
Jeg har snakket med forskellige "propel-folk" og de har alle sagt at jeg ville få mest ud af at købe en tilsvarende bare i stål.
Så nu er der ikke andet for end at vente til sæsonen starter, og krydse fingre
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.339
Du bliver sgu nødt til at prøve din nye propel af i år, med alle de svar i tråden kan vi ikke vente til april 2020
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
Der er mange ting der skal laves, feks har jeg lige skiftet toppakning/slebet topstykket og i samme moment fået fræset sæder og slebet ventiler. Oliekøler og varmeveksler er renoverede og pakket om.
Nu er jeg igang med at rense tanke, og bagefter skal der trækkes nye ledninger overalt og slanger til salt og ferskvand (koldt/varmt).
Kaleshen skal en tur forbi en kyndig og syes og renses, plus meget meget mere.
Jeg bliver først klar til foråret
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
for du kan da ike få pengene tilbage om 6 måneder når / hvis du finder ud af at den ikke duer til dig båd
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Hvad måtte du af med for denne propel
maj 2013
Følger: 12 Følgere: 33 Både: 2 Emner: 14 Svar: 44
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
satte omdrejningerne " ned " og gav alligevel mere fart ???? det lyder lidt forkert ????
Fordelen ved 1 stål proper er at optrækket bliver hårdere fordi den rustfri ikke retter sig ud som en alu prop gør MEN ulempen er så at hvis man rammer en sten med 4000 omdrejninger bliver både prop og 100% sikkert også gearkassen skadet hvor med en alu er der kun en meget lille chanse for at gearkassen tager skade
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
ok og undskyld jeg misforstod og MHT at sejle på sten så taler jeg af erfaring jeg gik på den forkerte side af en bøje i Roskilde fjord fordi der på gps så ud til at være dybt nok hvis jeg bare sejlede TÆT på bøjen MEN det sagde bump bump 3-4 gange og kostede ny prop og ny gearkasse og gearhus
men jeg var skide heldig for regningen blev knap 28,000 og selvrisiko var kun på 5,000 men det var da dyre lærepenge
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
JA på alu propeller er der en gummi vulkanisering som " måske " slipper
men på er stål propel er der no mercy øv øv men såen er det når man vil lege med de store drenge det er DYRT men skide sjovt
der er bare gået lidt for meget POP i at propellen skal være blank men på så stor en båd som denne er de spild af penge men det er jeg sikker at du giver mig ret i
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
Propel 3 til 4 bladet