2.134 visninger
|
Oprettet:
Propel {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Ja jeg ved godt at spørgsmålet er stillet ofte før. men alligevel et.
Jeg har en Evinrude e-tec 75 HK. Som jeg overvejer at finde en ny Skrue /propel til. Er der et par stykker der vil komme med et bud.
Her er årsagerne:
Ved fuld gas sejler jeg med ca. 4300 omdr. og 53 km/t. optimale omdr. ved fuld gas ifølge instruktionsbogen er 4500-5500
Ved havnesejlads bliver jeg ofte nødt til at sætte i frigear for ikke at sejle for stærkt.
Så skal jeg ned i Stigning eller omkreds eller begge dele??
Min nuværende alupropel er 13,25 X 17
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Når du går 1P ned så får du ca 200 omdrejninger mere.
Går du fra alu til rustfri så skal du 1-2P ned i stigning.
Som Thomas sagde, en 13P giver dig 800rpm mere. Går du fra alu til stål så får du ca. -300rpm. Går du fra stål til alu så får du ca. +300rpm. Går du fra 3 blad til 4 blade så får du ca -200rpm.
Læg sammen og ram de ca 5300rpm for din motor.
3-bladet stål propel er lidt mere økonomisk, ca 10% bedre end en alu propel.
4-5 blade er til hvis du skal trække tuber hele dagen ellers gå efter 3 blade...
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 28 Både: 5 Emner: 20 Svar: 760
Er det hastighed ville jeg gå efter noget Laser II i stål, og se om du evt kan få en 13”
Jeg fik tre med hjem i forskellig størrelse da jeg købte min e-Tec HO 150 så jeg kunne vælge den der passede bedst til min båd og det jeg ønskede at få ud af motoren.
sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Jeg har helt sikkert overvejet rustfri men det er mere størelserne jeg er på udebane i.
Jeg er fint tilfreds med topfarten, jeg vil nærmere kunne sejle langsommere i tomgang, ved havnemanøvre og dørge/trolling fiskeri. Det passer vel også meget godt med at gå ned i stigning.?
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Vil i øvrigt mene der er bedre økonomi i en 4 bladet. Ikke under acceleration, men når man kommer op i fart, kan man sejle med lavere omdrejninger end en 3 bladet.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
Det føler som den har fået 10 hk mere og 100 kg lettere båd.
sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Det må jeg prøve at lede efter. Spændende hvad der kan googles frem.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
er du helt sikker på at den kun må køre op til 5500 ??
jeg har en E-Tec 115 HO og den må køre op til 6000 og min forrige e-Tec 115 måtte også køre 6000 rpm
Jeg sejler med en 20 tommer Raker Stål propel PC men har før brugt en 19 tommer Viper og der kørte den max 6000 RPM og havde et hårdere optræk
Min båd er 1 Thundercraft storm 17 fod med topfart 45-46 knop
sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Ja jeg har lige været inde og kigge igen 4500-5500.
Men der har jeg jo også lige et stykke op til når jeg kun kan klemme den op på 4300 omdr. nu.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Hvor gammel er den motor ???
Hvad er det for en båd
hvad er dit mål er det topfart eller accellertion
sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Jeg er klar over at de 4300 omdr. er for lidt, det er sådan set derfor jeg er gået på jagt efter en anden propel for at få flere omdr. og lavere fart i tomgang.
Båden er en gammel Rana 18 fods kabinebåd med en vægt på omkring 800-900 kg måske.
Jeg er faktisk ikke så meget på jagt efter hverken højere topfart eller mere acelleration, da jeg bruger den mest til fisketure og familieture, få gange lidt vandsjov..
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
men HVIS en er SÅ tung så skal du da måske lige tjekke om der ikke er vand under dørken
Min Thundrecraft storm 170 / 17 fod fejer under 400 kg uden motor
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Det er ikke 200 RPM fra MAX men 1200 rpm men hvis båden vejer 8-900 kg er der ikke noget at hente andet end måske lidt bedre brændstoføkonomi for der er da ingen tvivl om at motoren sejtrækker ved 4300 RPM
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#!/step-one
Og 600kg efter dette link:
https://www.sokbat.se/Modell/rana/plast-18
Dertil kommer vægt af motor og udstyr mm. formoder jeg.
Der findes også forskellige link som kan give generel info om propel og design.
http://www.llantrisantdivers.com/propellers.htm
https://boatmags.com/understanding-propellers/
sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Det virker som en særdeles troværdigt hjemmeside.👌🏻
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Det er jo en fin båd med gode muligheder
sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Det er rigtigt at min Rana er opgivet til at skulle veje 600 kg men som med så meget andet så er det ikke helt svarende til virkeligheden. Med motor, benzin ( halv tank), kaleche, hynder og sikkert meget mere kommer min altså op omkring 8-900 kg på foderstofvægten.
Men jeg håber nu stadigvæk på at en ny propel kan optimere sejladsen lidt mere.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Jeg går ud fra at den er længe om at komme op og plane hvis du har flere med i båden ???
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Rana 18 Cabin står angivet til 600kg i denne tabel fra leverandøren. Plus motor, brændstof osv er vi vel på 8-900kg?
http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=217
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
ups det havde jeg ikke set
sorry
Men ok så skød jeg da ikke helt forkert
jul 2007
Følger: 1 Svar: 10
den er født med en 4 bladet 9 1/4x10 jeg købte så en orginal 3 bladet 9 1/4x10 stål skruge til den, og med stålen der går motoren 200-300 rpm MER end med alu'en og jeg sejler 2-3km/t mer med stål'en mvh.søren
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jul 2007
Følger: 1 Svar: 10
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Hvis man har fundet det optimale omdrejningstal ved fuld gas med en 3 bladet stål-propel og ønsker en 4 bladet propel. Så skal man sammenligne kartofler med kartofler, dvs. stål med stål. Og der er det normalt at man skal gå ned i stigning når man vælger en 4 bladet propel, for at holde det samme optimale omdrejningstal på sin motor.
Jeg citere her hvad du har skrevet:
A: født med en 4 bladet 9 1/4x10 (Alu)
B: købte så en orginal 3 bladet 9 1/4x10 (stål) skrue. (du nævner mere fart og fler omdr.)
Punkt B er en bedre skrue til top fart, og vil som stål skrue virke bedre til fart, og få motoren til at gå lidt højre i rpm.
De har jo begge samme stigning så det stemmer jo alt sammen, efter min opfattelse,,,.
Så hvis du skulle have en original (ALU) propel i 4 bladet og ønskede samme omdr. som den en 3 bladet, så skal du ned i stigning på den 4 bladet prop som har et bedre greb i bund til midt området.
jul 2007
Følger: 1 Svar: 10
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://www.youtube.com/watch?v=xcdmIo7ue3k
Hvad med at du opretter din båd så vi kan se hvad du har.
Og så tror jeg at du har læst det omvendt, stål giver mere ikke mindre.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jul 2007
Følger: 1 Svar: 10
men det var også bare at få foretælle hvad jeg opbliver med min lille 20hk'er.
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Propel