60hk johnson hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej Bådgalleri. Jeg er ejer af en dejlig 17 fod crescent 490 sport kabinebåd, hvorpå der sidder en 60HK johnson ( J60ectb )
Hvis jeg søger : j60ectb på google. så ligner det at motor er fra 83. kan det passe?? Nå men det er nu ikke mit spørgsmål.
Hver gang jeg skal lave en kold opstart af motor, så har den svært ved at hoppe igang, og flyder en del benzin ud i vandet. Ligeså snart den har været startet første gang, så springer den igang med det samme. Jeg har lige skiftet tændrør og tænd kabler. Den sejler lidt bedere, men stadig svært ved 1 opstart.
Næste spørgsmål. Min motor sejler ca 25 km/t alene mand ombord. og bruger ca 15 liter pr. 10 km med ~20-25 km/t, hvilket jeg syntes er rigtig skod. at den skal bruge SÅ meget benzin, og samtidig sejle så langsomt. Båden og mig vejer ca 600 KG
Hvis jeg lukker op for gas spjældet på motoren i fri-gear. så laver den MANGE flere omdrejninger, end hvis jeg sejler. er det normalt?
Håber i kan komme med nogle fif's
Tak på forhånd, og fortsæt god dag.
Sådan ligger den i vandet med mig alene ombord.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
For at du kan drive alle heste ud af den sveder, skal du op og have fat i max. omdrejninger. Altså gerne et sted mellem 5000-5600 rpm.
Så enten er din motor meget slidt, hvilket også kan være årsag til dårlig kold start, eller også er der for stor skrue ( stigning ).
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Altså når jeg giver fuld gas fra 0km/t. så hæver båden sig ufatteligt meget foran og sætter røven ned i vandet.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Men din skude kan jo ikke engang sejle 14 knob ved fuld gas, og med kun en mand ombord. Ved godt båden ikke er udformet til hastighed, men den burde kunne meget mere.
Den 17 fods Oldenburg jeg havde, vejede mere end din båd. Og den var også udstyret med en ældre 60HK OMC motor. Max fart med kun en mand ombord, var helt oppe på 32 knob.
Så tag en hurtig komp.test, og se hvor meget guf der er tilbage i motoren, eller om den bare er slidt op. Hvis ikke, så lugter det af en mindre skrue, til du kan komme op i nærheden af 5600 rpm.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Hvor fandt du dog manualen til min motor? jeg kan ikke finde den nogle steder:(
Hvordan tager man en komp. test? Er det noget man kan gøre selv, eller skal jeg have fat i en båd mekaniker som kan tjekke op på min motor?
Jeg vil prøve at sætte en omdrejnings måler på en af dagene ihvertfald.
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Er dit system et af de første jeg nævnte, og det tror jeg det er, så sidder der en kontakt til chokeren i bunden af tændnings låsen, som man aktiverer, hvis motoren er kold, ved at trykke nøglen ind, mens man drejer nøglen, det vil aktivere chokeren, som gør at motoren starter meget nemmere, og den slår selv fra igen....
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Kan feks. købes her.
http://www.saxo.com/dk/johnsonevinrude-outboards-1973-91-repair-manual_joan-coles_paperback_9780893300104
eller her
http://www.kosters.dk/Catalogue/d/EvinrudeJohnson-outboard-48-235-HP-1973?SearchStr=johnson%20outboard
Ellers søg på Google.
Vedr. kompressionstest, så prøv Google eller youtube. Så får du over 7000 indslag.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Der sidder en lille arm på toppen af fjernbetjenings boksen, Og det hjælper også lidt Men stadig svær at starte nogle gange!
#8 Kim. Mange tak igen igen Det vart dog en vild pris for en manual
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Ang håndtaget på fjernbetjeningsboxen er det et gashåndtag der åbner for gasspjældet uden du behøver at have motoren i gear. Det bruges typisk til at forhøje tomgang når motoren er i gang og skal varme op.
Chokerspjældet er sandsynligvis et spjæld der næsten lukker for lufttilførslen og dermed giver en federe blanding. Sagt med andre ord, choker og håndtag på fjernbetjeningsboxen arbejder imod hinanden når du forsøger at starte motoren under normale forhold
Men hvis du har kørt længe på selvstarteren har du muligvis druknet motoren, så kan det hjælpe at åbne for gassen og forsøge UDEN choker.
Håber det giver mening...
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
vær opmærksom for nogle motore (MIN) drukner lynhurtigt hvis chockeren holdes inde længere end 1-2 sekunder under start, i hvert fald her når det er varmt.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Du har en lille elektrisk chokerpumpe ( se vedhæftet pos. 40 )
http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1983/J60ECTB/INTAKE%20MANIFOLD%20AND%20PRIMER%20SYSTEM/parts.html
Denne virker ved, at den sprøjter benzin direkte ind mellem motorens reedventiler og karburatorer når den aktiveres. Og den aktivere du ved at trykke din startnøgle ind. Så skal du gerne kunne høre, at denne choker magnetventil klikker.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Der er ikke indbygget omdr. måler. Så jeg må ud og låne en berørings fri o/m tæller
Er der nogle som ved hvilke tommer'' / stigning etc. den originale skrue skal være på motoren?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
mit gæt er at selvom du monterer en 200hk med den sygeste racerskrue, så får du ikke det skrog op på mere en de 14-15 kn, den smider bare røven nedad indtil den rammer bunden eller til stævnen rammer et rutefly.
glem fart i den "hygge,slappe nydnaturen" båd du har nu. Tøf afsted på 1/2 gas, du mister måske 1-2 kn, men sparer 75% benzin. Og så køv en lille racer hvis fartdjævelen overmander dig
undskyld den lange stil
(hvis den har flad bund agter - så tager jeg det hele tilbage - prøv med smarttabs)
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
Synes, ud fra billedet, at skroget minder mere om et deplacement skrog. Er det tilfældet, er det som de andre har været inde på, nok ikke muligt at få meget mere fart på.
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Så hvis du vil sejle stærkt, er der kun en udvej, sælg denne, og køb en båd med planende skrog....
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Vores agter er næsten flad bund.
60hk johnson hjælp