Volvo Penta - 4 cylinder (B20) {{forumTopicSubject}}
Hej bådmotor folk,
Jeg er over det sidste år faldet pladask for den uopslidelige 4 cylindere Volvo Penta (VP) motor og har handlet flere B20 osv. den senere tid. Nu har jeg købt en motor som jeg er meget usikker på...ikke på om den køre godt eller hvilken båd den skal i for det har jeg styr på. Men jeg er simpelthen i tvivl hvilken VP model det er. På blokken står der B20 men den er monteret med dobbelt Solex 44PA1 karburator og det er der jo flere modeller der er. Så hvordan konkludere jeg om det er en BB115, en AQ115, en AQ125, en AQ130 eller eller? Hvad skal jeg se efter og hvor?
Håber du / I kan hjælpe mig.
På forhånd tak
Hasse
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Men de blev så lavet i tre modeller i.h.t. manualen.
AQ130A, AQ130B og AQ130C.
Hvor A og C modellen stort set er ens med 130HK, hvor B-modellen kun er opgivet til 115HK.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
pft Hasse
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 26
Hvis en B20 motor er født som marinemotor, vil det stå Penta i stedet for B20.
Om den så skal betegnes som AQ det ene eller det andet, kommer an på antal karburatorer og knastens skarphed. Som regel en D-knast.
Ang. hypheste.. Som bilmodel er A modellen med 90hk. B modellen er med 100hk og C modellen med 119hk F modellen er med 130hk og den har elektronisk indsprøjtning.
Vh. 2rb1
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Og her af var E og F model med D-knast, og efter 1974 kom K-knasten.
Og B20A havde 90HK, B20B 118HK, B20D1 105HK, B20D2 110HK, B20E1 130HK, B20E2 135HK og B20F 125HK
aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
Tak for jeres input. Nu har jeg gennemgået diverse gamle Penta AQ kataloger og er 99% sikker på at jeg har identificeret modellen til en AQ 130 USA pga indsugningsfilterne (2 seperate). Lyder det helt skævt?
Jeg har talt med en gut der har været hos Volvo Penta på Marstrand og han mener ikke at markeringen med B20 på blokken er et sikkert tegn på at den er født til en bil marine da Volvo ret hurtigt indså at der ingen grund var til at skelne men jeg har ingen anelse om det er sandt.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 26
aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Lugter mere som et serienummer på blokken.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
4969 står der på alle de B20 motor blokke jeg har været i nærheden af - det er støbt i. Det ser også ud som om talle 15 er støbt i men 1447 er hugget i.
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
jun 2017
Følger: 1 Svar: 1
Efter første søsætning efter jeg kom hjem med den, startede den fint, kørte i tomgang i 5 min. Sejlede fint ud af havnen ved 1500 omdrejninger. Når jeg så begyndte at gasse op, satte den ud (og gik ud).
Når den var i tomgang kunne den sagtens gasse op til over 3-4000 omdrejninger. Når den blev sat i gear og jeg gassede op, satte den ud.
Jeg kiggede på benzinfilteret mens motoren kørte, beholderen blev aldrig fyldt med benzin – fremløbet var meget sporadisk – nærmeste sprøjtende ind dråbevist. Bør filterbeholderen ikke være fyldt op?
Nogen der kan hjælpe?
jan 2018
Følger: 1 Svar: 1
Det kan nemt være et karburator problem. Måske ved acceleretions pumpen på siden. De tære væk og skal skiftes.
feb 2018
Følger: 1 Svar: 2
Jeg kigger nemlig på en skøn Furuholmen båd med en B20’er. Sælger tog den op sidste sommer (2017) og har den stående på land. Nu har han så lige kigget lidt på motoren og konstateret at der er vand i olien... Ville det skræmmer jer garvede Volvo Penta drenge?
Mvh. Peter
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 4 Svar: 7
Volvo Penta - 4 cylinder (B20)