Mangler trækkraft {{forumTopicSubject}}
Hey derude...
Jeg har en Fletcher 16 fods fra omkring 90 med en Mercury 100HK også fra omkring 90.
Jeg synes at den mangler lidt trækkraft og har prøvet at søge lidt information omkring emnet.
Jeg har ladet mig fortælle af en Mercury mekaniker at min motor er en "øko" motor idet kan sejler på 2 cylindere op til ca. 2000 omdr hvorefter den tager de sidte 2 karburatorer med. Så den vil aldrig blive voldsom i optræk. MEN MEN.... Jeg har en kammerat med en 15 fods styrepultsbåd med 60hk og han kan lige så stille sejle fra mig og er meget hurtigere oppe at plane end jeg er. (Ved godt man ikke kan sammenligne det 100%.)
Jeg vil bare mene at jeg sagtens ville kunne hente ham i fx. topfart.
Jeg har først prøvet at sætte en skrue på med 17 i stigning i stedet for den med 19 som sad på. Synes bare ikke det har hjulpet noget. Jeg har tjecket at den gnister på alle tændrør og den starter og går også meget fint. Der er yderlig taget kompressionsmåling på den og alt så fint ud.
Er der nogen er jer som kunne have en ide til hvad der kan være galt inden jeg sætter den til mekaniker og kaster en mindre formue efter den...
feb 2004
Følger: 1 Både: 2 Emner: 15 Svar: 65
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 16 Svar: 107
Jeg sejler lige omkring 40 miles ved fuld gas.... Og vil mene at jeg burde kunne hive ca 10 miles mere ud af den, og få et mere voldsomt træk i accelrationen.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
der snakkede jeg med en marinemekaniker der fortalte hvordan jeg skulle justere karburatorerne.....(på alle kaburatorerne skal luftskruen stå 1½ omgang åben på en 90hk) og efter jeg justeret den på plads fik jeg optræk og 4 knob ekstra..
under alle omstændigheder skal luftskruerne stå ens, om det også er 1½ omgang åben på din ved jeg desværre ikke
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2006
Når den bare får fuld bundgas kan den lige komme op på 5000 omdr. Men det er som om der mangler en del træk kraft i den. Vi var ude her i weekenden, og den havde virkelig problemer med at trække en 3 personers banan med 2 mand på ud af vandet, og det kan jo ikke være rigtigt med 100 hk. vi var 2 mand i båden.
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 15
Jeg trækker 5700 omdr med 90 hk 2-takt og 19" skrue.
OK båden er en lille smule lettere..
Få den checket hos et godt værkstd.
/Troels
jul 2006
Dvs den kun har gået på 3 cylindere.
Da den nye arm blev monteret blev den sku vild igen.... Utroligt jeg kunne overse det....
Mangler trækkraft