{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.188 visninger | Oprettet:

Johnny R
Johnny R
Tilmeldt:
27. jul 2013
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71

genmontering af dødemands knap {{forumTopicSubject}}

jeg kan se at dette gas håndtag tidligere har været udstyret med en dødemands knap. Men hvor skal jeg lede, eller hvad skal jeg gøre for at få det i funktion igen?
Som det er nu, sætter jeg bare nøglen i og starter motoren uden problemer.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fill hole in bathroom tile, fix 2 electrical sockets 500 kr.
  • Vask næsten stoppet på badeværelset 695 kr.
  • Hjælp til at hænge TV, soundbar, lamper og malerier op. 1.849 kr.
  • Sætte indfatninger og fodpaneler 3.225 kr.
  • Help build ikea bed 850 kr.
  • Hjælp til skift af stikkontakt og afbrydere uden jord. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  genmontering af dødemands knap
  • #1   8. apr 2014 den sidder mellen stel og sort gul inde i boksen

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #2   8. apr 2014 så du mener der er pillet ved disse ledninger?

  • #3   8. apr 2014 når du slukker en benzin motor som regel laves der en forbindelse mellem stel og spolen så det der faktisk sker når du slukker er at tænding forsvinder så du skal bare finde den ledning som gør dette pt og sætte din dødmandsknap i mellem

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #4   8. apr 2014 Jeg får skruet lidt på det i weekenden og vender tilbage hertil. Foreløbigt tak.

  • #5   9. apr 2014 Tror næsten at du bare mangler den bøjle som skal klikkes på der hvor tændingsnøglen sidder. Man slukker motor ved at ligge sortgul ledning på stel.

  • #7   9. apr 2014 Som Mekanikles skriver, din dødmandsknap er der stadig. Du mangler bare den bøjle/gaffel der skal trykkes ind over "fatningen" omkring din tændingsnøgle.

    Det håndtag er designet til at kunne bruges med og uden dødmandsknap.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #8   9. apr 2014 Så starter jeg med at finde bøjlen/gaflen og ser hvad der sker ved det smiley

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #9   10. apr 2014 Inden jeg går alt for langt skal jeg lige bede om hjælp til hvor vidt jeg er blevet vildledt eller ej. Jeg fik besked om at ved opstart af kold motor skulle jeg trykke start nøglen helt ind i et stykke tid - derved ville der blive pumpet benzin igennem systemet!
    Men som jeg ser de dødemands "gafler" jeg kan finde - ser det ud som om at netop hele den sorte ring med startnøglen i, bliver holdt helt i bund!


  • #10   10. apr 2014 tryk på nøglen aktivere choker ,, det har ikke noget med dødemandsknappen at gøre selv om de sidder samme sted

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #11   10. apr 2014 okay. Men skal nøglen, eller der hvor nøglen sættes ind ikke trykkes ind for at sætte dødemandsknappen på?

  • #12   10. apr 2014 nææ man klikker normalt bare bøjlen på.. nøgle eller ej

  • #13   11. apr 2014 Hvis du klikker på det første link jeg sendte, kan du nederst på dette link, se hvad der elektrisk sker af forbindelser, når du drejer nøglen og når du trykker nøglen ind. Hvis du bare sætter nøglen i, og trykker den ind, vil der ikke ske en prut. Men først når du drejer nøglen med uret og tændingslåsen når sit første "hak", så kan du ved at trykke nøglen ind, aktivere motorens choker pumpe. ( se nedenstående link pos. 36 ). Nu sprøjtes der benzin direkte ind efter karburatorerne. Drejer du nøglen yderligere med uret, samtidlig med du holder den inde, aktiveres startmotoren. Når motoren starter, skal du ikke længere trykke nøglen ind. Men hvis den er ved at dø ud under opstart, kan du altid lige trykke på nøglen så den får lidt ekstra choker juice at leve af. Når du først har prøvet det et par gange, er det faktisk ret nemt.
    http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0071269&path=BRP~A0000022~M0004094~M0004244~M0004249~C0071269&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

    M.h.t. din dødmandsknap, ja så er det jo sådan en fætter her du skal bruge.
    http://www.halemarine.com/index.php?cPath=288_300&main_page=product_info&products_id=5372
    Men efter som du kan starte motoren uden den er sat i, ja så skal du nok lige have gas/gear boksen af, og se om ikke denne dødmandsknap forbindelse er blevet afmonteret.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #14   11. apr 2014 Søren L skriver at dette håndtag er designet til at kunne virke med og uden nøgle - hvordan hænger det sammen?
    God grundig forklaring fra Kim C. Jeg skilte det ad og så at der kun var 6 ledninger i mit og ikke 8. Billedet viser farver og placering af dem.
    Der er ikke andet indvendigt end neutral sikringen via sort/gul ledning - alle andre ser ud til at fortsætte til motoren, hvor den gul/røde veksler til sort efter monterings stikket.
    Jeg har svært ved at se der i det hele taget er mulighed for at tilkoble en dødemands knap......
    Nu er jeg spændt på hvad I siger til dette!


    profilbillede
  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #15   11. apr 2014 og så lige billede af det åbnede håndtag

    profilbillede
  • #16   12. apr 2014 tag lige et billede fra den side hvor knapperne sidder.

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #17   12. apr 2014 sådan et her?

    profilbillede
  • #18   12. apr 2014 Selve låsen i tændingslåsen kan du jo trykke ind, og så er den fjederbelastet ud igen. Men hvad med den udvendige "bøsning" som låsen kan køre frem og tilbage i, kan du trække den lidt ud, eller sidder den helt fast ?

    For på siden af din gas/gear boks, er der jo et fint rundt mærke, der viser dødmandsknap m/wire. Men hvis ikke den ovenstående "bøsning" kan trækkes lidt ud, er det en anden tændingslås der er kommet på.
    For OMC gas/gear boksene findes også med dødmandsknappen på siden. Altså ca. hvor det runde klistermærke sidder på din.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #19   12. apr 2014 Dette er et skud i tågen:
    Kan det tænkes at dødemands bøjlen trykker ind på knappen med nøglen og derefter afbryder eller kortslutter når den trækkes af og knappen springer ud via fjederbelastningen. Men at den kun kortslutter/afbryder på denne måde og ikke når den som nu, allerede er i yderpositionen.
    Dermed vil den have dobbelt funktionen som Søren L tidligere beskrev!?
    Jeg har endnu ikke været ude og tjekke om jeg kan rykke den udvendige bøsning - men mener ikke jeg kan.


  • #20   12. apr 2014 Hmmmm..........kender ikke denne dobbelte funktion, hvis den findes.

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #21   12. apr 2014 Jeg prøver begge dele imorgen.

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #22   13. apr 2014 Jeg har nu prøvet begge dele. Det er ikke muligt at trykke eller trække i andet end "nøglehullet" (altså trykke for at give choker) Så for mig at se kan det godt være rigtigt at en anden cylinder er monteret på et tidspunkt. Den omtalte dobbelt funktion kan jeg ikke rigtigt gennemskue på denne model - men der er selvfølgeligt en rimelig chance for at jeg tager fejl smiley
    Den nemme løsning vil nok være at købe en ny dødemands knap og montere ved siden af.


  • #23   13. apr 2014 Prøv at find eller lån en dødmandsknap der passer på den tænding du har inden du bygger noget om.

    Selvom jeg har en nyere Evinrude E-tec er det den samme model jeg har som tændingslås.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #24   13. apr 2014 Ja, det var fristende at prøve. Et sæt med forskellige i koster omkring 80 kr. Og virker det ikke har jeg reservedele til en ny. Det er det jeg gør smiley

  • #25   13. apr 2014 Jammen hvis der ikke er noget der kan bevæge sig frem og tilbage til at sætte en lille rød wire til dødmands funktion fast til, så giver det jo ingen mening at sætte en på. For så findes dødmandsknappen bare ikke, grundet tændingslåsen er blevet udskiftet med en anden type.

  • #26   14. apr 2014 Kim C. Min tændingslås er umiddelbart fuldstændig magen til, og der er der dødmandsknap i. Det er en gaffel der trykkes ind over fatningen omkring tændingsnøglen og trykker den del som nøglen sidder i ind.

    Jeg kan vælge at undlade den og stadig starte min motor, eller jeg kan montere den og motoren standser hvis jeg fjerner den.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #27   14. apr 2014 Søren, har du mulighed for at lægge et billede ind med gaflen monteret.

  • #28   14. apr 2014 Desværre ikke. Er ikke i nærheden af min båd før om tre uger.

    På det vedhæftede billede er det den øverste til venstre som passer.


    profilbillede
  • #29   14. apr 2014 Tror det er dette her du søger.
    http://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=OMC5005801


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #30   14. apr 2014 så er problemet løst.
    Som tidligere beskrevet af flere af jer har denne box allerede funktionen indbygget.
    Dobbelt funktionen fungerer enten med eller uden dødemands knap!
    Uden dødemands knap monteret:
    Nøglen sættes i (pos.0) og drejes et hak (pos.1) så olie lamper mm kontrolleres. Drejes der endnu et hak (pos.2) starter motoren og nøglen vipper tilbage til det første hak (pos.1) efter opstart!
    Med dødemands knap monteret:
    Nøglen sættes i (pos.0) og drejes et hak (pos.1) så olie lamper mm kontrolleres. Drejes der endnu et hak (pos.2) starter motoren og nøglen vipper tilbage til det første hak (pos.1)!
    Når dødemands knappen så fjernes hopper nøgle cylinderen ud til yderposition samtidig med at den automatisk drejes det sidste hak tilbage til (pos.0)
    Og motoren slukkes!!

    Den røde dødemands knap trykker cylinderen ind så den er plan med resten af cylinderen. Chokeren pumper når man trykker på nøglen så den går ca. 4 mm yderligere ind i selve cylinderen. Altså under plan med dødemands knappen!

    Jeg håber forklaringen gav mening. Jeg takker for den tid I har brugt, jeg fik lært en masse smiley


  • #31   14. apr 2014 Super.............så blev den ged barberet.

  • #32   14. apr 2014 Super. Godt at høre. smiley

Kommentér på:
genmontering af dødemands knap

Annonce