6.410 visninger
|
Oprettet:
2 T påhængsmotor går ud i tomgang {{forumTopicSubject}}
Halløj
Jeg har netop erhvervet mig en båd, 18´ med Johnson 2T, 60 HK fra ca. 1990. Den starter fint, og kører fint for lave omdrejninger ud af havnen. Efter 20 min, hvor den har fået lov at lave noget, kommer jeg tilbage, og når jeg sætter den i tomgang under havnemanøvre, går den i stå. Hvad kan det skyldes?
Hvilket blandingsforhold olie/benzin, skal sådan en motor have?
Mvh Thomas
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
aug 2019
Følger: 2 Følgere: 35 Emner: 14 Svar: 24
aug 2006
aug 2006
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Hvis der er en justerings skrue til tomgangs blandingen kan det være en fordel at den er justeret til en lidt fed blanding i tomgang. Sådan lige før den går i hoste/ ala firtakt mode, altså lige der hvor blandingen er lige ved at blive for fed. Det var min erfaring med en 115hp Mercury. Mercuryen havde også et andet problem med en så kaldt idle stabilizer som havde ry for at skabe problemer, og det gjorde den på min, så den blev fjernet. Idle stabilizeren justerede på tændingens tidspunktet hvis omdrejningerne kom ned under et bestemt nummer, såden omdr gik lidt op. Men min kunne finde på at gørre det modsatte, så pillede dimmeren af og fik kontrol over motoren igen.
Men kender ikke din model i detaljer så det er kun et foreslag
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.377
Ellers ville jeg foreslå fgl rækkefølge:
1) Nye tændrør
2) GRUNDINDSTIL dine karburatorer.
På hver karburator er en BLANDINGSskrue, den skal skrues forsigtigt ind og derefter 1½ gang ud, så er de grundindstillet. Evt giv dem en ekstra ½ omgang jf Thomas forslag ovenfor.
På den armforbindelse der åbner for spjældet justerer du tomgangsHASTIGHEDEN. Du kan prøve at skrue den lidt ekstra op, men ikke for meget, så bliver den svær at få i gear.
3) rens karburatorerne. Ideelt set skille dem ad, rense dem i ultralydsrenser eller brug carb spray, evt lad dem ligge i citronsyre (den du bruger til fiskefilet'en). Køb evt rep sæt med nye Oringe og pakninger.
Er du ikke til at skille dem ad så skru i det mindste svømmerhuset af og blæs dyserne igennem.
4) Lån en kompressionstester og check kompressionen. Ikke så vigtigt hvad kompressionstallet siger, mere vigtigt det ikke varierer mere en ca 10% fra den ene cylinder til den anden
aug 2019
Følger: 2 Følgere: 35 Emner: 14 Svar: 24
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
aug 2006
apr 2007
Følger: 2 Svar: 1
Husker du at åbne for luftskrue på tanken?? Nogle glemmer det og den dør??
Tag karb af , koppen af bunden rens den trykluft igennem, se om der evt er tomgangsdyse i og rens den......men mange 2T kan ikke gå tomgang i længere tid da de får for meget olie i blandingen og tændrør bliver vådt....Hilsen Mogens- Frederikshavn
2 T påhængsmotor går ud i tomgang