8.371 visninger
|
Oprettet:
Evinrude E-TEC 50 hk info ??? {{forumTopicSubject}}
er der nogle der kan sige noget om sådan en motor , er det godt eller skidt , skal man kun gå efter 4 takt eller hvad og hvorfor.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Støjsvag
Lavt brændstofforbrug
Miljøvenlig
Ingen lugt
Ulemper ved 4-takt:
Høj vægt
Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
Har meget ofte tandrem som skal udskiftes ved et vis interval
Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
Lav vægt
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
Støjer meget
Der skal tilsættes 2-takts olie
Lugt fra udstødning
Højt brændstofforbrug
Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges heller ikke mere)
Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, OptiMax, TLDI)
Lav vægt
Miljøvenlig
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Støjsvag (måske lidt højere end en 4-takt)
Lavt brændstofforbrug (måske lidt højere end en 4-takt)
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, OptiMax, TLDI)
Der skal tilsættes en speciel 2-takts olie (som ikke er helt billig, men det skulle være forholdsvis lidt olie de i blander)
Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt
Støjer lidt mere end en 4-takt
Derudover findes Mercury/Mariner Verado som er en 4-takt med kompressor og intercooler (og derudover elektronisk gear/gas) som skulle gøre den konkurrencedygtig mht. en 2-takt'ers fordele, som en 4-takt'er normalt halter efter med! Dvs. en 4-takter med alle fordelene fra 4-takt og 2-takt
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 646
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 70 Både: 6 Emner: 11 Svar: 421
Min gamle Suzuki DF 115, )1950,cc.) kunne følge en Evinrude E-TEC 115 i acceleration,indtil ca 40 knob,og det må da siges at være godt nok for en "gamle"4 takts. ( ps,ens både.)
http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/1229-vandski
Mvh Leif H.
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
men hvis du skal vælge en 2-takt og det er en ny du gerne vil have syntes jeg os du skal kigge lidt på en tohatsu tldi 2 takt der er med direkte insprøjtning ligesom e-tec.
de kører super fint og er med kompressor!
den larmer ikke særligt meget!
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
selvom det er en mega god motor;)
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
http://www.tohatsu.dk/Tohatsu_tldi50.htm
gå ned i højre hjørne og tryk bruchure download og læs lidt om den
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Så en morderne 2 takter kan bestemt godt være med..
Den første gode 2 takter, er den lidt aldrende Evinrude/Johnson Fitch, fra 2001 og frem, fremstillet af Bombardier, og det er vigtigt, for modellen før den, hed også Evinrude eller Johnson Fitch, og de 6 og 8 cylindrede udgaver af den motor, ruinerede Evinrude, derefter købte Bombardier Evinrude/Johnson, og fremstillede den nye udgave af Fitch, som er en super stærk og god motor, den er med direkte indsprøjtning, seperat olietank osv., og den er extrem nøjsom med dråberne, både benzinen og olien, og så har den bundtræk så det det gør noget.. Jeg har selv haft denne model, og senere en E-tech, så jeg har lidt at have begejstringen i .... De morderne 4 takter, er dejlige, de er også meget økonomiske med dråberne, men koster noget mere i vedligeholdelse... Jeg har selv pt. en 125 Mercury 4takt, den er mere tyst ved lave omdrejninger end Evinrude´s indsprøjtningsmotorer, men når den får nogle snoninger, så larmer den såmænd ca. det samme, og benzin-forbruget er ca. det samme.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 70 Både: 6 Emner: 11 Svar: 421
Hvis du ser i min profil,vil du se at jeg har sejlet med Tohatsu 115 TLDI,siden 2008.
,først på min Finnsport 500 ( ca 57 knob.) og da jeg solgte båden,flytte jeg den over på min Thundercraft, (ca 44/45 knob.) en virkelig god motor,godt bundtræk,og en fedt acceleration. TOP
Har nu skifte motor igen til en Suzuki DF115.( model 2013 2044,cc.) da jeg godt kan lide dens rolige motorgang+dens jævne træk helt ud i RPM.
Ps, Michal b.
Hvis du skal have en motor der kan tåle at blive belastet max,og ikke taber"pusten" så skal du købe Tohatsu 50 Hk TLDI.
Klassen der heder Zapcat,sejler med Tohatsu 50 TLDI.
http://www.youtube.com/watch?v=6PpUDTZfWY0
Mvh Leif H.
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
P.S nu må det gerne snart blive sommer..
apr 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Evinrude E-TEC 50 hk info ???