Skæv sejlads med Smart tabs {{forumTopicSubject}}
Jeg har oplevet et mærkligt problem, som jeg ikke lige kan regne ud hvorfor sker..
En af mine venner ønskede Smart tabs på sin båd, da han ville problemet med en højt løftet snude til livs, når han gav gas..
Vi købte et sæt og monterede dem på hans båd, det tog ca. en halv time, og derpå kom den i baljen, så vi kunne teste den..
De virkede helt efter hensigten, og holdt snuden nede, når han gav gas, men når båden kom op at plane, hvad den gjorde på den halve tid af det den plejede, så hævede styrbords side af båden sig ca 20 til 30 cm, i forhold til bagbords side, men kun når den planede, ellers lå den fint og lige ved langsommere sejlads....
Jeg mistænke med det samme, at de 2 tabs ikke var sat i de samme trimhul, men det var de, de var begge i hul nummer 3, ud af de 5 trimhuller, altså i midten, og jeg tjekkede også efter at de var monteret ens, og jeg kunne ikke finde nogen forskel, og alt sad korrekt..
Jeg tog stemplet af begge flabs, og tog en sejltur, og nu lå den helt lige i vandet sidevers, både ved langsom sejllads, og når man planede..
Jeg prøvede så at sætte begge stempler i anden inderste hul, for at se om det lidt mindre tryk, ville gøre nogen forskel, men den opførte sig desværre igen som under første tur, så vi besluttede at tage hjem, og måle det hele ud, bla. trykket på stemplerne, for at se om vi havde fået 2 forskellige stempler.
Men de krævede begge helt ens tryk, for at kunne trykkes sammen, og derpå målte vi igen klappernes placering ud, for at se om vi havde overset noget, men de sidder begge fuldstændig korrekt og ens..
Er der nogen der har et bud på hvad pokker det så kan skyldtes ?
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Og da Smart tabs jo er selvjusterende, så burde den jo rette sig selv op, skulle man mene . . .
Jeg har lige et spørgsmål mere, det er angående hans Mercury 125 2+2 motor, dens trim og tilt ser ud som på billedet, og jeg forstår ikke helt systemet, for i mine øjne ligner det kun et tiltsystem, se vedhæftede pic..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
man kan sige den har trim fra 0 til ca 75gr hældning
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg har tænkt den tanke, at den ene støddæmper kræver højere tryk end den anden for at trykkes sammen, det skal jeg have målt.
Her er et pic af monteringen, som det kan ses, så kan de ikke monteres optimalt, ca. 10 cm fra kanten, pga. transummens opbygning...
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
som tager sig af trimmet, når motoren når ned til de 2 stempelarme..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Det kan næsten kun være fordi, at den ene støddæmper kræver mere tryk end den anden, for at blive trykket sammen...
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Det er 80lbs dæmpere på, og de løfter så meget, at bunden næsten kommer fri af vandet, og så passer det godt med, at propellens modsat-rettede kraft, får den til at trykke venstre side af båden nedad..
Jeg har snakket med Marineforhandleren, hvor de er købt, og er er helt ualmindlige hjælpsomme, og de ombytter dæmperne med 40 lbs, så kan vi teste om det afhjælper problemet...
Jeg skal nok skrive i tråden, hvordan det gik, når vi har testet de svagere dæmpere..
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
måske det er noget det samme der sker her. prøv at trimme motoren lidt op.
min stopper lige med det samme når jeg får den trimmet lidt..
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Det kan ikke trimmes væk, det skyldtes nemlig at dæmperne er 80lbs, og at de ikke kan monteres langt nok ude ved siderne af båden, pga. hækkens opbygning, og de løfter båden så langt op, at begge sider kommer fri af vandet, og så vil propellens modsat rettede kraft, naturligvis presse venstre side ned, da propellen er højredrejet.
Firmaet vi købte sættet hos, er meget hjælpsomme, og har sendt os 2 stk 40 lbs dæmpere, og dem afprøver vi torsdag, hvis vejret tillader det..
Jeg har lavet en primitiv tegning, for at forklare hvorfor båden gør som den gør..
Men ellers mange tak for dit indslag, selvom det desværre ikke kan løse vores problem..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Så det er vigtigt at vide, når man køber Smart tabs, at kan man ikke montere dem så langt ude som fabrikanten foreskriver, så skal man købe et sæt med svagere dæmpere, for at udgå de problemer min kammerat rendte ind i..
Jeg kan klart anbefale at man tilkøber et sæt PR500, de gør det noget nemmere at håndtere båden på lav vand, da man så kan hæve tabsene med et klik, så de ikke graver sig ned i bunden..
mar 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Og det vidste sig senere, at servicen var i top, da vi rendte ind i problemer..
http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motorpleje-anoder-motorbeslag-olie-aftapning-osv/smart-tabs.html
Prøv at tjekke PR500 ud, evt. inde på YouTube, de er et godt tilkøb, da man jo ikke kan hæve tabsene, når man skal ind på meget lav vand, og det kan give problemer med at de rammer bunden, og graver sig ned..
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
Att. Brumme
Hvad er afstanden mellem tabs'ene på det pic af din vens båd?
Har lige været igang med at måle lidt ud til monitering af smart tabs på båd og jeg kan bedst montere lidt ligesom på dit pic. Afstanden fra tabs til tabs vil ikke blive mere end godt 40 cm. Synes det bliver for lidt??
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Men jo tættere de kommer på de af fabrikanten anbefalede mål, jo bedre vil de virke, men kan man ikke det, så må man nøjes, med den afstand man kan få.
Uden at have målt på min egen og min ven´s båd, som er samme fabrikat og model, så vil jeg tro, at afstanden mellem tabsene er mellem 50 og 60 cm.
Med mindre afstand, vil de have tendens til at løfte båden højere op i vandet, og dermed give den tendens til at vælte til siden, modsat propel-rotationsretningen, men det afvirkes, med svagere dæmpere...
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
Prøver lige at tá et pic af hækken.
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
Det er de sidste 33cm på ud mod siderne af båden der knækker lidt fremefter, så placeringen er jo go fin. Tænker bare at tabs'en skal være helt lige på hækken mht de styrefinner der er på undersiden. Der er en forskel på 1cm på de 22cm trimpladen er.
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Så det ville jeg ikke have nogen problemer med personligt.
Og skulle det være, så kan det ikke tage lang tid, at fremstille et par kiler, så de kan monteres helt lige i forhold til længderetningen, men som sagt, jeg tvivler på, at det betyder noget som helst...
nov 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 10 Svar: 114
Tak for hjælpen Brumme:-)
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Skæv sejlads med Smart tabs