{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.427 visninger | Oprettet:

Skæv sejlads med Smart tabs {{forumTopicSubject}}

Jeg har oplevet et mærkligt problem, som jeg ikke lige kan regne ud hvorfor sker..

En af mine venner ønskede Smart tabs på sin båd, da han ville problemet med en højt løftet snude til livs, når han gav gas..

Vi købte et sæt og monterede dem på hans båd, det tog ca. en halv time, og derpå kom den i baljen, så vi kunne teste den..

De virkede helt efter hensigten, og holdt snuden nede, når han gav gas, men når båden kom op at plane, hvad den gjorde på den halve tid af det den plejede, så hævede styrbords side af båden sig ca 20 til 30 cm, i forhold til bagbords side, men kun når den planede, ellers lå den fint og lige ved langsommere sejlads....

Jeg mistænke med det samme, at de 2 tabs ikke var sat i de samme trimhul, men det var de, de var begge i hul nummer 3, ud af de 5 trimhuller, altså i midten, og jeg tjekkede også efter at de var monteret ens, og jeg kunne ikke finde nogen forskel, og alt sad korrekt..

Jeg tog stemplet af begge flabs, og tog en sejltur, og nu lå den helt lige i vandet sidevers, både ved langsom sejllads, og når man planede..

Jeg prøvede så at sætte begge stempler i anden inderste hul, for at se om det lidt mindre tryk, ville gøre nogen forskel, men den opførte sig desværre igen som under første tur, så vi besluttede at tage hjem, og måle det hele ud, bla. trykket på stemplerne, for at se om vi havde fået 2 forskellige stempler.

Men de krævede begge helt ens tryk, for at kunne trykkes sammen, og derpå målte vi igen klappernes placering ud, for at se om vi havde overset noget, men de sidder begge fuldstændig korrekt og ens..

Er der nogen der har et bud på hvad pokker det så kan skyldtes ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning til en loftlampe 300 kr.
  • udskiftning af opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Vaskemaskine gider ikke centrifugere/tømme vand. 1.100 kr.
  • Ophæng af 2 rullegardiner 450 kr.
  • Skift af toiletbræt 500 kr.
  • Light wall mounting and drilling for hanger and install washing machine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skæv sejlads med Smart tabs
  • #1   7. sep 2013 Har lidt samme problem med min. Men har hydrauliske trim på. ....over 22 kn kan den finde på at ( vælte) til.siden . Har fundet ud af at det er fordi den kommer for meget ud af vandet( for højt) og derved mister sin sidestabilitet. Måske din ven har mere vægt i den ene side og derfor ligger den sig ned....

• #2   7. sep 2013 Nej, og den er ikke sidetung, og problemet er der ikke ved hverken langsom sejlads, eller ved nogen hastigheder overhovedet, når man afmonterer stemplerne til systemet.

Og da Smart tabs jo er selvjusterende, så burde den jo rette sig selv op, skulle man mene . . .

Jeg har lige et spørgsmål mere, det er angående hans Mercury 125 2+2 motor, dens trim og tilt ser ud som på billedet, og jeg forstår ikke helt systemet, for i mine øjne ligner det kun et tiltsystem, se vedhæftede pic..

profilbillede
  • #3   7. sep 2013 ..samme som min.. trim er indbygget.. hvis man f.eks vil lave vandsøjle så trykker min sammen igen. den kan ikke blive oppe ( sikkerhed for overbelast ) men er den hævet helt op kan man hænge 2-300kg i benet uden den synker

man kan sige den har trim fra 0 til ca 75gr hældning

• #5   7. sep 2013 Nej, vi har tænkt den tanke, og stille tabs´en i venstre side et hul ud, for at få mere løft i den side, men det strider mod hele idén i smarttabs, og det kan igen give problemer med langsom sejlads, for der udviser den ingen problemer med at hælde til venstre..

Jeg har tænkt den tanke, at den ene støddæmper kræver højere tryk end den anden for at trykkes sammen, det skal jeg have målt.

Her er et pic af monteringen, som det kan ses, så kan de ikke monteres optimalt, ca. 10 cm fra kanten, pga. transummens opbygning...

profilbillede
  • #7   7. sep 2013 Att: Mekanikles: Det system må være meget følsom for den mindste luft i systemet, for der kan ikke være mange kræfter i det, i forhold til det mere benyttede system, med 1 tilt-cylinder, og 2 stk trim-cylindere, som det på det vedhæftede pic.
    som tager sig af trimmet, når motoren når ned til de 2 stempelarme..

profilbillede
  • #8   7. sep 2013 det virker skam fint på min båd.. nede i det normale trim område... trimmer man højere op for evt at lave vandsøjle, så vipper den selv ned igen til trim område når motor får noget gas

• #9   7. sep 2013 Att: Preben J. Den mulighed har man ikke med smart tabs, og det burde også være unødvendigt, for de regulerer jo netop sig selv hele tiden..

Det kan næsten kun være fordi, at den ene støddæmper kræver mere tryk end den anden, for at blive trykket sammen...

• #10   9. sep 2013 Att: Mekanikles. Jeg har tænkt længe over det, du tror kan være grunden til problemet, og jeg tror at du har ret..

Det er 80lbs dæmpere på, og de løfter så meget, at bunden næsten kommer fri af vandet, og så passer det godt med, at propellens modsat-rettede kraft, får den til at trykke venstre side af båden nedad..

Jeg har snakket med Marineforhandleren, hvor de er købt, og er er helt ualmindlige hjælpsomme, og de ombytter dæmperne med 40 lbs, så kan vi teste om det afhjælper problemet...

Jeg skal nok skrive i tråden, hvordan det gik, når vi har testet de svagere dæmpere..

• #11   10. sep 2013 jeg har lige monteret trim på min båd igen, og jeg fik sku et chok da jeg trimmet motoren helt men båden fløj om på siden. men det var kun ved næsten fuld speed og op..
    måske det er noget det samme der sker her. prøv at trimme motoren lidt op.
    min stopper lige med det samme når jeg får den trimmet lidt..

• #12   10. sep 2013 Hej Torben. Min kammerats problemer er ikke kun ved fuld speed, de begynder stille og roligt, efterhånden som man giver gas, og farten øges.

Det kan ikke trimmes væk, det skyldtes nemlig at dæmperne er 80lbs, og at de ikke kan monteres langt nok ude ved siderne af båden, pga. hækkens opbygning, og de løfter båden så langt op, at begge sider kommer fri af vandet, og så vil propellens modsat rettede kraft, naturligvis presse venstre side ned, da propellen er højredrejet.

Firmaet vi købte sættet hos, er meget hjælpsomme, og har sendt os 2 stk 40 lbs dæmpere, og dem afprøver vi torsdag, hvis vejret tillader det..

Jeg har lavet en primitiv tegning, for at forklare hvorfor båden gør som den gør..

Men ellers mange tak for dit indslag, selvom det desværre ikke kan løse vores problem..

profilbillede
  • #13   10. sep 2013 æææælsker når jeg har ret

• #14   13. sep 2013 Vi har fået det afprøvet, og problemet er løst med 40 lbs dæmpere..

Så det er vigtigt at vide, når man køber Smart tabs, at kan man ikke montere dem så langt ude som fabrikanten foreskriver, så skal man købe et sæt med svagere dæmpere, for at udgå de problemer min kammerat rendte ind i..

Jeg kan klart anbefale at man tilkøber et sæt PR500, de gør det noget nemmere at håndtere båden på lav vand, da man så kan hæve tabsene med et klik, så de ikke graver sig ned i bunden..

• Bjarne M
    Bjarne M Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #15   14. sep 2013 Hvor har du købt dine smart tabs..tror sku jeg vil have et sæt.

• #16   14. sep 2013 Jeg har købt dem her, jeg Googlede dem, og dette firma havde den laveste pris.

Og det vidste sig senere, at servicen var i top, da vi rendte ind i problemer..

http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motorpleje-anoder-motorbeslag-olie-aftapning-osv/smart-tabs.html

Prøv at tjekke PR500 ud, evt. inde på YouTube, de er et godt tilkøb, da man jo ikke kan hæve tabsene, når man skal ind på meget lav vand, og det kan give problemer med at de rammer bunden, og graver sig ned..

• #17   16. jul 2014 Tager lige en gammel tråd op igen.

Att. Brumme

Hvad er afstanden mellem tabs'ene på det pic af din vens båd?
    Har lige været igang med at måle lidt ud til monitering af smart tabs på båd og jeg kan bedst montere lidt ligesom på dit pic. Afstanden fra tabs til tabs vil ikke blive mere end godt 40 cm. Synes det bliver for lidt??

• #18   16. jul 2014 De vil stadigvæk virke med 40 cm.

Men jo tættere de kommer på de af fabrikanten anbefalede mål, jo bedre vil de virke, men kan man ikke det, så må man nøjes, med den afstand man kan få.

Uden at have målt på min egen og min ven´s båd, som er samme fabrikat og model, så vil jeg tro, at afstanden mellem tabsene er mellem 50 og 60 cm.

Med mindre afstand, vil de have tendens til at løfte båden højere op i vandet, og dermed give den tendens til at vælte til siden, modsat propel-rotationsretningen, men det afvirkes, med svagere dæmpere...

• #19   16. jul 2014 Jeg skal helt sikkert ikke have løftet båden længere op af vandet, og jeg har de mindste dæmpere på 30lb. Problemet ligger i at hækken skråer lidt fremefter der hvor de anbefaler at montere. Det er ikke meget, men det vil få tabs'en til at stikke lidt skråt udad på begge sider. Ved at montere dem der kommer de højere op, men de skal jo helst heller ikke så højt op at de ingen virkning har ved højere hastighed.

Prøver lige at tá et pic af hækken.

• #20   16. jul 2014 Det er nok svært at se på billedet, men hækken har et "knæk" fremefter.
    Det er de sidste 33cm på ud mod siderne af båden der knækker lidt fremefter, så placeringen er jo go fin. Tænker bare at tabs'en skal være helt lige på hækken mht de styrefinner der er på undersiden. Der er en forskel på 1cm på de 22cm trimpladen er.

profilbillede
  • #21   16. jul 2014 Det tror jeg ikke betyder noget, de små "finner" under tabsene, er der jo hovedsagligt af styrkemæssigt årsag..

Så det ville jeg ikke have nogen problemer med personligt.

Og skulle det være, så kan det ikke tage lang tid, at fremstille et par kiler, så de kan monteres helt lige i forhold til længderetningen, men som sagt, jeg tvivler på, at det betyder noget som helst...

• #22   16. jul 2014 Jeg prøver at montere i morgen, og som sagt kan det ikke være vanskeligt at lave et par kiler. Så mangler vi bare noget stille vejr.

Tak for hjælpen Brumme:-)

• #23   16. jul 2014 Det var så lidt min ven, jeg håber mine råd viser sig at være gavnlige smiley

Kommentér på:
Skæv sejlads med Smart tabs

Annonce