Tov i skruen {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Vi var ude og sejle i går, en rigtig hyggelig tur. Vi havde kastet anker, tæt på land og havde siddet og grillet.
Da vi skulle hjem og jeg lige havde startet motoren og satte motoren i gear, gav den et ordentligt hug og gik i stå. Jeg troede først at skruen havde ramt bunden (sandbund), da vi var på lavt vand, men dette var ikke tilfældet.
Jeg hævede for en sikkerheds skyld drevet og startede igen motoren og sænkede den langsomt jo længere vi kom ud.
Med det samme kunne jeg mærke at der var en ubalance et eller andet sted, specielt når jeg gav den lidt flere omdrejninger. Jeg stoppede motoren og hævede drevet for at se om der var et eller andet der så unormalt ud. Jeg konstaterede hurtigt at der sad et stykke tov fast i skruen, men ikke mere fast, end at det nemt kunne trækkes af.
Jeg formoder at det kan være det tov der kan havde forvoldt skaden, men jeg kan ikke konstatere andre ting, skruerne ser fine ud og drejer fint rundt.
Er der nogen der har en ide om hvad der kan være sket, hvad der giver den ubalance, der gør at der kommer en masse vibrationer når båden får lidt omdrejninger?
Mvh. - Allan
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Jeg sejlede ind i noget drivtømmer igår og det ene blad fik et ordentligt huk. Det giver ubalance og derfor ryster motoren nu..
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 46 Svar: 68
Først vil jeg sige mange tak for jeres svar.
Ja der var stadig ubalance og vibrationer, efter at tovet var fjernet.
Kan man selv rette skruebladet op, eller er det helt umuligt?
Mvh. - Allan
aug 2011
aug 2007
sep 2010
Det er den båd som i ser på min profil og det er rustfri skruer der sidder på.
Jeg tror at det ender med at sætte et par nye skruer på og så må jeg jo vente med at sejle i den, til det er gjort.
Lige et spørgsmål til, tror i evt. at forsikringen dækker sådan en skade?
Tak for hjælpen
Mvh. Allan
aug 2011
aug 2007
aug 2007
sep 2010
Der er ikke umiddelbart nogen synlige skader.
Det var et relativt tykt tov, vil skyde på 25 mm. og hvis det kommer mellem de 2 skruet, tjaaaa... Jeg ved det ikke, men det var det der blev halet ud af skruen, da jeg undersøgte drevet.
Har du en ide om hvad det ellers kan være?
Ang. hvordan båden den sejler...., så har jeg ikke så meget at sammenligne med, da det er min første båd, men jeg syntes at den sejler rigtig godt, er meget glad for den og nyder hver gang at jeg er på vandet. Den der dog meget levende hvis det blæser lidt og der ikke er så meget fart på. Det er specielt når vi går i havn og vi ikke rigtig har noget styrefart, så kan den være lidt svær at få på plads, men det har vel også en hel del med erfaring at gøre eller mangel på samme.
Ang. brændstof, så går den faktisk rimeligt på en liter diesel når vi bare tøffer af sted.
På vores sommerferie sidste år, hvor turen gik til Mariager fjord, sejlede vi 1,148 mil/ltr. med en gennemsnitsfart på 6,8 kn./h, men det afhænger af, hvor hårdt du skubber på håndtaget.
Nvh. - Allan
aug 2007
Fedt at endnu en har fået øjnene op for fedt det er at have båd.. Intet bedre en varm sommerdag..
Nu er din båd en del større end min, men jeg bruger omkring 10 l. I timen ved ca. 30 knob.. Marchfart..
Mvh Jens
Tov i skruen