{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.485 visninger | Oprettet:

for tæt?smarttaps! {{forumTopicSubject}}

hej jeg har lige købt smarttaps til min 18fods speedbåd.
men denne model kan ikke monteres helt som jeg har set det andre steder, helt ude i begge sider. jeg har ikke en lang nok flade til at montere på pga. badebroen på båden.

så de skal monteres rimeligt tæt sammen, og der ved tæt på drevet.

jeg regner med deres virkning mod stabilitet ofres lidt ved dette?
men vil løftet ved planing,fart,økonomi osv stadig have samme efekt?

på forhånd tak.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  for tæt?smarttaps!
  • #1   11. jul 2013 Hvorfor vil du montere smarttabs ???? din båd burde da kunne plane fint uden ???
    Er det fordi den er længe om at komme op af vandet ?????
    Vent med at bore huller i båden til du/ vi er sikre på om dette er løsningen for i mine ører lyder det underligt at det overhovedet skulle være nødvendigt men den båd og 135 hk MEDMINDRE at fejlen er for lave omdrejninger men SÅ er det en mindre propel der skal til, men check lige dine omdrejninger ved fuld gas og vend tilbage.
    MVH Hasse


  • #2   12. jul 2013 Ved fuld gas ca 5000 omdr. det synes jeg der lyder okay.
    Det det et med 3-4 mand båden. Den har svært ved at komme op af vandet med 3 ibåden og en på ski så snart man er oppe og stå. Venter man bare på trækket fra båden. Til den er oppe af vandet. Den løfter bowen meget og lidt for længe


  • #3   12. jul 2013 Er du ellers tilfreds med hvordan den kommer ud af vandet ved normal sejlads ???
    for hvis det kun er når der er flere båden og du skal trække ski så er de smart taps efter min mening spild af penge og så vil de tage noget af din topfart når du vil sejle hurtigt , og derfor ville jeg da helt klart
    bare skaffe en propel med en mindre stigning og skifte propel når det skal trækkes i stedet for at bore flere huller i båden og montere en masse lort.

    Jeg har selv flere propeller som jeg skifter imellem an på om jeg er alene eller skal sejle stærkt ELLER om jeg skal kunne trække 2 op på monoski 19 " er allround til min men skal der TRÆKKES så sætter jeg en 15 " på så trækker den dem op med det samme du skal blot her holde øje med omdrejningstælleren
    MVH Hasse


  • #4   12. jul 2013 PS er 5000 omdrejninger det max som producenten skriver som Max ???

  • #5   13. jul 2013 Ang omdrejninger så ved jeg ikke hvad max er?
    Jeg vil helt klart overveje dit råd med en anden skrue?
    Men først og fremmest vil jeg gerne se om de hjælper med at plane hurtiger. Er lidt nysgerrig på om dE virker. Ellers har jeg lært lidt af det smiley


  • #6   13. jul 2013 Kan kun anbefale dem har dem selv monteret og de virker jeg har taget ca 300 omd af motoren og den flyver ud af vandet . Har en video du skal se her https://www.youtube.com/watch?v=enpicX3gqtQ&feature=youtube_gdata_player
    Der er nemlig mulighed for at montere dem med andet beslag for de skal så langt ud som muligt


  • #7   14. jul 2013 Hey anders C
    tjaaa hvis du gider at bore en masse huller som du kan slås med senere så gør du da bare DET men de kommer til at tage fart af i din topfart men ok det finder du selv ud af når de er monteret men du kan ikke forvente at en båd som din med 135 hk med Z drev med 4 personer ombord + en på ski bagefter kan springe ud af vandet som når du er alene med mindre du har en ekstra propel til DETTE formål, jeg syntes at det virker underligt at du spørger om råd og så alligevel gør det modsatte men skidt med det.
    MVH Hasse


  • #8   14. jul 2013 jamen hasse. jeg har ikke ikke spurt om de skulle på eller ej? har spurt om de kunne side der hvor jeg har plads til dem..? og rene s har tydeligvis en anden opfatning af de smarttaps. præcis derfor jeg oprettede dette forum. for at høre meningerne om det.
    og jeg sætter skam pris på meningerne smiley


  • #9   14. jul 2013 Hej Anders
    Det er da også helt ok men rene skriver også at det har tager 300 omdrejninger af
    og det er jo det samme som at båden har tabt fart og jeg tror stadig at den billigste og smarteste for ikke at sige nemmeste løsning er en mindre propel til at trække vandski med og så syntes jeg bare at det er SYND at lave en masse huller i båden UNDER vand linjen
    MVH Hasse


  • #10   15. jul 2013 De 300 omd jeg snakker om er når jeg planer. Jeg har måske tabt 1 knob på toppen men har også sat den hård på indstillingen det kan bare justeres

  • #11   15. jul 2013 Hej Rene
    Hvis din motor går 300 rpm`s MINDRE nu så sejler du også langsommere det er da logik for høns for desto mere båd der er i vandet jo mere belastning vil der komme på motoren , men vi behøver ikke at gøre denne tråd til en farce men jeg vil ALTID mene at det er synd og dumt at bore en masse huller i båden under vandlinjen som sene kan drille eller ødelægge hækken med råd og lort når problemet nemt kan løses med en mindre propel.
    Det er jo selvklart at båden med 4 mand og en bag på ski vil gøre båden gumpetung og være sværere at komme ud af vandet med en 135 hk indenbords hvor der måske er ca 100 hk på propellen.
    MVH Hasse


  • #12   15. jul 2013 hasse: i det tilfælde af jeg skulle have en anden skrue
    hvilken ville du foreslå så?
    jeg har fået afvide ved bådmæglerne i vejle jeg skulle købe en 4 bladet alu med samme stigning og størelse, som den std 3 bladet alu jeg har på. den hedder -E3x15x17R. hvad står de forskellige ting for i den linie? fik også afvide at jeg ikke skulle bruge mine penge på en rustfri skrue, da 135hk ikke ville kunne få en alu til at bøje af, og at de rustfrie er tungere og derved hårde ved den i forvejen lidt skrøbelige gearkasse:)


  • #13   15. jul 2013 Min motor tager samme omd som før jeg kan bare plane ved laver hastighed som er 300 omd en før og ved næsten samme hastighed et kæmpe plus når jeg har nybegynder ude i tube eller vandski
    Anders du kan få nogle ander beslag til dine smart taps så de kan installeres rigtigt


  • #14   15. jul 2013 Den propel du har nu er en 17 tommer så jeg er sikker på at en 15 tommer til vandski
    vil være go finog NEJ hvis du sætter en 4 bladet 17 tommer prop på vil du belaste motoren ENDNU mere da en 4 bladet med SAMME picth svarer til en tomme større når det er 4 bladet.
    jeg ved ikke hvad E3x15 er men det sidste 17R er nok en 17 tommer der drejer højre om jeg bruger selv stål propeller og på dem er der ikke noget med ??X??x noget men kun hvor mange tommer den er på jeg bruger selv en 19" til når der er flere i båden og en 15" når der skal trækkes 2 op på monoski samtidtgt.
    MVH Hasse


  • #15   16. jul 2013 ATT: Rene
    For det første så kan du ikke sammenligne din og denne båd da du jo har MANGE flere heste og et meget større bundtræk fordi din motor er en V 6
    Men du bruger da også 2 forskellige propeller ? en 21 " 3 bladet og en 23 " når du enten skal trække eller bare sejle hurtigere for du vil da vel ikke påstå at du kan trække ski med 3 mand i båden med din 23" high five og at du ikke bruger din 21" mere efter du har monteret smart tabs ?????
    Jeg glæder mig til at læse dit svar
    MVH Hasse


  • #16   16. jul 2013 Det er sjovt nok ikke et problem med high five. Fik aldrig rigtigt prøvet den anden det skal jeg i år. Men da det er en høj hast propel skal den nok have noget mere Rebekka

  • #18   17. jul 2013 Den samme båd ville også have fået et bedre holeshot med en mindre propel og så havde han ikke behøvet at bore huller i hækken . jeg håber at du tager dette som en posetiv kritik ?*? jeg syntes bare at det er åndsvagt at lave huller under vandlinijen når problemet kan klares uden og jeg mener at Smart taps er ligesom hydrofoils er
    en slags fattigmands tuning til både der faktisk er født med en for lille motor
    og i øvrigt har begge både på linkene også større motor end den Anders c har


  • #19   17. jul 2013 Kan godt følge dig med at bore men det er sku en næm løsning . Ang den sting ray så skulle det være en 3, 0 kig envt fotoalbum

  • #20   18. jul 2013 hasse: er det en 3bladet 15" eller 5bladet?

  • #21   19. jul 2013 3 bladet 15 " for hvis du bruger 15" 5 bladet vil den cirka svare til en 17 " 3 bladet
    men HUSK skal du holde øje med omdrejnings tælleren
    Lån en alupropel til at teste det med inden du investerer


  • #22   23. jul 2013 Kald mig bare doven - men hvis mit valg stod mellem tabs huller, eller at skulle skifte skrue hver eneste gang jeg lige fik lyst til noget andet, end det jeg lavede sidst jeg var på vandet. Så var jeg allerede færdig med at bore.....

    mht placeringen ville jeg nok følge producentens vejledning og sætte dem så langt ude som de angiver - der er sikkert noget stabilitet der spiller ind selvom det ikke lige virker speciel logisk - måske problemet opstår under sving hvor inderste tab så ikke kan "flexe" som den ellers ville


  • #23   26. jul 2013 Hej har overvejet samme system til min båd men har samme problem med at de ikke kan komme så langt ud:(, det er en 19fod med en 5,7l med 350hk, syntes også den er lidt langsomt til at komme ud af vandet, ved godt folk nu vil sige at det ikke burde være noget problem med de hk, men tror at det er fordi motoren er lidt tung en org. Motor og den er ikke så tung i fronten, men ved ikke om de vil virke ordentligt på min med de hk de skriver jo max 240hk men glæder mig til at høre din erfaring):)

Kommentér på:
for tæt?smarttaps!

Annonce