Påhængsmotor - kan ikke afmontere motorblok {{forumTopicSubject}}
Vi har ”arvet en mariner 28 årgang omkring 1977. Den har ikke kørt nogle år men det lykkedes fint at få gang i den efter at have renset karburatoren og den virker til at være velholdt og i god stand. Efter at have læst lidt gode råd på internettet besluttede vi at checke og evt. skifte termostaten og vandpumpen.
Og så skete alt balladen. Da jeg skulle afmontere underdelen (med propellen og vandpumpen) sad omløberen, der fastgører gearstangen til underdelen fast, og det endte med at svirvlen øverst ved gearstangen knækkede af oppe under motoren L
Efter lidt mere søgen på internettet virker det som om at den eneste vej ud af denne kattepine var at afmontere motoren så man kan komme til at skifte den ”SWIVEL, SHIFT ROD” der er knækket.
Der sidder 6 ”motor bolts” som afmonteres nedefra. I den forbindelse knækkede hovedet ved 3 af dem. Det er træls men som udgangspunk vel ”bare” hård arbejde med at få dem ud efterfølgende.
Min store udfordring nu er, at motorhovedet ikke rokker sig en mm. Jeg er meget i tvivl om der er flere bolte der skal løsnes eller om det måske bare er de 3 knækkede bolte der driller (der stikker jo stadig 3 ”tappe” ind i chassiset. Eller måske skal jeg bare "tage fat"
Har søgt en del på nettet, men kan ikke finde svaret.
Gearskifte (Jeg er ret sikker på at det er nr. 18 der er knækket) http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/28/66404606-and-up-m/gear-shift-linkage
”øvre del” med motorbolte (jeg har afmonteret 6 stk. heraf 3 knækket) http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/28/66404606-and-up-m/driveshaft-housing
Håber er er en af jer teknik guruer der kan kaste lys over min udfordring
pft.
Thomas
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
Men måske Mekanikles herindefra kan kaste lidt mere lys over det
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 8 Svar: 212
aug 2011
Man kan købe sådan en blæselampe i Harald skrald den har gjort jobbet for mig et par gange
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
alternativt kan man med forsigtighed lave en slids op langs med hullet og derved skabe luft nok til at dem ud
jan 2013
nov 2008
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Tak for jeres gode råd. Status pt. er at motoren står på hovedet med WD40 i de 3 huller hvor bolt hovederne er knækket af. Håbet lige nu er at det kan løsne lidt op på tærringen mellem toppene af boltene og chassiet. Planen er at varme dem med en gasbrænder og så gi dem nogle forsigtige stød med en dorn hver især og se om det løsner sig. Desværre er 2 af hullerne så tæt på underdelen, at man ikke kan bore lige med en boremaskine, så denne taktik bliver absolut sidste udvej....
"Optemistbarometeret" er gået lidt tilbage - men jeg skal nok give en status på hvordan det går - måske nogen ender med at lære noget af mine erfaringer
jan 2013
jun 2013
aug 2011
nov 2008
.
thomas den med koben er allersidste udvej... ilt og gas med forsigtighed er vejen frem ellers bor den ud som du bedst kan så længe du ikke kommer op i selve blokken er det ikke meget skalde du kan lave hvis du borer lidt ved siden af
jan 2013
nov 2008
jan 2013
nov 2008
jan 2013
jun 2013
Jeg skylder lidt opfølgning på mine udfordringer og jeg starter lige med at takke for de mange uunværlige input!
Har prøver "syretricket", varme og div. mindre slag uden held. Havde heller ikke haft held med udboring eftersom der ikke var ret meget plads mellem boltstump og "benet". MEN så fandt jeg en oldsag af en boremaskine i gemmerne der er utrolig smal i designet og det lykkedes at udbore de 3 boltstumper uden at ødelægge gevindet og med lidt motion løsnede motorblokken sig fra chassiset, så nu er optimismen tilbage......
Nu star den på at få de knækkede bolte ud af motorblokken hvilket nok kræver lidt tålmodighed.......
Sp 1: Jeg står og skal bestille en ny pakning (den store mellem blok og chassis) Kan nogen sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på her (kan huske fra de gamle knallertdage at vi sprayede cylinderen med et eller andet inden pakningen kom på)?
Sp 2:
Tror den gamle termostat er færdig og noget tyder på at det kan blive en udfordring at skaffe en reservedel - nogen der har erfaring med at køre uden ? (kan måske give problemer med for lav driftstemperetur ?
pft.
nov 2008
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 70 Både: 6 Emner: 11 Svar: 421
Mvh Leif H.
Påhængsmotor - kan ikke afmontere motorblok