7.076 visninger
|
Oprettet:
Forskel på nye påhængsmotorer? {{forumTopicSubject}}
Kan man sige noget generelt om forskellen på de forskellige påhængsmotormærker - altså hvad er de kendt for (fordele/ulemper) på nye påhængsmotorer fra Yamaha, Honda, Suzuki, Mercury/Mariner og Evinrude?
Yamaha og Honda ligger prismæsstigt en tak højere end de andre - ellers ligger de egentlig meget ens (har kigget på 150 og 200 hk. modeller).
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2009
Følger: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 55
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Men var mere interesseret i sådan om man kan sige noget generelt om de nævnte mærker?
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 28 Både: 5 Emner: 20 Svar: 760
Thomas G. Evinrude byder på stort moment , lavt brændstof forbrug, lavt støjniveau, 3 år eller 300 timer mellem service.
Ulempe: tjaaaaa. lidt dyre tændrør (ca 175 kr pr stk), udgift til totaktsolie (ca 180 kr pr. liter hvis man bruger Evinrudes egen)
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Støjniveau og brændstofforbrug lidt højere end for en ny 4-takter
Benzinlugt ved meget langsom sejllads
Dyr olie der skal i blandes
Derudover anbefaler Evinrude jo stadig årligt udskiftning af gearolie (selvom det ikke er et krav) - så på værksted skal den ihvertfald, medmindre man kan gøre det selv.
Men nogen som kan fortælle mig hvor meget olie den bruger? Har hørt at det er virkelig meget små mængder den bruger hvis man bruger den org...
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 28 Både: 5 Emner: 20 Svar: 760
Jeg sejler med en 150 hk HO, bruger ca. 7-8 liter totaktsolie om året, men der sejler jeg også ca 100 timer.
Ifølge Uni-Safe der er importør er der INGEN service indenfor perioden 3 år eller 300 timer, heller ikke olie/impeller skift.
Støjen er en anelse højere end på en 4-takt, men absolut ikke ret meget. Ved tomgangssejlads kan man efter længere tid godt være udsat for den kendte 2-takts lugt, men lige så snart den får en smule omdrejninger er det væk og den er brændt ren igen.
Mht forbruget tror jeg ikke på at der er ret meget forskel. Man siger at E-tec bruger en smule mere i mellemgas området, men mindre på toppen.
Personligt suger min ca 65 liter i timen ved fuld fart/50 knob og ca 25 liter i timen ved 35 knob.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
(link fjernet)
Hvad betyder HO iøvrigt som nogle af modellerne hedder?
Har du haft nogle problemer med din eller kender andre Etec der har haft problemer?
Undrer mig bare generelt over hvor lidt Etec er, i forhold til hvis der stort set ingen ulemper er...
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 28 Både: 5 Emner: 20 Svar: 760
Der var et defekt potmeter i det ene gasspjæld, men det blev fikset med det samme og siden da har den kørt fint.
Du kan med det samme mærke på din motorgang hvis der er noget galt med tændingen, og så plejer jeg at tage en tur med fuld gas og trimmet helt ned så den får lov at slæbe og blive godt varm. Så kører den super igen.
Olie kan du selv checke ved at løsne en smule på bundskruen i gearkassen, hvis der er vand i vil det settle sig og stå nederst i benest da det er tungere end olien.
Impelleren er ikke nødvendig at checke så længe den giver ordentlig sladrestråle og iøvrigt holder sin temperatur.
HO står for High Output, og betyder at maskinen yder ca 15% mere end en standardmaskine. Den har også en helt anden gearkasse med et meget mere slankt ben omkring propel og kavitationspladen.
Jeg kan kun anbefale maskinerne, og der er vildt at mærke den acceleration den har pga momentet.
jan 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 3 Emner: 2 Svar: 33
Jeg har en 90 HK E-TEC fra 06.
Jeg har ikke haft nogen problemmer med min.
Ja 2 takt olien er lidt dyr. Men til gengæld bruger den ikke meget af den.
Da jeg er typen der helst går med livrem og seler. Har jeg fået skiftede impeller/gear olie på den hvert år. Forhandleren sagde det ikke var nødvendigt, før den havde gået 300 timer eller 3 år.
Men jeg har det bedst sådanne. Og ellers har den været til eftersyn hvert år og fået udlæst en rapport over evt alarmer og i hvilke omdr områder den har kørt flest timer i.
Med andre ord. Jeg har ikke fortrudt i 2 sek over at ha købt en E-Tec'er.
Motoren har vel kørt ca +/- 300 timer nu.
God dag
Søren S
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Syntes det virker som om at Yamaha, Honda, Suzuki og Mercury/Mariner Optimax & EFI er gået i stå mht. udvikling. Syntes ikke der er sket den store med påhængsmotorer i rigtig mange år og syntes på det punkt at Verado netop skiller sig ud og prøver nogle nye ting for at kompensere for de svagheder en 4-takter typisk har!
Her min liste:
Mercury/Mariner OptiMax:
Gear/gas m. kabeltræk
Ingen tandrem
Mercury/Mariner EFI:
Gear/gas m. kabeltræk
Til og med 60 hk. = har tandrem og anbefales udskiftet hvert 3. år
Over 60 hk. = har ingen tandrem
Mercury/Mariner Verado:
Elektronisk gear/gas fra 150 hk. og derover
Har ingen tandrem
Yamaha:
Gear/gas m. kabeltræk (dog undtaget 225 hk. og derover som har elektronisk gear/gas)
Alle modeller har tandrem som skal udskiftes hvert 5. år
Honda:
Gear/gas m. kabeltræk
75+90+115+135+150 hk. er uden tandrem, alle andre er med tandrem som skal skiftes hvert 3.-5. år
Evinrude E-TEC:
Gear/gas m. kabeltræk (elektronisk gear/gas kan dog tilkøbes for 4500 kr. fra 150 hk. og op)
Er uden tandrem
Suzuki:
Gear/gas m. kabeltræk (dog undtaget 250+300 hk. som har elektronisk gear/gas)
Er uden tandrem
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jeg har aldrig oplevet en verado. jeg var virkelig imponeret første gang jeg hørte(eller det gjorde jeg jo så næsten ikke) en suzuki 4 takt i tomgang, damn den er rolig, men mit sammenligningsgrundlag er også kun ældre motorer
Forskel på nye påhængsmotorer?