3.582 visninger
|
Oprettet:
Varmekilde til båd, hvilken ? {{forumTopicSubject}}
Da jeg af personlige årsager er nød til at flytte ned i min båd, skal jeg have fat i en go varmekilde til den.
Mit spørgsmål er så hvad i vil anbefale ?
Mine krav er:
1. Det skal være billig i indkøb og drift
2. Det skal være driftsikkert.
3. Det skal være nemt at installere.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 2 Emner: 11 Svar: 37
okt 2009
Følger: 1 Både: 1 Emner: 9 Svar: 75
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 13 Svar: 55
Det kan godt være olie-fyr er billig i drift, men levetiden + vedligeholdels + installation skal medregnes.
Jeg tror/håber da heller ikke det er et sted, du vil bo resten af dine dage, så jeg ville vælge en el-radiator hvis jeg havde muligheden
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Svar: 1
Da jeg skulle vælge varmekilde, var jeg selfølgelig omkring oliefyr løsningen - Men fandt den for dyr lige at punge ud med sådan pludseligt.
Så jeg tog ned til harald nyborg og investeret i deres EL-olieradiator på 1500W (250 kr.) og har skaffet vintermåtter til at ligger over båden.
Det har indtil videre været helt fint, og jeg har kunnet holde en behagelig inde temperatur undtagen de allerkoldeste nætter, hvor der nok kun har været 10°C i salonen om morgenen - ellers har jeg vel omkring 18-20°C.
Jeg bruger omkring 25 kWh/døgent alt i alt - Så det er selvfølgelig ikke helt billigt.
Jeg vil have oliefyr i til næste vinter - Men det er mest fordi det er nice to have når man er ude at sejle, og som ekstra varme, hvis landstrømmen ryger eller sådan noget.
Jeg har sammenlignet varmeøkonomi lidt med min nabo, og han bruger ca. oliefyr og el-radiator halv om halv, og med diesel til 10kr/L er det ca. samme udgifter (Skal så siges at han også har varme ud i hans cockpit under kalechen og en lidt større båd)
okt 2009
dec 2011
Følger: 16 Følgere: 369 Både: 1 Emner: 13 Svar: 207
Vi har boet 6mdr. i vores båd, vi isolerede den med 20mm isolering i "stuen" & så købte vi et Webasto Evo 3900 oliefyr hvor jeg lavede 30Liter ekstern diesel tank. det er noget af det bedste vi har købt til båden. Der er 10-15.000kr givet rigtig godt ud.
Klart min anbefaling fra start af!
Som nød så en El-Radiator som nævnt ovenfor.
Mvh Nicolaj
okt 2009
Varmekilde til båd, hvilken ?