Motor gik ud, ingen kølestråle {{forumTopicSubject}}
Hey, det drejer sig om en mercury 2 t 50 hk fra 84 ca.
Sejlede med fuld gas i et par minutter, pludselig ændrede motoren lyd og det virkede som om den sejlede en lille smule hurtigere, så jeg tænkte bare fedt...? Efter 30 sekunder ca, begyndte det at undre mig, lige i det jeg tog gassen lidt af stoppede motoren og begyndte at ryge ud af slangen hvor kølestrålen skulle komme ud, jeg fik hurtigt slukket motoren helt og åbnet motoren, der stod lidt røg op og den lød som om den brændte lidt, eller bare var meget varm....jeg opdagede der var lidt tang rundt om de gæller den suger køle and ind, det fik jeg fjernet, Jeg lå og flød lidt rundt, og motoren blev kølet af igen, så prøvede jeg at starte den igen, den startede egentlig helt normalt, men der kom bare en masse røg ud i stedet for kølestråle...
Jeg blev trukket i havn, og prøvede igen efter 45 min ca at starte den, men stadig igen køle stråle, og ud over det havde jeg svært ved at få gang i den...
Jeg tog båden op af vandet og kørte hjem med den, der hjemme kom heller ingen kølestråle, men den startede normalt og lød også normal.
Jeg har selvfølgelig slukket den hurtigt igen de gange jeg har tjekket om der kommer kølestråle.
Har jeg fået smadret hele motoren eller hvad? Nogen der ved hvorfor der ikke kommer nogen kølestråle?
På forhånd tak for hjælpen
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
At din motor starter normalt og køre normalt når den er kold, tyder på at den ikke har taget skade.
Så i med en ny impeller.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
At motoren pludselig har taget flere omdrejninger i nogle få sek. , tyder beklageligvis på, at også dine cyl. og stempler har været for varme. Stempler har udvidet sig ekstra meget, og skabt større kompression, og dermed mere power. Men det er også i det øjeblik, at aluminium på stemplerne, begynder at blive rykket af.
Men en komp.test vil hurtigt fortælle, om alt er ok.
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 25 Svar: 51
hvordan får jeg taget en kompressionstest?
håber bare ikke jeg har smadret hele motoren, det ville være så surt, og så på grundt af lidt tang
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 4 Emner: 17 Svar: 69
men ja impeller og komptest
helst komptest først;)
aug 2006
Måden den skal bruges på, er at du tager alle tændrør ud. Sætter tændrør i tændrørshætterne, og lader tændrør røre ved motorens stel. Hvis ikke du gør det, kan du bænde tændspoler.
Så skruer du komp.måler ind i det første tændrørshul, og sætter håndtag til motor på fuld gas. Drej så på tændingsnøglen, og lad motoren køre ca. 5-10 sek. Aflæs hvad komp.tryk er i PSI, og gør det samme ved de resterende cyl. Forskel fra laveste til højeste måling, må ikke være mere end 10%. Aflæser du over 150PSI er din motor sund, super og fin. Mellem 125-150 PSI er motor stadig ok. Mellem 100-125 PSI er de bedste sømil spist fra denne motor, men kan dog stadig bruges til mange sømil endnu. Men der kan være startproblemer hvis motor er kold, og vil nok også gå lidt ujævn. Under 100PSI bør din motor renoveres.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 531
aug 2006
mar 2005
forstår ikke helt det kurt siger? hvis dødmandssnoren er taget af kan den da ikke starte?
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 531
Mvh. Kurt.
mar 2005
mar 2005
aug 2006
Nå..........men motor skal jo IKKE starte og kører når du tester den. Tændrør er jo også taget ud. Man kører bare rundt med motoren v.h.a. starteren. Hvis du sætter tændrør i hætterne under testen, og lader dem røre ved stel, vil de jo stå og gniste. Og det er jo fin nok. Så ødelægger du ikke dine tændspoler. Eller du kan vælge Kurt`s løsning. Når man gør det, laver man elektrisk overgang til stel i motoren, så tændrør ikke vil slå gnister. Begge løsninger kan bruges.
jun 2008
Følgere: 26 Både: 3 Emner: 18 Svar: 354
Det er en kendt fejl folk begår, og giver de ikke fuld gas, får de et forkert resultat, da motoren skal kunne trække luft ind når du måler.
aug 2006
mar 2005
1 - 130 psi
2 - 135
3 - 140
4 - 135 - 140 psi ca.
Så er den vel stadig ok? Den er trods alt fra 84 ca...?
mar 2005
aug 2006
Ud på søen igen med den.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Det var til at overkomme.
Du kan evt. montere et manometer så du kan overvåge dit kølevandstryk, så ser du med det samme hvis trykket falder.
aug 2006
Ud over temp. alarm på min motor, har jeg sat ekstra temp.-føler i topstykket, og forbundet det til et termometer på instrumentbordet. Så kan du hele tiden holde øje med temperaturen, samt se når din thermostat åbner og lukker. Ud over dette, har jeg sat to små kraftige blå dioder på instrumentbordet, som er kørt ind over samme kreds som motorens alarmsystem. Så hvis temp. bliver for høj, ja så kan jeg se det på termometeret, alarmen hyler og lysdioder lyser kraftigt op. Ud over dette, er der bygget en sikkerhedskreds ind i motoren, så den automatisk selv slår ned i omdrejninger ved for høj temperatur.
Det må siges at sikre sin motor i hoved og R..
Motor gik ud, ingen kølestråle