{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo Penta AQ170
  • #2   19. jan 2011 Nix. Ved kun at motoren blev udviklet i starten af halvfjerserne, og solgt som både en B30 til biler og AQ170 til både. Og især til både, blev de solgt i lang tid efter. Så den jeg har,blev solgt sammen med båden tilbage i 1982. Om de blev født med andre ventilsæder eller om den er blevet ombygget, ved jeg ikke. Men hvad sejler andre med en AQ170 rundt med ?

  • #4   19. jan 2011 Hmmm.............ja og hvordan kan man se, om et topstykke på en sådan motor er blevet klargjort til blyfri benzin ? Er de mærket udv. med et stempel eller ?

  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #5   28. jan 2011 Jeg har selv en AQ170 motor i min båd. Der er højst sandsynligt ikke ikke stål ventilsæder i din motor hvis det ikke er lavet senere. Hvis du skal tjekke om det er lavet skal du fysisk se på ventilsædet. Dette kan gøres ved at afmontere topstykket og det går jeg ikke ud fra at du er interesseret i...
    Du kan i stedet skrue et tændrør op og kigge ned i cylinderen med et endoskop. Dette er jo ikke alle og enhver der har så du kommer nok til sejle båden forbi et værksted der har et. Jeg kunne forestille mig at det er noget et hver lastbil eller diesel værksted har.

    Ellers køre motoren lige godt med blyerstatning om der er stål-ventilsæder eller ikke. Det er kun et spørgsmål om forurening.
    Så man kan jo sige blyerstatning for en sikkerheds skyld ind til du finder ud af det.

    Selv sejler jeg på 92 da jeg er for nærig til at købe 95.

    Og vil man være helt nøjagtig kan man justere tændingen efter hvilken oktan man køre på. der er ca. 2 grader forskel mellem 92 og 95 men det er formentlig ikke noget du vil kunne mærke i praksis.


  • #6   28. jan 2011 Takker for svar.
    Jeg har været ved at kigge manualen tynd, for at finde et evt. svar.
    Og i manualen for B30 motoren, som jo er den motor man brugte i Volvo bilerne, står der at den ikke kan køre med blyfri, med mindre topstykket ombygges.
    Men i manualen for AQ170 motoren, som jo er den marinificerede udgave af en B30 motor, står der følgende

    "Brändslekvalitet min 90 oktan ROT, motoren kan köras på blyfritt brändsle".

    Så ud fra det jeg har fundet, kan en B30 motor ikke køre på blyfri, med mindre topstykket er tilpasset dette. Og at alle AQ170 motorer kan køre på blyfri.


Kommentér på:
Volvo Penta AQ170

Annonce