4.915 visninger
|
Oprettet:
Volvo Penta AQ170 {{forumTopicSubject}}
Lige et hurtigt spørgsmål vedr. en Volvo Penta AQ170.
Hvad kan man smide i tanken til sådan en motor ?
95 oktan blyfri eller 98 oktan blyfri ?
Og skal man tilsætte bly-additiv ?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
aug 2006
apr 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
Du kan i stedet skrue et tændrør op og kigge ned i cylinderen med et endoskop. Dette er jo ikke alle og enhver der har så du kommer nok til sejle båden forbi et værksted der har et. Jeg kunne forestille mig at det er noget et hver lastbil eller diesel værksted har.
Ellers køre motoren lige godt med blyerstatning om der er stål-ventilsæder eller ikke. Det er kun et spørgsmål om forurening.
Så man kan jo sige blyerstatning for en sikkerheds skyld ind til du finder ud af det.
Selv sejler jeg på 92 da jeg er for nærig til at købe 95.
Og vil man være helt nøjagtig kan man justere tændingen efter hvilken oktan man køre på. der er ca. 2 grader forskel mellem 92 og 95 men det er formentlig ikke noget du vil kunne mærke i praksis.
aug 2006
Jeg har været ved at kigge manualen tynd, for at finde et evt. svar.
Og i manualen for B30 motoren, som jo er den motor man brugte i Volvo bilerne, står der at den ikke kan køre med blyfri, med mindre topstykket ombygges.
Men i manualen for AQ170 motoren, som jo er den marinificerede udgave af en B30 motor, står der følgende
"Brändslekvalitet min 90 oktan ROT, motoren kan köras på blyfritt brändsle".
Så ud fra det jeg har fundet, kan en B30 motor ikke køre på blyfri, med mindre topstykket er tilpasset dette. Og at alle AQ170 motorer kan køre på blyfri.
Volvo Penta AQ170