{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.138 visninger | Oprettet:

Volvo penta md21A sidder fast {{forumTopicSubject}}

Hej
Så er den sgu gal med min gamle Volvo penta md21A.
Den ligger i båden som har stået på land de sidste 3 år.
Jeg tørnede den med en topnøgle for 2 mdr siden uden problemer.
Men da jeg ville gøre det igår sad den uhjælpeligt fast😩
Kan stemplerne virkelig ruste sig fast på bare 2 mdr ?
Er der mon nogen som kender en metode til at løsne dem igen , altså helst uden at skulle skillle hele motoren ad ?

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo penta md21A sidder fast
  • #1   17. jun 2018 Hej. Jeg har prøvet det samme for år tilbage. Der pillede jeg dyser op og sprøjted noget vd40 ned oven på stemplerne efter en uges tid så var den køreklar igen smiley
    Hilsen Claus

• #2   17. jun 2018 Ok 👍
    Men kan de virkelig ruste fast på bare 2 mdr ?

• #3   17. jun 2018 Tjek lige om der kan være kommet væske ind i cyl, det kan blokerer så den føles som om den har sat sig.. ( det kræver godt nok at der er flere cyl der er fyldt hvis den ikke kan tørnes hverken den ene eller den anden vej ).... men det er set før at brændstof er kommet ind i flere cyl og skabt en væske blokade ( men igen .. det kræver at flere ting skal være defekte )

• #4   17. jun 2018 Hej Kim
    Det kan det næsten ikke være, da der slet ikke er tilsluttet brændstof endnu, men ja,
    Den kan ikke tørnes nogen af vejene.

• #5   17. jun 2018 øv..... syntes bare at 2 md lige lidt nok til at den sætter sig, det er trods alt diesel og så burde der jo være bare lidt mere smørelse i cyl end der er i en benzin motor..
    syntes det lyder underligt, og der var ingen lyde da den kørte for 2 md siden.......
    der må være noget der blokerer et sted, for at den er rustet fast tror jeg ikke....

• #6   17. jun 2018 Så fik jeg den sgu til at dreje igen.
    Jeg afmonterede gløderørene, og forlængede topnøglen med et rør så der kom lidt moment. Men, men, der sprøjtede så vand ud af hullerne hvor gløderørene sad.
    Så er mit næste spørgsmål, hvor pokker kommer det vand fra, kan det være kondens ?
    Det ser ikke ud som om der mangler noget vand i ferskvandskøleren. 😫
    Det er to år siden den sidst var startet, men jeg har regelmæssigt tørnet den med en topnøgle.

Gode råd modtages med kyshånd 😜
    Hilsen Erik

• #8   17. jun 2018 Den er ferskvandskølet.

• #10   17. jun 2018 Nej det ser ikke ud som om der mangler noget kølevand i ferskvandskøleren.
    Hva mener du med ind via udstødningen, kan det lade sig gøre ?

• #12   18. jun 2018 hmm !! ja det forstår jeg ikk rigtigt, hvad skulle det så være for noget vand .

• #13   18. jun 2018 Det var da godt at jeg fik lidt ret alligevel smiley smiley
    Ja du kommer jo nok ikke uden om at splitte den ad, få tjekket dit topstykke for revner og dine køle kanaler også... du kan jo være "heldig" at det er toppakningen der er gået.
    Jeg trode det var et par md. siden den kørte, og ikke 2 ÅR.. hvis den har stået så lang tid og kun blevet tørnet lidt med håndkraft, kan det jo godt være en gammel skade, og hver gang du lige tørner den .... ja så er der trukket lidt vand ind, for til sidst at blokerer den, den smule vand der skal til for at blokerer kan du nok ikke rigtigt se på beholderen...
    så der er et stort arbejde der venter, især hvis det har stået en smule vand i cyl igennem et par år, hvor det er kommet lidt af gangen og bare er blevet mere og mere hver gang du har tørnet den.... så skal cyl og stempler også gennemgås...
    God lyst...... jeg føler sgu med dig smiley smiley smiley

• #14   18. jun 2018 Hej. Hvis ikke der mangler ferskvand på kølesystemet så vilde jeg nu bare få den startet op dernæst få lavet en komprosions test. Det er træls og få toppen af og det viser sig ikke at fejle noget. Øv øv...

Kommentér på:
Volvo penta md21A sidder fast

Annonce