1.018 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Yamaha F60 årg 2002 låst i fremadgear. Yamaha F60 årg 2002 låst i fremadgear.

Hej bådgutter

Efter en omgang karburator service som gjorde at motoren startede flot op var tiden inde til impeller tjek.
Jeg skruede benet af uden problemer og tjekkede impeller.
Problemet starter så med at jeg absolut skulle "dimse" med gearvælger akslen og prøve at skifte gear med benet af.
Nu er benet ganske enkelt låst i fremad gearet uanset gearvælger akslens stilling.
Akslen har dog stadig en tydelig mekanisk klik-gang som om der skiftes R-N-F og der sker "noget" i gearkassen kan man tydeligt høre men den forbliver i fremad gearet.
Er der en procedure til 0-stilling eller lign?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha F60 årg 2002 låst i fremadgear.
  • #1   31. maj 2018 Hvis du har skiftet uden motoren køre, kan du være uheldig du har bøjet en skiftegafel nu ved jeg ikke hvor hårdt du har haft fat ?

• #2   31. maj 2018 Ikke ret hårdt.
    Jeg prøvede først at få en lille top til at passe men lod sig ikke gøre.
    Dernæst en polygribtang men stadig meget forsigtigt.

• #3   31. maj 2018 har du vredet fra side til side ?

• rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #4   31. maj 2018 du har nok ramt ved siden af gear stangen da du har sat gearkassen på igen

• #5   31. maj 2018 Ja jeg har vredet fra side hen over gearene.

Benet er ikke sat på endnu.

• #6   31. maj 2018 Sådan ser mekanikken ud og det er skifte akslen til venstre

profilbillede
  • #7   31. maj 2018 Lidt mere detaljeret.
    Camskiven (a) nede til højre lader til at have kontakt da den klikker fint ved skift men forbliver i fremad gear.

profilbillede
  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #8   31. maj 2018 okay der var vel ikke noget galt før du to gear kassen af??

• #9   31. maj 2018 Nej intet.
    Det skete med benet af hvor jeg lige skulle prøve at køre gearene igennem forsigtigt med en tang.
    Jeg forstår slet ikke hvis det skulle kunne påvirke et bundsolidt drev....jeg har ikke brugt kræfter eller vredet over!
    I manualen fra Gjøl Marine er der sågar illustreret gearenes positioner med en specieltop monteret på skifte akslen til eks test i rækkefølgen R-N-F.

• #10   5. jun 2018 Så er alle gearene på plads igen og det var yderst simpelt.
    Jeg fandt en makker på et US forum med lign problem og han blev vejledt af en marine shop til blot at tage hårdere fat og dreje skifte akslen MED uret så det var den simple løsning...…….og gratis!

Kommentér på:
Yamaha F60 årg 2002 låst i fremadgear.

Annonce