10.277 visninger
|
Oprettet:
platiner vs. elektronisk tænding {{forumTopicSubject}}
Hvad er forskelen? altså tænker på hvad er fordelen ved at bygge om til elektronisk tænding, frem for platiner?
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Tændspolen får sin stelforbindelse igennem platinerne og forbindelsen bliver ikke bedre, som motoren kører. Altså gnisten bliver svagere.
Min personlige mening er at platiner hører til i stenalderen. Der er kommet så meget godt udstyr til, i de senere år, til alle næsten alle motorer, så man kan bygge elektronisk tænding på, uden det behøver at koste en formue.
Der findes kit hvor man kun skifter indmaden ud, i sin strømfordeler(og tændspole), det har jeg gjort på et par OMC række 6'ere, og så findes der kit med komplet strømfordeler, kabler, og tændspole, så bliver det ikke bedre.
Det er slet ikke noget med at man skal installere en kæmpe boks, hvor der går 117 ledninger til, før det virker. Det hele er i strømfordeleren.
Altså fordele ved elektronisk tænding:
Nøjagtig tænding
Justeres een gang for alle
Bedre/større gnist
Det er helt ubegribeligt, næsten, hvor langt de OMC'ere jeg installerede elektronisk tænding på, kan gå ned i tomgang, uden de går i stå. Med de gamle, slidte velnok, platiner skulle de ikke ned under 700-800 o/min. Da begyndte de at vibrere og man fik fornemmelsen af at de kunne gå i stå, når som helst. Nu kan de gå lidt over 500 og stadig gå jævnt.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
http://www.usa-autodele.dk/Performance%20Dele/Tænding%20og%20Elektronik/Elektronisk%20tænding%20Mallory%20Ford.html
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Hvis den gamle tændspole har sidde på motoren siden ny, eller deromkring, så skift den og husk at den nye tændspole skal have den rigtige modstand.
Man dropper også den eksterne modstand som tændspolen får strøm igennem og kobler ledningen fra nøglen direkte på. Også ledningen fra starteren, der giver direkte 12 volt i startøjeblikket fjernes.
platiner vs. elektronisk tænding