Glemte olie.. HJÆLP.. {{forumTopicSubject}}
Har haft en ven til og fylde benzin i tanken for mig, men glemte alt om og fortælle ham om at der skulle olie i også..
Så efter vi havde sejlet i 5 min maks, døde motoren pludselig...
Derefter kunne vi godt få den i gang igen, dog efter RIGTIG mange forsøg. Den kan godt tage gassen, men sejler ikke mere en 20 km/t, imod de 60 ca. som den plejer. Det er en 2takt 3cyl. mercury jeg har. Nogen der har en ide om hvad der kunne være sket, og om den ska til rep, eller bare have lov og strække lidt ben?..
Skal siges at den starter fint op, og vi sejlede selvfølgelig direkte tilbage i havn, altså ca 10 -15 min sejlads, grundet den lave hastighed..
På forhånd tak
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 4 Emner: 17 Svar: 69
hyler den nu eller nogen mislyde?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Ud over dette, kan krumtappen og plejsstænger være skadet.
Uden olie på en 2-takter, er som at tisse i bukserne om vinteren.
Det virker i starten, men bliver hurtigt surt.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 4 Emner: 17 Svar: 69
jun 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
aug 2006
Start evt. med en komp. test, og du vil med 99% sikkerhed, kunne se at motor har taget skade.
Af med toppen og karburator-sektion, og ud med stempler.
Opmål krumtap og plejlstænger, samt kontrol/udskift af ringe/stempler.
Foringer kontrolleres og renoveres.
Efter som motor sagde stop en gang, og i efter dette stop, har sejlet videre i 10-15 min, vil det være som at file hård ud på hælene med et råkost-jern. Så jeg er ret sikker på, at den motor kun er til reservedele.
Men start nu med at åbne den, og se hvor galt det er.
NB: Husk en manual til arbejdet. Kan lånes gratis på et bibliotek.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 12 Svar: 610
skild motor ad, se om cylinger og stempler er færdige... hvis du er heldig, så er det nok med nye ringe.. sammel den, lav en tryg prøve,, så kan du se om det er godt nok..
Det skal så siges, at hvis man læser i de gamle tunings bøger omkring 2 takter.. så er kompresionen ikke vigtig, ved høje omdr ( over 6000 omdr. ) men den skulle osse meget gerne kunne gå tomgang..
ikke smart at sejle i hvn med fuld knald
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
sån en kompressionstester koster ikke mange hundrede kr hos thansen biltema m.fl.
du skal selvfølgelig nok lige prøve at hælde et par dråber olie i cylindrene og dreje svinghjulet med håndkraft først så kan du nok høre og mærke hvor galt det er..
du kan jo være heldig at det er en anden fejl der ikke har noget med manglende olie at gøre.. var det en tankfuld helt ren bensin eler var der hældt ren bensin oven i en halv tank hvor der var blandet olie i?... for bare en lille smule olie gør underværker
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jun 2010
Hilsen Klaes
aug 2006
Tag nu en komp.test inden toppen rykkes af. For med toppen taget af, vil du kun kunne se, om der er rivninger i foringerne, og ikke andet.
jun 2010
Krumtappen, plejstænger, lejer osv. er helt som de skal være.
aug 2006
Da du nu har fokus på cyl.3, bør du ikke glemme de to sidste.
For selvom der ikke er synlig skader på dem, bør de hones op, stempler gøres rene, og nye ringe på.
Ellers får du en motor med et stempel med lidt større slagvolumene, og super kompression, samt to stempler som "hænger" lidt i bremsen.
En sådan motor, får du ALDRIG til at køre perfekt.
aug 2006
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=11900
jun 2010
Glemte olie.. HJÆLP..