Evinrude 2taks sætter ud/mangler power {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vi har med en Evinrude 70hk 3cyl 2 taks fra omkring 1990 at gøre.
Var i det gode vejr ude og lege med min båd igår.
Men efter ca. 4-5min derud af med noget der lignede fuld gas, tabte motoren omdrejninger og slukkede.
Undrede mig meget, men prøvede at starte igen og wupti den sprang igang igen som om intet var galt. Motoren virkede upåklageligt igen og sejlede videre.
Men igen efter et par minutter gjorde den det igen, og ligesom forrige gang sprang motoren igang, men denne gang er der altså ikke rigtigt power i motoren, den har svært ved at trække båden og den løfter den absolut ikke op af vandet.
Nogle ideer om hvad det kan være ?
Ps. Kølevandet var ikke varmt, det lyder som om vi kører på alle cylindre, der var self blandet den rigtige mængde olie i benzinen.
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 8
Nu når vi igen til : But why ?! - Olie blandingen er korrekt, motoren var ikke varm.?
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
En knækket stempelring, er mit bud på skadens årsag.
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 8
Knækket stempelring var det heller ikke. Den er hel.
Henriette - Det må jeg tjekke, men tændrørerne er perfekt brune ?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 8
Men i følge stelnummeret er motoren fra 1990.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 8
Den er godt kalket til, og jeg har fundet ud af at i topstykket sidder en hvid plast dims, den er kalet fuldstændigt til? Og på mit andet topstykke er den dejlig nem at trykke ind.
Har jeg ret i min fornemmelse om denne dims åbner for kølingen på topstykket ?!
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Nærmere info her.
http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html
Og den dims du taler om, er helt sikkert pos.37 på dette her link
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0044069&path=BRP~A0000003~M0002683~M0002764~M0002766~C0044069&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ
Og ja, det er motorens termostat, som åbner og lukker alt efter den temperatur den er mærket med ( står på den ).
NB: Du bør købe dig en manual, når du går igang med så stor en reperation. Når det hele skal samles igen, er det sgu` rart at vide de forskellige tilspændingsmomenter, afstande, tegninger fif m.m.
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 8
Lige præcis, det er nemlig den der er overkalket og ikke kan mases ind, så går ud fra det har været manglende køling der har brændt den af.
Btw. Noget der undre mig er motorens varme alarm ikke er gået ?
Og jaaah, manual er nok at foretrække. Køber en med når jeg bestiller reservedelene hjem fra US. Men har jo den bedste manual ved at have en idientisk at stå ved siden af hehe
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Så jeg har stadig lidt løse dele til sådan en sveder ( relæer, tændrør, termostat samt diverse andre små ting ). Ud over dette har en en komplet manual både som software og som hardware.
Rens termostathullet for kalk og salt, og vask termostaten i sulfovand. Så sæt termostaten ned i et lille kar med noget afkalkningsmiddel til toilet eller kaffemaskine blandet med vand. Så skal den sgu` nok blive ok igen.
At temp. alarm ikke er kommet, kan du jo nemt teste. Tag føleren ud af topstykket, og sæt ledning ( brun/blå) over til motorens stel. Så skal alarmen hyle. Gør den ikke det, har du fejl på alarm-systemet.
Hvis alarm hyler, kan det være temp.føler som er defekt.
Evinrude 2taks sætter ud/mangler power