7.938 visninger
|
Oprettet:
Olieskift hvor ofte? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en mercruiser 3,0 som fik alle olier, tændrør, filtre osv skiftes sidste år.
Siden da har jeg sejlet samlet 15-20 timer.
Vil i sige at det er nødvendigt og skifte alle olier allerede igen?
Eller hvad vil i sige er det vigtigste og skifte?
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Ville du skifte alle væsker på din bil, hvis den havde kørt 15 timer(ca. 1000 km) på et år?
maj 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 15 Svar: 49
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Pointen med ny olie er at beskytte motoren så godt som muligt.
En bådmotor holder som regel i retning af 40 år.
Brændstoffiltre osv. skifter jeg mere efter behov eller efter hvor meget jeg sejler.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Har den næsten ikke kørt er der jo ingen grund til at skifte alt olien og bruge penge og tid på det.
Det giver ingen mening.
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 4 Svar: 49
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Det står jo en frit for, men har du nogensinde hørt om en motor, der er blevet æset op af motorolie?
Vi har selv en Deutz dieseltraktor, der bliver 40 år gammel i år, den har i snit fået skiftet olie hver 4-5 år og har pt. ingen ætsningsskader i motoren
Det er nok også de færreste indenbords motorer, der har kørt 8000 timer(motor aldrig åbnet).
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.074
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 4 Svar: 49
jeg har kendskab til en der har en ford lehman ligesom mine, hans har gået 35000 timer(erhvervs brug) han fortalte mig uanset hvad så skift din olie hver efterår han nævnte bla. svovl i olie som en af grundene til at skifte. iøvrigt skifter jeg for hver 200 driftstime.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Bådmotorer kører for det meste ikke så meget som bilmotorer men set ud fra at bådmotorer helst skulle blive +20 år. gamle, ja så er det vel ok at skifte olie hvert år selvom at man kun har sejlet meget lidt.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 575 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.116
okt 2015
Følger: 2 Følgere: 101 Både: 6 Emner: 1 Svar: 93
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 13
maj 2017
Følger: 1 Svar: 4
Til gengæld spørger du hvad der er det vigtigste........... og det syntes jeg er en interessant vinkel. Her er mit bud.
Det vigtigste er at du holder øje med din motor og lærer den at kende, giver den lidt omsorg og kærlighed.
Ved tvivl Skift (nu ved du jo hvor gammel det er)
Er olien grå/hvid ligner det mayonnaise eller der aflejringer der ligner på indvendig side af påfyldningsdæksel ........ Skift (tegn på vand i olien)
Er olien total kulsort og så tykt at det nærmest ikke kan dryppe fra oliepinden, og får sirup til at virke tynd som sprit ............... Ja du ved det nok godt Skift
Men når du ved at det ikke har kørt meget, og hvis det ser pænt ud og der er det der skal være så ville jeg ikke være nervøs overhovedet.
Når det gælder gear / drev så skal det som minimum kontrolleres. Du løsner bundproppen og lader den give et par dryp, det skal være pæn ren og klar olie, alt andet duer ikke, og det er selvfølgelig især vandindtrængning du vil tage i opløbet inden gear/drev selv fortæller dig det med et brag.
Husk ved tvivl så skifter du bare, hvis du bare sover bedre om natten ved det så skift.
Med sund fornuft og nogle gode rutiner med kontrol og observation så ender du ikke helt ude i skoven.
Ps. så bør man jo altid som minimum gøre sig bekendt med producentens foreskrifter.
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Første gang motoren bliver driftsvarm, fordamper vandet.
Har man haft en motor med skueglas, vil man tit se at glasset kan have en hvid antydning og at det forsvinder hurtigt efter den har været gennemvarm.
dec 2008
Følgere: 13 Både: 1 Emner: 10 Svar: 71
Olieskift hvor ofte?