5.865 visninger
|
Oprettet:
Køb af sejlbåd {{forumTopicSubject}}
Hejsa, jeg kigger efter en god sejlbåd mellem 22-27fod, som er søstærk og let at sejle. Prisklassen tænker jeg er mellem 20.000-60.000.
Gode råd til hva jeg skal kigge efter ved en båd, samt andre generelle ting jeg burde ha med i overvejelser søges??
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 646
Overvej om du vil have udenbords eller indenbords motor, sidst nævnte kan blive en særdeles dyrt affære og husk at tjekke drevet/drivaksel og skrue. Er båden til udenbords motor så tjek at beslaget er korrekt demissioneret, virker og ikke mindst om hækken på båden har krakkeleringer omkring beslaget.
Tjek riggen, den løbende del er nem og relativ billig at skifte, dog kan blokke være ret dyre, og det kan være svært at finde hjul det passe i masten, sejl er dyre så de skulle gerne være iorden. Den stående rig kan være et dyrt bekendskab, så tjek at masten er i orden, altså lige uden buler og ingen graverende tæringer, vantskruer, terminaler og evt. rulleforstag bør også kikkes efter, mastefoden kan også være tærret eller være kraftig tærret og endelig kan spil, frølår, spilaflastere m.m. være slidt op.
På båden skal du tjekke skroggennemføringer er lavet korrekt og at ventilerne virker. Tjek kølbolte for tærring og slup, røstjern skal side fast og være uden rust/tærring. Tjek for fugtskader ved luger og vinduer, noget mange både døjer med. Tjek om ruffet er sunget ved mastefoden, har set flere eksemler på støtten under har givet efter med årende. Evt. sprayhood bør også ses efter i sømmene.
En del både har været eller er ramt af osmose (små blære i glasfiber/celcoat). Har båden haft osmose så bør der være papir på skaderne er lavet professionelt.
Der er selvfølgelig en del flere ting at tjekke, overnævnte er noget jeg altid selv tjekker og tit har fundet alvorlige fejl ved.
nov 2013
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
sep 2008
nov 2013
sep 2008
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
sep 2008
Desværre er kvalitet knap så god, de fleste slås med utæt vinduer, det kan dog let ordnes. Hvad være er at røstjerne ikke sad godt nok fast på de første mange modeller, en del har dog fået sat dem fast med en wire til beslag i bunden af båden, en del ejere har oplevet røstjerne er smulret væk af rust, også på de nyeste både. Har også set osmose i flere maxier.
Tjek evt. Maxi klubbens hjemmeside.
dec 2012
sep 2008
nov 2013
sep 2008
På minussiden er de generelt langsomme over hele linjen dvs. sejler langsomt vender langsomt med stor radius og regere langsomt på roret.
Sammenlignet med en Maxi 77 behøver du ikke være bekymret, den er udstyret med en dyb overdiemisoret tung torpedokøl som er den mest stabile køltype af alle, den vil gå lidt mere hårdt i bølger på kryds, men efter min overbevisning ikke noget af betydning.
dec 2012
nov 2013
sep 2008
Ville selv foretrække en udenbords motor, da du kan få en ny for under en 5 del af en indenbords, der i øvrigt også typisk har et dyrt sejldrev og søventiler at slås med.
M.h.s. osmose, er det bedst at se båden på land, det kan dog være svært at se noget hvis den har stået længe på land og malingen skaller. Kig efter små blære der lugter af eddike når de brister, se typisk lige under vandlinen. Har du båden på land kan du også tjekke køl (grundstødning, rust og fuge ved samling), ror (lejer/beslag, skvæhed) og bunden for sætningsbuler efter stativ.
nov 2013
nov 2013
Prisen taget i betragtning er der jo en 15.000 at gøre med før man kommer op på de andres prisniveua af dem der er til salg..
Men de 15.000 forsvinder måske også hurtigt hvis f.eks storsejlet ikk kan mere?
Har dog ikke talt med sælger efter stormen om den har klaret det, da den jo ligger i havnen....
Køb af sejlbåd