{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.042 visninger | Oprettet:

Nikolai M
Nikolai M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

hjælp ryds 435 fc {{forumTopicSubject}}

Hej bådgalleri. Jeg har købt en ryda 435 fc med en 50hk evinrude motor på.

Mit spørgsmål lyder på hvad årsagen kan være til at når jeg sejler i den er den utrolig svær at få op i fart. Og hvis man er 3-4 mennesker i båden 2 foran og 2 bagpå så er der som om den ikke kan trække sig igang men stiller alle sig så ud foran og 2 i kahytten. Får den en spark i r..... rent ud sagt også sejler den kanon. Motoren vejer 86kg og er en langbenet

Håber i kan hjælpe med mit problem.

Mvh Nikolai

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hjælp ryds 435 fc
  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #1   5. nov 2015 har du prøvet at trimme motoren? ændrer det noget?

• Nikolai M
    Nikolai M Tilmeldt:
    nov 2015

#2   5. nov 2015 Der er prøvet intet hjælper

• #3   5. nov 2015 sejler den fint nok når du er alene i båden ??
    Prøv at finde ud af din motor's max omdrejninger..står på den..det skal den sejle med ved fuld gas.måske en anden propel er en løsning..der er noget der tyder på at motoren ikke har kræft nok til at få båden ud af vandet..jeg har købt en 4 bladet spitfire til min den kommer ud af vandet ved ca 2800 omdreninger med 4 mand i så det var noget der virkede...de der ørnvik 470 der blev solgt mange af engang var der også mange der klagede over at de ikke kunne komme ud af vandet med 2/3 mand lidt samme båd som din..men prøv at finde ud af om den går med de omdreninger den skal...

• Nikolai M
    Nikolai M Tilmeldt:
    nov 2015

#4   5. nov 2015 Hej Henrik tak for din intresse. Motoren går som den skal nej dét hjælper dog heller ikke hvis jeg er alene tænkte om der muligvis sku sættes en hydrofoil på men ville dette hjælpe ?

• #5   5. nov 2015 Går den med de omdreninger som der står på motoren den skal ??

• Nikolai M
    Nikolai M Tilmeldt:
    nov 2015

#6   5. nov 2015 Det burde den nu den lige har været på værksted til service og indstilling af motor

• #7   5. nov 2015 Jeg fik hydrofoil på min gamle båd den var også lidt tung at få ud af vandet 60 efi mercury det hjalp da lidt men syntes der var andre ting der så ikke var så godt som styring blev noget tung..jeg mener at trimflaps er nummer 1..efter en anden propel..

Det kan de ikke se på et værksted om den går med de omdreninger den skal...de skal ud og sejle i båden alså under belastning skal den gå med max omdreninger som der er skrevet på motoren.

• Nikolai M
    Nikolai M Tilmeldt:
    nov 2015

#8   5. nov 2015 Jeg har telefax styring på så burde den da ikke blive tung hvis der bliver monteret hydrofoil på. Er jeg helt forkert på den ? jamen så må jeg have fat i en omdrejningstæller. tænker bare at når vægten er foran/midt på så sejler de jo fantastisk

• #9   5. nov 2015 Det jeg mener med tung er ikke tung at dreje...den bliver bare mere træg at manøvre med...ja hved ikke helt hvordan jeg skal forklare det...men du kan prøve dem de er ikke så dyre...der har været et par her inde til ca100kr..det er fordi at motoren ikke har kræfter nok til at få båden ud af vandet når der er for meget vægt bag til...men find ud af det med omdreninger og er de for lave skal du have en mindere propel..jeg er gået fra en 17 p til en 13 p for at min kom op på de 6000 omdreninger den sejlede også fint før det tog bare en krig inden den kom ud af vandet...det gør det så ikke mere..

• Nikolai M
    Nikolai M Tilmeldt:
    nov 2015

#10   5. nov 2015 tusinde tak for hjælpen Henrik jet vil undersøge nærmere

• #11   5. nov 2015 Så lidt du smiley

• #12   6. nov 2015 havde lige pracis det samme problem med en ryds 435 fc for år tilbage dog med en 40 hk, der skulle bare en mindere propel på så var problemet løst, den kunne enda trække vandski efterfølgende

• #13   6. nov 2015 Att Jesper
    Enig... smiley det har meget at sige..også med de rette omdreninger

• #14   6. nov 2015 Helt enig med Henrik & Jesper smiley : Propel med mindre stigning er nr. 1. (Når nu motor er OK og det ikke hjælper med tilt helt tilbage/ned).

Har sejlet med 50 HK OMC og pt. med ældre 55 HK Mariner på min 15 fod. 2 cyl giver jo ikke så meget moment/bundtræk. I mit tilfælde var en lille ændring af stigning MEGET mærkbar med 2-3 om bord.
    Ulempen er måske lidt lavere topfart afhængig af omdrejningstal, som Henrik skriver. (Men det er træls ikke at komme hurtigt i plan - også for motor/økonomi).
    Vægtfordeling er nok altid følsom på en lille båd, specielt uden powertrim.

Hydrofoil har jeg ikke prøvet. Overvejer Smart tabs pga. stabilitet.
    Håber du finder en løsning...uden for store omkostninger. (Søg evt. på ”propel” ”hydrofoil” m.v. i forum. Der er mange erfaringer og god info).
    Mvh
    smiley

• Ole  N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 14
    #15   23. feb 2016 Hej

Hvad blev løsningen på dit problem.

ole n 84

Kommentér på:
hjælp ryds 435 fc

Annonce